Ju högre dBm-värde (närmre noll) ju starkare är signalen.
Du måste ha varit nästan precis intill din router när du gjorde testet eftersom du har -28dBm.

Det ligger ett nära nät på kanal 3 med -71, nästa nät ligger på 11 med -89, sedan 6, 1, 1 & 11 på -93, när du är på just den platsen.
Kanal 6 kan vara den bästa, eller 11.

Gör mätningar över hela bostaden, främst på dom ställen du brukar uppehålla dig längst med din(a) trådlösa enheter.
Därefter får du försöka sammanställa resultatet av vilka kanaler och signalstyrka

Det är väl vanligast med 64QAM modulation på 2.4/5GHz "n" standarden (AC har väl även 256QAM), men för 64QAM brukar man ha som tumregel att störande signaler inom samma kanals bandbredd skall ligga mer än 22 dB lägre än egen signal för att inte störa (C/I = Carrier to Interference) . Motsvarande vid 256 QAM är minst 28 dB i marginal.

Märkligt att TS får så högt som -75 dBm Netger43-5G (=5GHz ?) , så hög nivå borde man inte få från en granne på 5GHz. I övriga fall på runt -92dBm innebär det att så länge man har starkare än -70dBm från sin egen router bör man ha bra kommunikation.

Men, det finns ju andra källor som kan störa, en vanlig orsak är lysrörs lågenergi lampor (har själv råkat ut för det) , en del switchade spänningsomformare i laddare , hemlektronik etc kan generera övertoner som kan störa Wifi.

Har du en PC med wifi kan du ladda ner inSSIDer från https://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html och få en bra grafisk bild. Den jag länkade till är fria versionen, bilden nedan är från versionen efter men tror att du får vad du behöver med den fria med.

Skärmdump av inSSIDer-programmet som visar en lista och graf över WiFi-nätverk med detaljer om signalstyrka och kanaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gjorde mätningen precis bredvid routern ja :)
Jag bor i ett rad hus så grannen bor bara med en mellanvägg imellan så är väl därför hans signal blir så pass stark även där jag bor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.