Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
A-Man_08: Här har ni en länk om ni vill prova lite https://meet.google.com/
kristofer12345: [citat] har fixat det problemet nu har kag ett annat problem när jag försöker dra hem mac os x lion har kollat youutbe fungerar ej
MathiasS: [citat] Givetvis är trådat bra men det kan du ju fixa utan att ha en AP på varje ställe där du behöver lan-portar. Tycker det verkar vettigare att ha en AP centralt i taket (vid behov en per våningsplan) och sedan tråd till antennuttagen och en liten switch om du behöver fler uttag.
mattoys: [citat] Prova att begränsa hastigheten på nerladdningarna. Hade liknande problem med Tele2 ibland. Det var som att när man maxade hastigheten i någon minut så var det något som inte hann med och det blev en missmatch i uppkopplingen och man förlorade kontakten med internet.
Ett_unikt_namn: [citat] Jag ska sätta ett doslock med näsa på den nya väggen, så jag kommer inte röra den. Det blir bäst så.
Kane: Jag har Ubiquiti i huset och satte upp Powerlines i huset och garaget. I garaget satte jag sedan en gammal ASUS router som AP så jag får WiFi där. Funkar bra!
Mattias_Jo1: [citat] ja det är småpengar med tanke på livet det blir när tv, paddor, telefoner, belysning Mm försvinner från uppkoppling. https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjning/natadaptrar/acdc-natadaptrar/fast-utspanning/luxorparts-switchad-natadapter-12-v-dc-18-w-p45196
Demmpa: Satsa på trådbundna accesspunkter istället. Alltså dra tråd från routern till en/flera accesspunkter som är utplacerade på lämpligt/lämpliga ställe(n).
Mats-S: [citat] Njae :thinking: För några år sedan, Ja, Idag stort utbud. Tex "dom flesta" ASUS har idag stöd för 4G USB-dongel, dessutom finns det ett antal routrar med inbyggda antenner för 4G-datakort. Notera att om man väljer en 4G-dongel (modem) så måste routern stödja den specifika modellen. Huawei har en dongel som funkar bra med ASUS
[SKPG]Zamora: Gjorde precis den operationen åt en kund som ska bygga tak över källartrappan, då var fasadboxen ivägen. Före: [bild] Efter: [bild]
blackarrow: Det kan kanske vara bra att ha ett fungerande alternativt nät rent förhandlingsmässigt när avtal ska förnyas.
Emil_L: [citat] Har inget med lotto att göra, hört talas om en metafor? Att det är billigare för dig tillhör ovanligheten därav jag nämnde lotto.
rolfino: Tack för svar, eller rättare sagt kloka frågor. Är inte på arbetsplatsen idag så jag kan kolla. Återkommer efter helgen.
ARJU: Hur många enheter tror du det rör sig om? Spontant känner jag att du är inte klok som ens överväger batteridrivna enheter. Jag är less på att byta i 2 brandvarnare och 2 rörelse sensorer i huset.
Demmpa: [citat] Min koppling blir alltså följande två alternativ: [bild]
Jocke Best: Eftersom vi fortfarande inte vet vilken leverantör det gäller så är det svårt att säga exakt men eftersom du har en switch kopplad innan boxen så ska de helst klara igmp och qos för att prioritera tv. De andra burkarna tävlar så att säga om trafiken. Det kan förklara att det funkar på den andra boxen. Sedan så ska man som sagt hos 9 leverantörer av 10 inte blanda tv och bredband
fridde: [citat] Prissättningen på mobilabonnemang i Finland är baserad på fri surfmängd, men olika hastigheter, vilket torde vara intressant i ett mobilnät. Oavsett ger det en skev jämförelse när man jämför kostnaden mellan länger per GB. ARPU och EBITDA är jämförbara mellan Norge, Sverige och Finland - lägre i Danmark pga hårdare prispress.
Mats: Tråd städad Tänk på att hålla en trevlig och respekterande ton så blir det trevligare för alla /Mats Moderator
Baskavoda: [citat] Helt rätt. Borrade upp skruven. Och kunde plocka bort filtret. Bakom satt ett vanligt uttag som tidigare nämnts. Tack för all hjälp.
Hank_Ö: Sagt och gjort. Så blev det. Tack för bra tips. [bild]
Snailman: [citat] Exxact är visst Ral 9003 och luxorparts 9001 så de passar inget vidare https://vinkylen.se/images/dokument/RAL-fargkarta.pdf malmbergs ska vara Ral 9003 så kanske kör med dessa, väggarna målar jag vita inte med en massa gult i, gillar inte det gula. Trend gick ju åt det gula hållet var tydligen Ral 9010 I nuvarande hus som blev färdigt för nåt år sedan, har jag Gigamedias
gråsten: En längre patchkabel innan mediakonvertern kan sättas in som skarv vid behov. Men då behöver man öppna kopplingsboxen och veta exakt vad man gör.
gråsten: Ja, jag har flera stycken monterade inomhus (dubbla fiberanslutningar) Sedan bara svetsad patchkabel till mediakonvertern.
AndersS: [citat] :cool: det klickade inte i tokenhubb hos Modo Ö-vik när jag en gång i tiden var med och kopplade in en ny utrustning. Men tokenslingan bröts så all kommunikation ut i omvärlden bröts, tog två försök innan felaktig port i hubben konstaterades:cool:
TheJesper: [citat] Fluken verkar vara en kompetent maskin. Jag har en enklare sladdvaliderare, men den mäter nog inte mycket mer än att rätt kabel sitter på rätt plats, och kanske att signalstyrkan är OK... Kommer nästan bli förvånad om den funkar :rofl: [bild]