Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
Grillen: Mängden kabel är inget som stör då allt kommer gå inne i väggarna. Räknar med att jag behöver ha minst en 20 portars switch och ev mer i framtiden då jag kommer göra iordning fler rum nere i källaren. Men 15-20 portar kommer gå åt i början iaf med 2 uttag / rum minst.
Broken arrow: [citat] Jo, men blev inte helt rätt tekniskt (5G är inte 1000gånger snabbare eller ens kan bli det, det blir för dyrt att ens uppgradera nätet så pass, dom har inte gjort det efter 3G heller). Vad jag vet har det i år än så länga bara kommit en IoT enhet från Kina med 5G stöd. Varför en opratör sattsar på 5G i USA är för hela infrastrukturen är rejält omodern man får ha rejäl
JLyck: [citat] Vi har den nya arrisboxen. Fick Telias tv för 2-3veckor sedan. Kan vara det som gör det.
Jocke Best: Japp, det är inget konstigt. Du ligger troligen inte över ca 10 Mbit/s ens för HD, så boxen synkar inte upp på mer än 100. Porten på boxen är alltså inte en gigport.
AndersS: [citat] Om du vill göra något själv ska du alltid kolla med den entreprenör som driver projektet. Och det är inga problem att dra i en 7mm dukt, vanlig storlek, för grävaren som gör jobbet i en 50mm slang, man använder en käppvinda och har den sedan som dragtråd. Inget som du ska behöva göra själv utan har man kanalisation klar och som fungerar så använder man den, det du däremot
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, i det här fallet så är ping inte så användbart. Nej. Vilket lite var min poäng... ;) Men i andra fall så kan det vara ett bättre verktyg. Dock endast för att snabbt se om något är uppe öht. Inte så mycket för att kontrollera att prestanda är som den skall.
merbanan: Jag kör gigabit över larmkablar från sent 80-tal. Det blir ganska mycket paketfel på ethernetnivå men de 2 övervakningskamerorna som sitter på länken gör sitt jobb.
Joh_81: Kjells verktygsfria funkade perfekt för mig med. Nu verkar de ha bytt konstruktion. Saknade ett och köpte nytt i veckan. Har inte testat detta än.
pedu63: Föreslår att du laddar in XWRT-VORTEX FW istället på din R7000, WIFI på denna är hur bra som helst.
JSamuel: [citat] Det blir eluttag också däruppe, men just i det här fallet är de överflödiga då jag tänkte mata APna via PoE.. :)
nino: Ok ja jag får väl prova det. Problemet är om jag fastnar halvvägs då har jag sabbat ADSL uppkopplingen till en lgh:/
fredand44: Hej allihopa! Enormt tack för all information och tips. Efter ännu mer felsökning blev vi inte klokare. Osäker på om vi verkligen hittade första jacket egentligen. Men en sak som gav oss en aha upplevelse var att detta jack hade ett eget abonnemang. Förstår inte hur vi kunde missförstå varandra på den punkten. Lite skamsen i tron att vi orsakat felet trots allt ringde vi Telia. Det
merbanan: Som regel betalar man endast till tjänsteleverantören. Ibland är nät och tjänsteleverantören samma, ibland inte. Poängen med ett namn är att det finns någon man kan börja ringa till för att ordna med anslutningen.
alfista: [citat] Om vi talar om IPTV enligt den metod som Telia, Bredbandsbolaget m fl erbjuder är svaret ja. Det här med visning på datorskärm eller projektor är ointressant, de har aldrig varit licenspliktiga oavsett vad de används till. Det som räknas är om man har utrustning gjord för TV-mottagning, och med IPTV har man utrustning (boxen) vars enda egentliga syfte och funktion är att ta emot
MWave: Tack provade med en liten skruvmejsel och bände försiktigt på knivarna längst upp samtidigt som jag drog upp kablarna.
Lenza: [citat] Jo det kan tyckas, men enligt min kravlista ingick det sista kravet, kostnadseffektivt. Jag har lyckats klara mig på endast en switch centralt och sluppit små switchar utspridda i olika rum genom att splitta kablar. Jag hade behövt just nu 4st extra små switchar om jag gör som du menar utan att ändra på annat än i kablarnas ändar och "rätta upp" till 1GBit. Att jag tillåtit mig
Jake123: [citat] Jag har inte hunnit kolla det ännu, jag ska göra det.
petersv: Glidex är silikonbaserat och bör helst undvikas. Dels blir det nästan omöjligt att måla om det kommer minsta stänk på en vägg och dels kan det leda till kontaktproblem i elektriska anslutningar och brytare. Det är nästan omöjligt att hindra silikon från att krypa med tiden. Elektriker som använder diskmedel skulle man tvinga att vara med när något ska bytas. Rören är förstörda,
Staffans2000: Så är det säkert, eftersom det ser ut som jag skickar e-post till mig själv. Då simmar jag lungt. Tackar för hjälpen. Staffan
nikasp: Jag har dålig erfarenhet av två consumer-routers som funkade sämre och sämre med tiden. Bra support men jag har kört Linksys och ASUS efter det.
petersv: Om man har BiDi-sfp så kan man köpa en färdig simplex patchfiber.
axn: Tack, jag ska nog undersöka vad min router klarar av och se om jag kan hitta någon lämplig batteribackup/UPS till den. Mvh, Magnus
jostsweden: Vi drog upp tomrör till vår övervåning och satte där i en vägg en större låda med lock (ca 15x30) med plats för switch. sen från den lådan går det ut tomrör till varje rum till en tom dosa med täcklock. Sen kan man vid behov dra fram nätverk och sätta ett dubbeluttag i varje dosa. Hittills har jag dragit fram till en av fyra tomma dosor. Men blir nog till fler när barnen blir
Nerre: För en bra signalöverföring så behöver ledningens impedans vara jämn. Det innebär normalt att avståndet mellan ledarna bör vara lika stort hela tiden. Om impedansen varierar så kan det bli signalreflektioner. Och om ledarna är för långt ifrån varandra så påverkas de olika mycket av störningar (vilket kan ge obalan). Är det tvinnad kabel så bör man heller inte tvinna upp för
johnjensen: När digital TV var nytt så blev detta en extremt lätt lösning för bolagen att tjäna extra pengar på sina kunder. Ta betalt flera gånger om för samma kanaler. Nu biter de sig själva i foten när man kan streama kanalerna billigare. Den jag citerar har rätt. [citat]
Toddep: Jag gjorde mätningen precis bredvid routern ja :) Jag bor i ett rad hus så grannen bor bara med en mellanvägg imellan så är väl därför hans signal blir så pass stark även där jag bor