En bekant hyr en lokal för en liten verksamhet i Kalmar. I fastigheten finns fiber indraget till en avlämningspunkt i källaren. Det är för närvarande okänt vem som är nätägare men efter vad vi inhämtat från den måttligt insiktsfulla förvaltaren så har övriga lokalhyresgäster kunnat välja internetleverantör. Andra har nöjt sig med adsl.

Jag antar att det dragits LAN-kablar från avlämningspunkten i källaren. Hur brukar det fungera i sådana här byggnader med kommersiella hyresgäster. Behöver man som ny abonnent både avtal med nätägaren och med den specifika tjänsteleverantören?

Småföretagaren har fått en offert från bredbandsbolaget för fiber med installationskostnad 23 tkr och 100/100 på 2300 kr/månad. Det är en liten försäljningsverksamhet som ska drivas, ingen bank med superhöga tillgänglighetskrav. För mig låter det som pris för nyinstallation där man bortsett från att det finns fiber indraget till avlämningspunkt i källaren.

Antingen kan man hyra av fastighetsägaren med internetanslutning eller utan. Då förvaltaren inte riktigt hade koll skulle jag rekommendera att be att få låna en nyckel för att titta på om det står något namn på en eventuell switch där nere i källaren, nätägare brukar ha en klisterlapp med deras namn på. Samtidigt kan man ju titta efter hur det står till med dragning utav eventuella kablar eller hur man skulle kunna dra kablar på ett lämpligt sätt. Finns ingen switch eller något namn så kan man höra efter med någon av de andra hyresgästerna som anslutit sig via fiber.

Om vi nu antar att nätägarens namn står på switchen, brukar man betala nätägaren också för tillgång till nätet eller ingår det i abonnemanget hos tjänsteleverantören? Värden har inte sagt något om avgift så den vägen betalar man inte för att få koppla in sig på switchen.

Som regel betalar man endast till tjänsteleverantören. Ibland är nät och tjänsteleverantören samma, ibland inte. Poängen med ett namn är att det finns någon man kan börja ringa till för att ordna med anslutningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.