Hej!
Jag ska borra och dra nätverkskabel i huset och ska ha switchen/patchpanelen i förrådet och borra in mig till datorn, tv-boxen och apple-tvn. Nu undrar jag vilket som är bäst och vilket är smidigast att installera?
Jag tänkte koppla såhär: Fiber - Router - Switch/patchpanel - Dator,boxen, apple tv. Rätt/fel tänk?
MVH
Jag ska borra och dra nätverkskabel i huset och ska ha switchen/patchpanelen i förrådet och borra in mig till datorn, tv-boxen och apple-tvn. Nu undrar jag vilket som är bäst och vilket är smidigast att installera?
Jag tänkte koppla såhär: Fiber - Router - Switch/patchpanel - Dator,boxen, apple tv. Rätt/fel tänk?
MVH
Vill du göra det "riktigt" så bör du dra installationskabel i huset fram till nätverksuttag på lämpliga platser. I sådana fall så har du både en switch och en patchpanel. De olika installationskablarna som du dragit i huset går in i patchpanelen och därifrån vidare till switchen (med vanliga nätverkskablar). Så det blir i sådana fall Fiber - Router - Switch - Patchpanel - Nätverksuttag - Dator etc. Du kör då installationskabel (entrådig) mellan patchpanel och nätverksuttag och allt annat är vanlig TP-kabel (flertrådig).
Varför ska jag ha båda två? Jag har tvn och datorn vägg i vägg med förrådet så det behövs ju bara borras 2 hålHajjen skrev:Vill du göra det "riktigt" så bör du dra installationskabel i huset fram till nätverksuttag på lämpliga platser. I sådana fall så har du både en switch och en patchpanel. De olika installationskablarna som du dragit i huset går in i patchpanelen och därifrån vidare till switchen (med vanliga nätverkskablar). Så det blir i sådana fall Fiber - Router - Switch - Patchpanel - Nätverksuttag - Dator etc. Du kör då installationskabel (entrådig) mellan patchpanel och nätverksuttag och allt annat är vanlig TP-kabel (flertrådig).
Edit: Kan inte mycket om nätverk. Försöker lära mig och läsa på lite
Ok, ja är det så nära och du bara ska ha nätverk till en plats då är det väl lite överkurs med både och. Men sättet jag beskrev brukar man göra ifall man vill dra ut nätverk till hela huset på olika platser. I ditt fall skulle, beroende på, antingen ha både router och switch i förrådet och sedan dra ut ett antal nätverkskablar till din utrustning (är det få kablar kanske du inte ens behöver en switch - routern brukar ha ett antal uttag). Alternativet, som är mer flexibelt, är att du drar ut en kabel från routern till din utrustning, sätter en switch där och sedan har nätverkskablar till dina olika saker. Oavsett vilket så får du i sådana fall Fiber - Router - Switch (eventuellt) - Utrustning. Switchens placering kan då vara antingen i förrådet eller i det andra rummet. Fördelen med att ha switchen i samma rum som datorn är att om du vill koppla in mer grejer så är det bara att koppla in en till kabel till switchen - du behöver inte genom väggen med några nya kablar. Du kan även ha switch både i förrådet och ute beroende på vad som passar bäst och beroende på din router.Anxiety skrev:
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
En patchpanel är som en gammaldags telefonväxel, du kopplar(patchar) från en rad fasta uttag från huset med korta kablar till rätt utrustning, såsom switch eller tv/telefon uttaget på din fibertv box
Det är overkill i en villa, du kan lika gärna ha en klase kablar ur väggen och in direkt i rätt box, utan en panel med kontakter emellan.
Ännu mer onödigt blir det om du inte har tv och telefoni utan bara internet.
Det svarta är patchpanel en och vita en switch
http://i.imgur.com/YGwPti0.jpg
Varför ska man göra det "riktigt" i en villa med typ tio kablar? Onödigt, men alla får väl ha sin fetisch
Utan patchpanel ser det ut ungefär som den här baksidan
Med kablarna rakt in i utrustningen
http://farm3.static.flickr.com/2323/2215694517_67870685ca_o.jpg
Det är overkill i en villa, du kan lika gärna ha en klase kablar ur väggen och in direkt i rätt box, utan en panel med kontakter emellan.
Ännu mer onödigt blir det om du inte har tv och telefoni utan bara internet.
Det svarta är patchpanel en och vita en switch
http://i.imgur.com/YGwPti0.jpg
Varför ska man göra det "riktigt" i en villa med typ tio kablar? Onödigt, men alla får väl ha sin fetisch
Utan patchpanel ser det ut ungefär som den här baksidan
Med kablarna rakt in i utrustningen
http://farm3.static.flickr.com/2323/2215694517_67870685ca_o.jpg
Mja, det beror förstås på hur seriös man vill vara. De flesta nätverksuttag är väl gjorda för installationskabel och det kan ju bli problem om man istället drar vanlig patchkabel. Det finns väl säkert nätverksuttag som är avsedda för patchkabel också och man vill hoppa över patchpanelen...PeterStrandberg skrev:En patchpanel är som en gammaldags telefonväxel, du kopplar(patchar) från en rad fasta uttag från huset med korta kablar till rätt utrustning, såsom switch eller tv/telefon uttaget på din fibertv box
Det är overkill i en villa, du kan lika gärna ha en klase kablar ur väggen och in direkt i rätt box, utan en panel med kontakter emellan.
