6 819 läst ·
42 svar
7k läst
42 svar
Behövs fiberuttag på övervåning?
Det håller jag med om, är det ett riktigt stort hus så absolut. Men inte många som har en sådan villa. Jag skulle säga 100-200kvm kan man köra fullt trådlöst idag utan någon märkbart laggande. Visst finns det fina kabellister, men fortfarande, vad är vinsten?A AndersS skrev:Tja, har man några hundra kvm i flera plan och vinklar så kan det vara bra.
Och det finns många kabellister om man skulle behöva dra den vidare utan att behöva klamra.
Men har man väggar öppna så känns det lite snålt att åtminstone inte dra slang/dosa det blir inte många kronor om det görs samtidigt som elen för det var ju vad ts frågade om.
Vist fungerar det med trådlöst, men trådat är ca 3 gånger snabbare än wifi.G Ganescha skrev:
Pengar ochA AndersS skrev:
ja, sitter du och stissar på bredbandskollen absolut, men det är inget du märker, varken om du laddar ner, spelar eller streamar.Q jope84 skrev:
Så länge du har en vettig router dvs.
Men är det ett problem så kommer du märka det även om du trådar! Routern kommer sätta stopp för det och du behöver lägga dyra pengar ändå på router inköp. För man ska väl inte enbart köra trådat? Vem gör det idag?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
De flesta stationära datorer kommer inte med trådlöst, även de skrivare jag tittat på har generellt sett bara trådat. Mina något äldre spelkonsoler har inte Wifi.G Ganescha skrev:Finns det ens enbart trådat idag? Allt är trådlöst idag, klart sneakar man riktigt mycket på priset så kan man kanske få utan wi-fi mottagare men även det flest budget alternativ har mottagare.
Ang. Hastigheten på nätet så är det som jag sa ganska marginellt, om man kör med en bra router dvs.
Man kommer ej märka någon skillnad. Varken på stream eller Gaming.
Fortfarande mer skit att hålla reda på i väggar! Plus fula kablar som sagt.
Jag tror dessutom att vi kommer ha mer och mer saker som kommer dra mer och mer data, det kommer bli svårt att kräma ur mer hastighet ur det trådlösa och samtidigt ha täckning. Även om du inte märker av något just nu tror jag att det kan komma att märkas av om en framtid.
Givetvis har jag en vettig router som förser mobiltelefoner, surfplattor och laptops med Wifi.
Genom dubbla CAT6-kablar kan man överföra tex HDMI, då kan man tex sätta flera (sat)mottagare, mediaspelare mm centralt.
Genom CAT6-kabel kan man driva (POE) och använda tex Rasbery Pi eller annan mindre hemautomationsutrustning.
Genom CAT6-kabel kan man driva och använda övervakningskamera.
Genom CAT6-kabel kan man driva brandvarnare, om man inte satsar på 230V-varianten.
Lite OT:
Inbrottslarm, brandvarnare etc bör säkerhetsmässigt kopplas trådat
Genom CAT6-kabel kan man driva (POE) och använda tex Rasbery Pi eller annan mindre hemautomationsutrustning.
Genom CAT6-kabel kan man driva och använda övervakningskamera.
Genom CAT6-kabel kan man driva brandvarnare, om man inte satsar på 230V-varianten.
Lite OT:
Inbrottslarm, brandvarnare etc bör säkerhetsmässigt kopplas trådat
Kör för fasen trådat så långt de bara går. Nätverksuttag i varje rum-cat6. Alla säger sin sak i de hela, elektriker, skribenter, tillverkare att de går mot ett trådlöst samhälle. De är sant, men med för många olika trådlösa system i huset utgör en stor risk för problem i framtiden när näten ligger varandra nära eller överlappa varandra.
Jag håller på i min 70-tals kåk att rita upp ett trådat system, mycket pga helgjutna valv i 2-plan.
Med trådat kan du belasta betydligt mer, vilket de kommer bli inom en snar framtid om du är intresserad utav teknik i allmänhet.
Jag håller på i min 70-tals kåk att rita upp ett trådat system, mycket pga helgjutna valv i 2-plan.
Med trådat kan du belasta betydligt mer, vilket de kommer bli inom en snar framtid om du är intresserad utav teknik i allmänhet.
