Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
alfista: [citat] Om vi talar om IPTV enligt den metod som Telia, Bredbandsbolaget m fl erbjuder är svaret ja. Det här med visning på datorskärm eller projektor är ointressant, de har aldrig varit licenspliktiga oavsett vad de används till. Det som räknas är om man har utrustning gjord för TV-mottagning, och med IPTV har man utrustning (boxen) vars enda egentliga syfte och funktion är att ta emot
MWave: Tack provade med en liten skruvmejsel och bände försiktigt på knivarna längst upp samtidigt som jag drog upp kablarna.
Lenza: [citat] Jo det kan tyckas, men enligt min kravlista ingick det sista kravet, kostnadseffektivt. Jag har lyckats klara mig på endast en switch centralt och sluppit små switchar utspridda i olika rum genom att splitta kablar. Jag hade behövt just nu 4st extra små switchar om jag gör som du menar utan att ändra på annat än i kablarnas ändar och "rätta upp" till 1GBit. Att jag tillåtit mig
Jake123: [citat] Jag har inte hunnit kolla det ännu, jag ska göra det.
petersv: Glidex är silikonbaserat och bör helst undvikas. Dels blir det nästan omöjligt att måla om det kommer minsta stänk på en vägg och dels kan det leda till kontaktproblem i elektriska anslutningar och brytare. Det är nästan omöjligt att hindra silikon från att krypa med tiden. Elektriker som använder diskmedel skulle man tvinga att vara med när något ska bytas. Rören är förstörda,
Staffans2000: Så är det säkert, eftersom det ser ut som jag skickar e-post till mig själv. Då simmar jag lungt. Tackar för hjälpen. Staffan
nikasp: Jag har dålig erfarenhet av två consumer-routers som funkade sämre och sämre med tiden. Bra support men jag har kört Linksys och ASUS efter det.
petersv: Om man har BiDi-sfp så kan man köpa en färdig simplex patchfiber.
axn: Tack, jag ska nog undersöka vad min router klarar av och se om jag kan hitta någon lämplig batteribackup/UPS till den. Mvh, Magnus
jostsweden: Vi drog upp tomrör till vår övervåning och satte där i en vägg en större låda med lock (ca 15x30) med plats för switch. sen från den lådan går det ut tomrör till varje rum till en tom dosa med täcklock. Sen kan man vid behov dra fram nätverk och sätta ett dubbeluttag i varje dosa. Hittills har jag dragit fram till en av fyra tomma dosor. Men blir nog till fler när barnen blir
Nerre: För en bra signalöverföring så behöver ledningens impedans vara jämn. Det innebär normalt att avståndet mellan ledarna bör vara lika stort hela tiden. Om impedansen varierar så kan det bli signalreflektioner. Och om ledarna är för långt ifrån varandra så påverkas de olika mycket av störningar (vilket kan ge obalan). Är det tvinnad kabel så bör man heller inte tvinna upp för
johnjensen: När digital TV var nytt så blev detta en extremt lätt lösning för bolagen att tjäna extra pengar på sina kunder. Ta betalt flera gånger om för samma kanaler. Nu biter de sig själva i foten när man kan streama kanalerna billigare. Den jag citerar har rätt. [citat]
Toddep: Jag gjorde mätningen precis bredvid routern ja :) Jag bor i ett rad hus så grannen bor bara med en mellanvägg imellan så är väl därför hans signal blir så pass stark även där jag bor
fusion: [citat] Vi har väl som mest haft runt 450 m 7/3,5 i de Skanova projekt vi medverkat i (ej glesbygd) och kört Hexatronix blå ABF utan större problem. Men i andra projekt har det nog varit uppemot 700m som längst på en 7/3,5, men då har det gått trögt. De måste överbelasta blåspickan så packningarna rykte. Har inte träffat nån som vet vad Stingray kabeln klarar än, men det skall bli
fusion: @TS ! Satsa på fiber. Jag anslöt villan för 7-8 år sedan. Sommarstugan anslöts till öppet nät 2015 och där har vi anslutningen igång från maj till oktober. De få gångerna vi är där övrig tid kör vi med 4G med mobilen som trådlös accesspunkt. De månader som vi inte har nätet igång kostar inte någon grundavgift. Har man en gång betalat startavgift till operatören så slipper
[SKPG]Zamora: Det går bra att skarva med tanke på att det är ett slututtag, och 4m till är inget bekymmer. Dock är det som Demmpa skriver av yttersta vikt att skarven blir bra. Teoretiskt skulle du vid felaktig skarv kunna störa ut data/telefoni även för grannar pga ingress (störningar), även om det är långsökt. Känner du dig det minsta osäker kontakta en cant-certifierad firma. www.cant.se
b_hasse: Fråga grannarna vilken fiberleverantör de har. Du måste gå genom fiberleverantören. I vissa fall tillåter de att man i egen regi fixar grävarbetet på den egna tomten, men räkna inte med att det går att tjäna något på att hitta ett annat företag som gör den biten. Det du betalar för ligger till största delen utanför din tomt, och det kan du aldrig få ROT-avdrag för. T.ex Telia
petersv: Jag fick en sådan här tub av min elektriker när jag drog lan-kablar: https://www.ahlsell.se/10/forbrukningsvaror/kemteknik-och-hygien/oljor---fett---skarvatskor/smorjoljor/1600435/
Kane: [citat] Nej då, jag förstod. Men eftersom jag dragit upp el till ett nytt uttag på råvinden i garaget där jag behövde nätverksuttag (för en övervakningskamera sittande på fasaden) så hade jag behövt byta fas på den gruppen om det inte hade funkat. För några andra uttag fanns inte att byta till på vinden......:D
Mike N: Efter snart en månads användning kan jag säga att hastigheten har varierat mellan 4.5-23 Mbit ner och mellan 4-17 Mbit upp med sämst hastighet nu idag på eftermiddagen. Troligtvis beror det på belastningen på nätet för signalstyrkan är ganska stabil.
hsd: Boxer har tidigare envisats med anslutningen till routern som ingår i abonnemang ,kanske har de lärt sig Jag har Telia och TV-anslutning till mediaomvandlaren Du kan även köra TV via wi-fi
Demmpa: Med tex en USG (Unifi Security Gateway), https://www.ubnt.com/unifi-routing/usg/ så går det att skapa två (faktiskt fler) separata LAN som inte kan prata med varandra men som kan prata med WAN. En USG eller Edge Router Lite kostar ca 1000-1500kr.
Peter_K: [citat] Ska å andra sidan inte sälja och vem vet vad som händer om 20 år.
Marcussjogren: Om inte tiden spelar någon roll så får du bäst pris på e-bay. Men jag hade ju köpt t ex Deltaco eller annat känt märke då okända märken kan ha tvivelaktigt antal tvinningar per meter osv som kan ge lite oförutseddda resultat/prestanda.
j-o75: Det blev en billigt repeater till att börja med. Det funkar faktiskt helt okej. Det verkar dock som att man måste starta om den när strömmen till routern varit bruten, men det kanske är normalt?
varmstro: [citat] Nedströms såklart, upp är de nog max 1 Mbit ja. Ibland tänker man fel. Definivt flaskhals.