Hej
Har just fått fiber installerad 1000/100 och erbjudande från viasat om fibertv 0 kr per månad men ca 900 i startavgift. Detta skulle kunna ersätta vår parabol-tv från viasat där hårdvaran jämt och ständigt hänger sig.

Men viasat själva sa att de inte rekommenderar att byta till deras fiber-tv, då den förnärvarande buffrar och inte är lika bra som deras parabol-tv.

Har någon erfarenheter från fiber-tv från viasat?

Mvh
Fredrik
 
Att det buffrar data för att minimera hastighetsvariationer har ingen betydelse om det är samma datamängd/format som skickas via IP-nät eller satellit.
Det som påverkar är vilken datamängd som skickas och ska bygga upp bild/ljud, vilket kan innebära olika former av hur det kodas av sändande utrustning.
Hur Viasat sänder via IP-nät respektive satellit har jag inte koll.
 
Tackar för svaret!
Men du har ingen erfarenhet som tv-tittare av viasat fiber-tv?
Mvh
Fredrik
 
Nja, IPTV måste förvisso på ett annat sätt än satellit-TV ha buffrar för att hantera hastighetsvariationer, men när man i samband med streaming i dagligt tal säger "buffrar" så är det just att trafiken inte hänger med och uppspelningen pausar.
Har bara kort testat Viasat och upplevde bilkvaliteten som OK, boxen däremot tyckte jag var seg och osmidig. Däremot aldrig upplevt någon "buffring".
Kanske IPTV börjar komma ikapp, men traditionellt har boxar och bildkvalitet varit sämre (mer komprimerad bild) än satellit. Är man dessutom angelägen att slippa box så går det ofta med moderna TV om man kör de gamla teknikerna, men inte med IPTV.
 
Ok, som gammal teknikperson så misstolkade jag "buffring" ;)
Om det "buffrar" och hackar när man tittar på Viasat IPTV via fiber och Viasat själva säger att det är problem så har man något fel eller valt en tjänsteleverantör med dålig kvalite/kapacitet i sitt nät, dvs det är troligtvis inte själva fibernäte utan när man hamnar i IP-hanterande utrusning.
Har kör IPTV både via xDSL och nu sedan några år via fiber, mera än 10 år, dessutom med trådlöst mellan router och IPTV-boxen sedan 2006. Under tiden tiden har det nog bara hackat max 10ggr och 2-3 riktiga avbrott. Sedan kan det förekomma "hack" vid lifesändningar men då är det själva sändningen från den platsen som strular och då hackar det oberoende av markbundet, satellit eller IPTV.
Så här skulle jag nog be att Viasat förtydligar vad de avser, eller så vill de behålla sina kunder i satelliterna när nu många som installerar fiber monterar ned sina paraboler. Skulle gissa på att de rekommenderar det de tjänar mest pengar på ;)
 
sen vi fick fiber för fem år sen så har vi stadigt tittat mer och mer på play bara så ta en funderare över vad som är viktigt och inte. Boxen jag har för grundutbudet 1,2 och 4 och barnkanaler har dessutom pajat så just nu har vi bara ettan och inte ens ungarna har klagat. De tittar ju bara på youtube och det dom hittar på nätet ändå. Snart säger jag upp den boxen också och då r det helt slut på tablåtittandet. Tankarna går ju till viasat även här men det tar emot att betala för nåt som man ändå inte kommer att titta på ändå. Enklare att ta play och titta på det man vill titta på när man vill.
 
A AndersS skrev:
Så här skulle jag nog be att Viasat förtydligar vad de avser, eller så vill de behålla sina kunder i satelliterna när nu många som installerar fiber monterar ned sina paraboler. Skulle gissa på att de rekommenderar det de tjänar mest pengar på ;)
Absolut, och en av deras satellitkunder går över till deras iptv-lösning så finns ju alltid risken att kunden därefter inser att det även finns andra iptv-leverantörer att välja mellan i det nätet ;)

TS: Kolla om någon av din grannar eller någon annan i samma fibernät har Viasat via iptv och hör isåfall med dem om vad de tycker, det är nog den säkraste metoden eftersom iptv-kvalitetsproblem ofta är nätspecifika.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Jag märkte inte någon skillnad när jag gick från satellit till fiber. Möjligt att den buffrat någon enstaka gånger under någon sekund senaste året.
 
T TowaTei skrev:
Absolut, och en av deras satellitkunder går över till deras iptv-lösning så finns ju alltid risken att kunden därefter inser att det även finns andra iptv-leverantörer att välja mellan i det nätet ;)

TS: Kolla om någon av din grannar eller någon annan i samma fibernät har Viasat via iptv och hör isåfall med dem om vad de tycker, det är nog den säkraste metoden eftersom iptv-kvalitetsproblem ofta är nätspecifika.
Tackar för svaret. Tyvärr är hela fibernätet helt nytt i hela området. Så ingen har ännu inte vågat eller hunnit prova.
 
H Hammarfall skrev:
Jag märkte inte någon skillnad när jag gick från satellit till fiber. Möjligt att den buffrat någon enstaka gånger under någon sekund senaste året.
Mycket intressant, är det viasat lösning du har?
Pratade med svågern som har fiber-tv från comhem, han är nöjd. Pratade med svärfar som har fiber-tv från Canaldigital (tror jag det var) han var oxå nöjd.
 
Jag har telia öppen fiber, med viasat fiberbredband och fibertv. Viasat varnade också för att det kunde bli sämre..
 
H Hammarfall skrev:
Jag har telia öppen fiber, med viasat fiberbredband och fibertv. Viasat varnade också för att det kunde bli sämre..
Det var som tusan! Du är den enda jag fått korn på som har Viasat med fiber-tv, tusen tack för ditt svar! Det låter som du dessutom är nöjd! Får jag fråga om du har möjlighet till att titta på tablå-tv i t ex olika rum samtidigt? Jag misstänker att viasat i såfall löser det med en extra box per tv?
 
Har Telia öppen fiber med bredband och tv genom viasat. Är väl på det stora hela rätt nöjd trots diverse driftstörningar genom åren. Stämmer att du behöver ett tvillingkort samt Box för att titta i flera rum.

Har sen ett tag tillbaka sagt upp tv abonnemanget och kollar bara på viaplay
 
F fredand44 skrev:
Det var som tusan! Du är den enda jag fått korn på som har Viasat med fiber-tv, tusen tack för ditt svar! Det låter som du dessutom är nöjd! Får jag fråga om du har möjlighet till att titta på tablå-tv i t ex olika rum samtidigt? Jag misstänker att viasat i såfall löser det med en extra box per tv?
Ingen fara. Jag är nöjd, speciellt med att få bort parabolen ;). Vi använder bara en tv för att titta på tv med, den andra är mest till för playstation och kör med chromcast någon gång per kvartal. CM1234 tycks veta vad som gäller.
 
janwide
Jag har haft mycket stora problem med Viasat. Kommer aldrig befatta mig med det företaget igen. Var utan bild i två månader och de var mycket ovilliga att hjälpa till! Satt timmar i telefonkö och när jag sedan kom fram lovade de att problemet skulle lösas. Men inget hände. Det kanske funkar för dig men jag har mycket dålig erfarenhet av dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.