lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Eller, den var förr ofta relativt liten, men idag så är den ofta ett hiskeligt härke. (Intels nya processorer innehåller ett helt operativsystem, Minix 3, på CPUn...) Ett försök till att definiera firmware skulle kunna vara: "En speciell mjukvara som är ämnad att styra en specifik hårdvara (som den alltså är intimt förknippad med) så att den får de förväntade
80 svar · 13,2k läst
·
S
Sir Duke: [citat] Om jag ska gissa så beror max 5 meter på att vissa kabeltyper avger mycket giftiga gaser vid brand. Därför måste man skarva till annan sort inomhus. Vet att tråden är stengammal :crysmile:
20 svar · 5,1k läst
·
E
elmont: Det behövs knappast någon speciellt duktig hantverkare för att veta en så basic sak som att det ska gå en kabel till varje uttag från patchpanelen i det stjärnnät som man gör.
15 svar · 2,2k läst
A
A-Man_08: [citat] Vlan-switchen brukar oftast kallas för "tjänstefördelare" eftersom den fördelar tjänsterna data, telefoni, tv. Routern brukade kallas för "bredbandsdelare" men har nu återgått till sin korrekta benämning "router".
5 svar · 1,9k läst
A
A-Man_08: Nu har bytet till Bredband2 skett och det gick förhållandevis smärtfritt, det var lite tekniska issues i början. För hade vi bara en router, nu fick vi en CTS tjänstefördelare. Dock får kommer jag inte riktigt upp i 1gbit, ligger nästan alltid runt 550/340 oavsett om jag kör via router som är kopplad till tjänstefördelaren, eller om jag kopplar datorn direkt på inkommnade uttag.
34 svar · 10,6k läst
·
O
Oliverios77: [citat] Ja jag har inte fått min utrustning ännu Men då ska jag köra med fiber
21 svar · 6,5k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Ett annat alternativ kan ju vara att köpa en vpn-tunnel åt hyresgästen .. Å andra sidan är ju bevisläget för "missköta sig på internet" ganska luddigt, vad spelar det för roll om man har två linor när man bor under samma tak?
9 svar · 1,6k läst
M
Mharcus: Sent svar, men kan ändå flika in att jag har börjat dra in sladdarna nu, och det gick bra trots omständigheterna. Jag borrade med en lätt lutning nerifrån med ett 40 cm långt betongborr. Uppe i det rum jag ville ha uttaget så blev det totalt 2 hål jag borrade i väggen, enda problemet jag hade var att fiska upp sladden på 1:a våning då jag inte kunde se med lampa om jag faktiskt var
21 svar · 10,3k läst
·
M
-MH-: Nackdelen är att man måste dra kabel då från den här switchen/huben till datorn man kör wireshark på. Jag var ute efter något likanndek, kanske man kunde tunnla tillbaka trafiken. Förutsätter förstås att boxen man skaffar är avancerad.
4 svar · 1,6k läst
M
merbanan: [citat] När jag skriver missköter sig så menar jag att det måste finnas rutiner för att hantera hela kedjan. Vad gör ni när en boende blir hackad och börjar skicka spam som får hela föreningen nedstängd? Eller när det kommer förfrågningar från rättsväsendet? Allt detta går att lösa men det kräver ju kunskap och tid. Då Lillsjön kopplades upp 1999 så var denna lösning nog
11 svar · 1,6k läst
blackarrow
blackarrow: Tydligen ska det modemet ha APN satt till 4g.tele2.se , se länk
8 svar · 1,6k läst
S
skutten11: Den dosan och koppling har ingen el-gubbe gjort , fel ordning på färgerna , har i princip ingen betydelse då det är en skarv och telekabel , kan du tänka dig åt vilket håll dom går , se om det finns någon svart vid el-centralen , har du vanlig telefon , tiitta i första dosan Mera hus på tomten med ev , telefon i , är det avstyckad tomt , kan gå till andra hus Läckage på FJV
9 svar · 1,6k läst
·
Raskus
Raskus: Du kan bygga med vad du vill, förutom plåt då det dämpar signalen. MDF blir ypperligt, och en inspektionslucka av plast. Bifogar bild på mitt mediaskåp som inrymmer fiberkonverter, patchpanel, router och en switch.
