2 145 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Kommer inte åt mina nätverks-tjänster utifrån.
Hej!
Har problem med att nå mina tjänster från utsidan.
Site: A Tjänster: VPN, FTP och Switchking. IP: 188.149.X.X
Site: B IP: 188.149.X.X
Site: C Tjänster: VPN. IP: 83.X.X.X
Mobil: Telenor och Tele2
Alla tjänster fungerar lokalt på A.
B till A fungerar INTE.
A till C fungerar.
B till C fungerar.
Mobil till A fungerar.
Någon som har någon förklaring till att B till A inte fungerar, och gärna en lösning?
Mvh
Jonas
Har problem med att nå mina tjänster från utsidan.
Site: A Tjänster: VPN, FTP och Switchking. IP: 188.149.X.X
Site: B IP: 188.149.X.X
Site: C Tjänster: VPN. IP: 83.X.X.X
Mobil: Telenor och Tele2
Alla tjänster fungerar lokalt på A.
B till A fungerar INTE.
A till C fungerar.
B till C fungerar.
Mobil till A fungerar.
Någon som har någon förklaring till att B till A inte fungerar, och gärna en lösning?
Mvh
Jonas
Alla 3 siterna får IP av ComHem via DHCP.
Hur kan jag se om nätmaskerna är felaktiga?
A svarar inte på ping från någon extern adress, svarar bara om jag befinner mig på samma nätverk. B har jag faktiskt inte försökt pinga, så det kan jag tyvärr inte svara på i nuläget.
Mvh
Jonas
Får de via DHCP borde det ju vara korrekt parametrar inklusive nätmasken.
Men A och B är tydligen på skilda ställen? Vad är det för utrustning du har på resp ställe? A är tydligen nån windowsdator (pga SwitchKing) plus en router eller liknande? Hur ser B ut?
Men A och B är tydligen på skilda ställen? Vad är det för utrustning du har på resp ställe? A är tydligen nån windowsdator (pga SwitchKing) plus en router eller liknande? Hur ser B ut?
Du har kanske stängt av ping utifrån internet på dina routrar?L Lilak skrev:
Du har väl privata nätverk som skyddas av brandväggar på varje site?
Vad vill du kunna göra?
A, B och C är olika geografiska platser, med var sitt abonnemang från ComHem.svartöra skrev:
På A finns SwitchKing på en Windows-burk, VPN på en Ubiquiti USG och FTP på en Synology DS220j och en bryggad ComHem-router.
På B finns en bryggad ComHem-router, en Asus-router och en Windows-laptop. Har också testat med burken från ComHem, confad som router, fungerar inte då heller. Även testat med mobilen ansluten till WiFi, ingen lycka med det.
Mvh
Jonas
Ja, det är privata nätverk skyddade av brandväggar på alla siter.blackarrow skrev:
Jag vill kunna komma åt SwitchKing, VPN och FTP på A från B, precis som jag kan från alla andra platser.
Mvh
Jonas
Har du möjlighet att logga in på comhem-routrarna och/eller Ubiquiti/Asus-routrarna och köra ping eller liknande därifrån? Ibland finns ju sådant i admingränssnitten.
Asus-routern borde också kunna tala om vilket ipnummer, nätmask och gateway som B har fått.
Asus-routern borde också kunna tala om vilket ipnummer, nätmask och gateway som B har fått.
Börjar med? Har väl varit så i minst 10 års tid att man måste ringa dem och betala extra för ett publikt IP (ej statiskt)? Nu bor jag inte längre i ComHem-hus, men tidigare var jag tvungen att ringa dem iallafall.S spendera skrev:
Det lustiga är väl all mobil till A fungerar... Isåfall borde ju IP vara publikt. Fungerar C till A? Isåfall kan det vara så att ComHem har någon rolig lösning som inte vidarebefodrar paket korrekt i deras lokala nät (kanske de blockerar så att inte användarnas datorer pratar SMB eller annat med varandra och tror de är på lokalt nätverk av misstag?).
Klicka här för att svara