Ännu mer onödigt blir det om du inte har tv och telefoni utan bara internet.
Det svarta är patchpanel en och vita en switch
[länk]
Varför ska man göra det "riktigt" i en villa med typ tio kablar? Onödigt, men alla får väl ha sin fetisch
Utan patchpanel ser det ut ungefär som den här baksidan
Med kablarna rakt in i utrustningen
[länk]
Det kommer bli jättebra som du tänkt. Med dina behov kommer det funka utan patchpanel. Precis som Peter skriver ovan. Visst är det fint och snyggt med en panel, men för en dator och Apple TV är det mest skryt. Det är som att tejpa på en spoiler på bakluckan på en Ford escort ungefär. Coolt men nördigt.
Ska man spinna vidare, varför ska man dra kabeln i rör eller spika den på sockeln när man kan lägga den löst...arneri68 skrev:
Men visst, det är fritt att sätta sin egen nivå.
Nu installerar jag uttag, patchpanel, kabel i rör etc, har redan gjort av med drygt 100m kabel och är nog halvvägs, hus på 150kvm. I vårt förra boende, lägenhet, hade jag en "lös kabel" mellan TV och router och resten wlan.
Tack för att du förklarade såpass bra för mig. Jag tänkte köpa denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/...108e-managerbar-gigabitswitch-8-portar-p98867Hajjen skrev:Ok, ja är det så nära och du bara ska ha nätverk till en plats då är det väl lite överkurs med både och. Men sättet jag beskrev brukar man göra ifall man vill dra ut nätverk till hela huset på olika platser. I ditt fall skulle, beroende på, antingen ha både router och switch i förrådet och sedan dra ut ett antal nätverkskablar till din utrustning (är det få kablar kanske du inte ens behöver en switch - routern brukar ha ett antal uttag). Alternativet, som är mer flexibelt, är att du drar ut en kabel från routern till din utrustning, sätter en switch där och sedan har nätverkskablar till dina olika saker. Oavsett vilket så får du i sådana fall Fiber - Router - Switch (eventuellt) - Utrustning. Switchens placering kan då vara antingen i förrådet eller i det andra rummet. Fördelen med att ha switchen i samma rum som datorn är att om du vill koppla in mer grejer så är det bara att koppla in en till kabel till switchen - du behöver inte genom väggen med några nya kablar. Du kan även ha switch både i förrådet och ute beroende på vad som passar bäst och beroende på din router.
Och sen sätta i en nätverkskabel som tål utomhus och sen dra den snyggt ner till förrådet och ha switchen där nere. och sen borra in till tvn och datorn och trycka in mina nätverkskablar till följande utrustning.
Är det bara koppla i och köra sen?
Förmodligen är den mer än du behöver. Om du inte vet att du behöver en managebar switch så är det onödigt. Räcker antalet portar skulle jag rekommendera denna: https://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105#specs Där kan du koppla in 4 prylar. Jag är lite osäker på hur ditt system ser ut, men om du har fiber in och router i förrådet någonstans och sedan kanske har dator, box etc i vardagsrummet så är det vettigaste att dra en kabel från förrådet till vardagsrummet, koppla in den kabeln i switchen (som står i vardagsrummet) och sedan kan du koppla in TV , box, dator in till switchen.Anxiety skrev:Tack för att du förklarade såpass bra för mig. Jag tänkte köpa denna: [länk]
Och sen sätta i en nätverkskabel som tål utomhus och sen dra den snyggt ner till förrådet och ha switchen där nere. och sen borra in till tvn och datorn och trycka in mina nätverkskablar till följande utrustning.
Är det bara koppla i och köra sen?
Kör man inte patchpanel så skulle jag ändå föreslå att satsa på att montera ett uttag på var sida om den fastspikade kabeln så den inte "böjs sönder" och man får byta kabel sen... Och sen koppla en lös kabel mellan router och uttag. En minivariant av patchpanel egentligen...
https://www.kjell.com/se/sortiment/...iggande-utp-natverksuttag-cat-6-2-port-p68895
https://www.kjell.com/se/sortiment/...iggande-utp-natverksuttag-cat-6-2-port-p68895
Det kan man definitivt göra, antingen en sådan där utanpåliggande, eller om man kan så en snyggare infälld lösning. Den där ska man dock ha en installationskabel till (slitsplint). Vet inte om det finns motsvarande för flertrådig kabel - då skulle det räcka att dra en kabel direkt från routern till "vardagsrummet" och sätta ett utag där och sedan koppla till en switch. Det känns onödigt att sätta ett sådant där uttag i förrådet (men blir problematiskt om man måste växla mellan entrådig och flertrådig kabel).JohanLun skrev:
Förstår inte riktigt motviljan mot patchpanel här. Det finns ingen egentlig nackdel att sätta upp en patchpanel jämfört med de andra alternativen. Det kostar inte mer, är inte mer jobb, och man får en renare och mer driftsäker installation.