32 svar · 65,3k läst
·
R
Rowah: [citat] Då jag har dragit kabel till husets alla hörn + garage ser jag väldigt liten nytta med ett wireless mesh. Då tror jag mer på en bra handoff vilket jag hoppas Ubiquiti produkter kommer lösa även om dom har släppt zero-handoffen i de nya accesspunkterna.
14 svar · 5,2k läst
·
Grillen
Grillen: Mängden kabel är inget som stör då allt kommer gå inne i väggarna. Räknar med att jag behöver ha minst en 20 portars switch och ev mer i framtiden då jag kommer göra iordning fler rum nere i källaren. Men 15-20 portar kommer gå åt i början iaf med 2 uttag / rum minst.
23 svar · 3,9k läst
B
Broken arrow: [citat] Jo, men blev inte helt rätt tekniskt (5G är inte 1000gånger snabbare eller ens kan bli det, det blir för dyrt att ens uppgradera nätet så pass, dom har inte gjort det efter 3G heller). Vad jag vet har det i år än så länga bara kommit en IoT enhet från Kina med 5G stöd. Varför en opratör sattsar på 5G i USA är för hela infrastrukturen är rejält omodern man får ha rejäl
106 svar · 23,3k läst
JLyck
JLyck: [citat] Vi har den nya arrisboxen. Fick Telias tv för 2-3veckor sedan. Kan vara det som gör det.
41 svar · 16,4k läst
·
J
Jocke Best: Japp, det är inget konstigt. Du ligger troligen inte över ca 10 Mbit/s ens för HD, så boxen synkar inte upp på mer än 100. Porten på boxen är alltså inte en gigport.
29 svar · 5,8k läst
·
A
AndersS: [citat] Om du vill göra något själv ska du alltid kolla med den entreprenör som driver projektet. Och det är inga problem att dra i en 7mm dukt, vanlig storlek, för grävaren som gör jobbet i en 50mm slang, man använder en käppvinda och har den sedan som dragtråd. Inget som du ska behöva göra själv utan har man kanalisation klar och som fungerar så använder man den, det du däremot
10 svar · 5,3k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, i det här fallet så är ping inte så användbart. Nej. Vilket lite var min poäng... ;) Men i andra fall så kan det vara ett bättre verktyg. Dock endast för att snabbt se om något är uppe öht. Inte så mycket för att kontrollera att prestanda är som den skall.
61 svar · 19,9k läst
·
M
merbanan: Jag kör gigabit över larmkablar från sent 80-tal. Det blir ganska mycket paketfel på ethernetnivå men de 2 övervakningskamerorna som sitter på länken gör sitt jobb.
15 svar · 4,0k läst
·
J
Joh_81: Kjells verktygsfria funkade perfekt för mig med. Nu verkar de ha bytt konstruktion. Saknade ett och köpte nytt i veckan. Har inte testat detta än.
2 svar · 874 läst
Corpes
Corpes: Hade AVG förut men kör numera på windows inbyggda.
16 svar · 1,5k läst
P
pedu63: Föreslår att du laddar in XWRT-VORTEX FW istället på din R7000, WIFI på denna är hur bra som helst.
3 svar · 1,4k läst
·
J
JSamuel: [citat] Det blir eluttag också däruppe, men just i det här fallet är de överflödiga då jag tänkte mata APna via PoE.. :)
20 svar · 13,6k läst
nino
nino: Ok ja jag får väl prova det. Problemet är om jag fastnar halvvägs då har jag sabbat ADSL uppkopplingen till en lgh:/
5 svar · 1,7k läst
F
fredand44: Hej allihopa! Enormt tack för all information och tips. Efter ännu mer felsökning blev vi inte klokare. Osäker på om vi verkligen hittade första jacket egentligen. Men en sak som gav oss en aha upplevelse var att detta jack hade ett eget abonnemang. Förstår inte hur vi kunde missförstå varandra på den punkten. Lite skamsen i tron att vi orsakat felet trots allt ringde vi Telia. Det
16 svar · 7,7k läst
·
M
merbanan: Som regel betalar man endast till tjänsteleverantören. Ibland är nät och tjänsteleverantören samma, ibland inte. Poängen med ett namn är att det finns någon man kan börja ringa till för att ordna med anslutningen.
3 svar · 1,3k läst
E
etompau: Du kan göra hur du vill.
1 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.