Nu har jag inte läst mer än första sidan av svaren men vi är i samma fråga och innan har jag varit emot det och tyckt att det varit helt onödigt. Kostnaden tycks dock minimal enligt min elektriker som rekommenderar att ha det och jag har börjat tänka om och har efter julledighetens shoppingrunder insett ett par saker som kommer göra att vi sätter uttag.
Tv-bild blir inte bättre än ens sämsta del. Det krävs mycket av ett trådlöst nätverk att kunna överföra så mycket kraft som behövs till t.ex. 4K-upplösningar. Själv är jag inte så intresserad av det idag men när vi byter tv och köper en tv till kommer vi säkert välja en med bättre bild än vi har idag. Då känns det skönt att kunna vara förberedd för rejält hög hastighet via kabel på några ställen (surf på speciellt hög hastighet behöver vi inte på iaf en tio år tänker vi då ingen i hushållet spelar några onlinespel med tung grafik ännu). Så vi kommer nog sätta ett uttag rakt in (mitt på) väggen där ny TV hamnar (får bli en tavla framför tills vi skaffat tvn) för då kan vi även slippa fula kablar som hänger ner eller ska kapslas in... Sedan kommer vi nog sätta ett diskret nätverksuttag på övervåningen när allting ändå är öppet.
Jag ser att några skriver om repeater och det har jag alltid vurmat för men sist valde vi att prova en homeplug som flyttar internet via eluttaget och sänder vidare från i vilket rum som helst som vi placerar en mottagare. Minns inte om det var denna vi köpte men är supernöjd. https://www.kjell.com/se/sortiment/...-tl-pa4010kit-homeplug-500-mb-s-2-pack-p97255
Tv-bild blir inte bättre än ens sämsta del. Det krävs mycket av ett trådlöst nätverk att kunna överföra så mycket kraft som behövs till t.ex. 4K-upplösningar. Själv är jag inte så intresserad av det idag men när vi byter tv och köper en tv till kommer vi säkert välja en med bättre bild än vi har idag. Då känns det skönt att kunna vara förberedd för rejält hög hastighet via kabel på några ställen (surf på speciellt hög hastighet behöver vi inte på iaf en tio år tänker vi då ingen i hushållet spelar några onlinespel med tung grafik ännu). Så vi kommer nog sätta ett uttag rakt in (mitt på) väggen där ny TV hamnar (får bli en tavla framför tills vi skaffat tvn) för då kan vi även slippa fula kablar som hänger ner eller ska kapslas in... Sedan kommer vi nog sätta ett diskret nätverksuttag på övervåningen när allting ändå är öppet.
Jag ser att några skriver om repeater och det har jag alltid vurmat för men sist valde vi att prova en homeplug som flyttar internet via eluttaget och sänder vidare från i vilket rum som helst som vi placerar en mottagare. Minns inte om det var denna vi köpte men är supernöjd. https://www.kjell.com/se/sortiment/...-tl-pa4010kit-homeplug-500-mb-s-2-pack-p97255
Jag skulle inte snåla utan dra trådat till varje rum som kan tänkas ha en TV eller spelkonsol längre fram. Väldig skillnad på att även köra Apple TV och vår uppkopplade stereo med Spotify Connect, MYCKET kvickare att hoppa mellan låtar och spola samt koppla upp till vår NAS/musik-server. Ibland har man dåliga dagar med trådlösa och då måste man kolla om det är routern, stereon eller Apple TV som fått fnatt. Med trådat strular det aldrig.
Även om det är en mindre kostnad i sammamhanget så är det en del pengar ch jobb ändå. Jag kör det mesta trådlöst med wifi eller bluetooth. Spelar onlinespel utan problem, skrivaren via wifi, medan högtalarna via bt. Jag har aldrig haft några problem, och skulle då inte köra trådat även om jag kunde. Jag har jag teleuttag i varje rum, vilket jag stör mig på...
Medlem
· Västra Götaland
· 170 inlägg
Vi drog upp tomrör till vår övervåning och satte där i en vägg en större låda med lock (ca 15x30) med plats för switch. sen från den lådan går det ut tomrör till varje rum till en tom dosa med täcklock. Sen kan man vid behov dra fram nätverk och sätta ett dubbeluttag i varje dosa. Hittills har jag dragit fram till en av fyra tomma dosor. Men blir nog till fler när barnen blir äldre. Ett förslag på lösning, lycka till!
Klicka här för att svara