Hej!
Nu börjar det närma sig inkoppling av fiber i bostaden. Leverantören har satt in Telias Intenoswitch inne i huset i dataskåpet som ser ut såhär:
https://ibb.co/hy64cKF
https://ibb.co/q7nqKws
https://ibb.co/JBbkxgj
Vad jag förstår ska den här switchen dela upp inkommande signal till TV, Bredband och Telefon. Det finns uttag för LAN1, LAN2, LAN3 och LAN4 på den switchen. I manualen står det att LAN1 är för dator, LAN2 för TV och LAN3 för telefoni.
I dataskåpet där den här switchen sitter så sitter även sex stycken Cat6-rör där som kopplar ihop dataskåpet med nätverksuttagen som sitter i några av våra väggar.
Jag har köpt tre stycken Deco X60-puckar för att köra med i huset.
Behöver jag nu köpa ytterligare en switch för att stoppa in i "dataskåpet" för att kunna koppla en sladd från LAN1 till den egna switchen, för att i sin tur koppla från den egna switchen till de sex Cat6-uttagen för att få ut fibern i vägguttagen?
Ursäkta om det är rörigt beskrivet men jag hoppas ni förstår min frågeställning.
Nu börjar det närma sig inkoppling av fiber i bostaden. Leverantören har satt in Telias Intenoswitch inne i huset i dataskåpet som ser ut såhär:
https://ibb.co/hy64cKF
https://ibb.co/q7nqKws
https://ibb.co/JBbkxgj
Vad jag förstår ska den här switchen dela upp inkommande signal till TV, Bredband och Telefon. Det finns uttag för LAN1, LAN2, LAN3 och LAN4 på den switchen. I manualen står det att LAN1 är för dator, LAN2 för TV och LAN3 för telefoni.
I dataskåpet där den här switchen sitter så sitter även sex stycken Cat6-rör där som kopplar ihop dataskåpet med nätverksuttagen som sitter i några av våra väggar.
Behöver jag nu köpa ytterligare en switch för att stoppa in i "dataskåpet" för att kunna koppla en sladd från LAN1 till den egna switchen, för att i sin tur koppla från den egna switchen till de sex Cat6-uttagen för att få ut fibern i vägguttagen?
Ursäkta om det är rörigt beskrivet men jag hoppas ni förstår min frågeställning.
Om du inte tänkt att ha första Deco-pucken i skåpet så behöver du en annan router (utan wifi) där. Den kopplar du till LAN1 och sedan vidare till dina nätverksuttag, ev behövs en mindre switch också om inte uttagen på routern skulle räcka till.S Sanderson_2 skrev:Hej!
[länk]
[länk]
[länk]
Självbyggare
· Stockholm
· 10 362 inlägg
Det är en tjänstefördelare du fått. Precis som du misstänkt behöver du en switch/router där du kopplar in LAN1 till inkommande på switch/router. Från den går du sedan ut med WLAN mm till resp andra sakerna. Hur många portar den switch/router behöver beror på hur många av de 6 uttagen du skall ha kopplat saker till med kabel.
Tack för svar!M Max R70 skrev:
Så jag skulle kunna välja mellan att ha en router i dataskåpet med 6 ut-portar eller en switch med 6 ut-portar? Vad är bäst i så fall?
Jag tänker att samtliga 6 uttag ska ha åtkomst till fibern, så att jag kan sätta en Deco mesh-router där det behövs bäst.R Robert-san01 skrev:Det är en tjänstefördelare du fått. Precis som du misstänkt behöver du en switch/router där du kopplar in LAN1 till inkommande på switch/router. Från den går du sedan ut med WLAN mm till resp andra sakerna. Hur många portar den switch/router behöver beror på hur många av de 6 uttagen du skall ha kopplat saker till med kabel.
Har du något tips på router som passar för ändamålet?
Det kan du generellt göra i alla routrar, man får surfa in på routern med telefonen/dator och stänga av wifi där. Tillverkaren har manualer för hur du gör!S Sanderson_2 skrev:
Finns billiga wifi-routrar och wifi stänger man av i någon meny efter att ha loggat in på routern. Finns även routrar utan wifi men dessa kräver ofta lite mer kunskap att få igång.S Sanderson_2 skrev:
Har du dubbla uttag i väggarna kan du skicka ut insignalen från tjänstefördelaren till routern, sen tillbaka till switchen i skåpet innan du skickar ut via patchpanelen till "väggarna".
Hos mig är det tjänsterfördelare till patch 5, router, tillbaka patch 6 till switchen och sen ut till "väggarna".
Hos mig är det tjänsterfördelare till patch 5, router, tillbaka patch 6 till switchen och sen ut till "väggarna".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej.M Max R70 skrev:
Har tyvärr bara enkel-uttag för nätverkskontakter i väggarna.Nicro skrev:
Har du dubbla uttag i väggarna kan du skicka ut insignalen från tjänstefördelaren till routern, sen tillbaka till switchen i skåpet innan du skickar ut via patchpanelen till "väggarna".
Hos mig är det tjänsterfördelare till patch 5, router, tillbaka patch 6 till switchen och sen ut till "väggarna". [bild]
Hade inte räknat med att behöva en router i dataskåpet, nu blir det till att shoppa igen.
Du kan använda första Deco X60 noden som router. Det är vanligt att man gör så speciellt om man kör trådlös Mesh mellan X60 noderna.S Sanderson_2 skrev:
Koppla tjänstefördelarens LAN1 (kallas också WAN) till WAN-porten på den ”första” X60 och den andra LAN-porten kablar du tillbaka till mediaskåpet. Där ansluter du den till en switch.
Så ja, det räcker att ha en switch i skåpet om du har routern någon annan stans. En nackdel är att det går åt två kablar.
Många väljer att ha routern i mediaskåpet.
Är det så klart? Nu vet jag inte vad "Telias Intenoswitch" klarar men om man inte tilldelas flera IP-adresser av leverantörer måste man ha någon "router" som sköter "nattning" på det interna nätet om man vill koppla in mer än en sak åt gången. Kanske gör "Telias Intenoswitch" det men min gissning är att den inte gör det.tippz skrev: