5 813 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Huvudbry över nätverksdragning
Får kolla upp det i en butik isf. Beställde inte hem några nu. Beställt hem:
TL-SG108
Luxorparts Solid UTP-nätverkskabel Cat.6
Patchpanel 12 portar Cat. 6
Slitsverktyg
Så får vi hoppas det blir bra och "enkelt" att få igång
TL-SG108
Luxorparts Solid UTP-nätverkskabel Cat.6
Patchpanel 12 portar Cat. 6
Slitsverktyg
Så får vi hoppas det blir bra och "enkelt" att få igång
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fått hem patchpanel, kabel, slitsverktyg och switch idag. Testade lite snabbt nu ikväll med att koppla fast en liten bit kabel i ett av uttagen på panelen, mest för att testa då jag aldrig gjort det innan. Hur ser det ut? Något jag ska ändra? Färgerna är rätt hoppas jag?
Här är några kommentarer:
- Klämman som ska hålla kabeln ska klämma mjukt över ytterhöljet, (eventuell skärm ska vara lindad runt ytterhöljet under klämman).
- En stipe ska hålla fast kabeln mjukt mot ”C”-slitsen i nederkant av bilden.
- Orange & grön är för mycket upptvinnade.
- Bägge parterna i varje färg ska vara lika långa.
- Klämman som ska hålla kabeln ska klämma mjukt över ytterhöljet, (eventuell skärm ska vara lindad runt ytterhöljet under klämman).
Misstänkte själv att grön och orange va för mycket upptvinnade. Ah, därför där va med ett gäng stripes i lådan? Se där.Demmpa skrev:
Här är några kommentarer:
Men båda blir väl lika långa när man använder slitstången då den klipper av? Eller har jag otur nu i tankeverksamheten?
Tack för kritiken!
Efter slitsen blir parterna lika långa om man använder slitsverktyg med aktiv sax, däremot kan parterna bli olika långa innan slitsen beroende på hur man drar parterna.
Det bruna paret är bra utfört, den bruna gör en sväng uppåt-nedåt innan den går in i slitsen, eventuellt är den upptvinnad ett varv förmycket.
Den gröna börjar ”snedda av” lite tidigare än grönvit, och eftersom grönvita sitter högre upp än grön så blir grönvita lite längre än grön.
Men för den ”normala” hemanvändaren så är det inget som märks prestandamässigt.
I den inzoomade bilden syns det tydligare längdmässigt grön-grönvit.
Det bruna paret är bra utfört, den bruna gör en sväng uppåt-nedåt innan den går in i slitsen, eventuellt är den upptvinnad ett varv förmycket.
Den gröna börjar ”snedda av” lite tidigare än grönvit, och eftersom grönvita sitter högre upp än grön så blir grönvita lite längre än grön.
Men för den ”normala” hemanvändaren så är det inget som märks prestandamässigt.
Logga in
Skapa konto
I den inzoomade bilden syns det tydligare längdmässigt grön-grönvit.
Far min kom hem med ett långt 8mms borr, så provborrade inne i förrådet. Gick hur bra som helst. Så nu är det bara 3hål kvar. Ska inom Kjellins imorgon och kolla på uttag. Kommer vänta med vprör och hela den biten till senare när det ska installeras till sovrummen. Dubbelt arbete jag vet, men pallar helt sonika inte nu.
Logga in
Skapa konto
Sådär, nu har jag tagit en bild. Dock är det ”provisoriskt” då jag ska ha upp en hylla som allt kan stå på. Ska även byta ut kablarna till kortare, dessa låg i lådan från Telia så dom fick duga.
Lagt märke till en sak idag, lampan på switchen slm lyser vid kabeln till tvboxen blinkar gult. Gult blink betyder enligt manualen 100mbit/s. Grönt blink är 1000mbit/s. Märker inget konstigt vid tv-tittande. Allt flyter på. Är det tvboxen som är begränsad?
Klicka här för att svara