D
dempa: Hej! har skickat ett pm till er. Hälsningar Dempa
1 svar · 1,2k läst
S
soolentunabo: Hej!jag letar efter en byggsats för ett enbilsgarage.men dom svenska priserna passar inte min plånbok.är det någon som har erfarenhet av polska eller baltiska husbyggare. finns det några bra internet sajter för dessa .mvh sollentunabo
0 svar · 2,7k läst
V
verobar: Trivselhus, vad jag vet, har en själv från dem från förra året.
5 svar · 2,1k läst
J
j-o75: Nej det är inte samma sak, förhandsbesked säger bara att du får bygga överhuvudtaget. Får man inte bygga så får man inte stycka av. Efter det kan man fixa bygglov.
6 svar · 3,2k läst
T
teamlundver: I Huset tror jag vår hette skibra iaf
1 svar · 1,6k läst
L
lauden: [citat] Enligt BBR (Boverkets Byggregler) är det inte ett krav med värmeåtervinning av frånluften. Kravet ligger i att man ska komma under den specifika energianvändningen, installerad eleffekt och U-medelvärde för respektive klimatzon. Det var väldigt bra tips angående att undersöka marken, det ska jag verkligen ta med mig. :)
15 svar · 7,3k läst
mariatherese
mariatherese: Problemet är att man får så liten summa i avdrag när man tar bort vitvaror och kök ur beställningen. Men eftersom det som ingår är basic-basic så blir det ändå billigare än vad det hade varit om man uppgraderat den lösningen som hustillverkaren erbjuder. Planerar man att bygga ett hus med frånluftsvärmepump och inga tillval utöver standardhuset så sparar man (under
9 svar · 3,5k läst
R
rightnow: Alltså med förhöjt väggliv blir det ju inga kattlådor alls. Golvet börjar där väggen slutar.
16 svar · 13,3k läst
Janus82
Janus82: Skatteverket har ju en e-tjänst där du kan beräkna ditt taxeringsvärde. Fyll i den nya boarean där och se hur stor skillnad som det gör. Kommer du över 910' så slår du ju i taket på fastighetsavgiften och då finns det ju ingen anledning att snåla längre. Personligen så tror jag att det kan vara bra att ha ett hyfsat taxeringsvärde när man säljer eftersom det är det lättaste
14 svar · 41,2k läst
G
Gylleneknorren: I trakterna runt oss verkar det som om villabyggandet precis börjat ta fart igen, efter att ha stått stilla ett tag..vet inte om trenden finns på andra håll. Leverantörernas mest desperata tid kanske har varit..?
13 svar · 15,3k läst
A
Affliction: Ett tips är att kolla över priserna i offerten. Min erfarenhet är att dom plussar på mycket och vill ogärna tala om det heller. Det är svårt att få reda på vad det är du betalar för. Man kan spara många många tusenlappar om man kollar upp andra alternativ i offerten.
3 svar · 4,3k läst
Värmdöbo
Värmdöbo: Vi är i starten av vårt bygge med Hjältevadshus. Kika gärna in ;) www.familjenbbygger.blogspot.com
0 svar · 1,8k läst
T
tjommeost: Är osäker om detta passar här, men jag gör ett försök. Jag har ett Allegro 2 från Modulenthus byggt 2008. Är det någon som vet hur golvkonstruktionen ser ut? Håller nämligen på och felsöker lite angående uppvärmningen. Antar att golvvärmen ligger i plåtar. Men vad ligger mellan plåt/slingor och parketten? Detta ska tydligen vara väldigt avgörande för hur hög
0 svar · 1,7k läst
B
Byggnadsinspektören: Hej. Vi har byggt ett A-hus och är långt ifrån nöjda. Som flertalet redan skriver här tar A-hus alla chanser de kan få till att inte ta något som helst ansvar. Dom hänvisar till leverantörerna vid reklamationer och leverantörerna hänvisar i sin tur till A-hus. Det känns som man ständigt blir runtskickad och att dom väntar ut att man ska tröttna. Dessutom håller deras
21 svar · 18,4k läst
P
pekk@13: Markarbete beror på tomten, hade en som satte ut huset 1500kr grävde fram själv vatten och avlopp el och telefon ca 4m från grunden avtäkte marken och satte ut sockelhöjden själv ca 6000 grundgrävaren ville ha 6500 att gräva in sista biten + till pannrummet, tror sanden till grunden gick på 15000, Torgrim 120m2 nere detta var -07
14 svar · 17,9k läst
H
hanniss: Jag skulle vilja ha referenser från dem som har byggt med XNvillan och Becohus speciellt när det gäller passivhus alternativt lågenergihus. Skicka gärna och berätta allt ni har varit med om, skulle ni rekommendera dem? Har de varit flexibla, avtal, kompetens, tillmötesgående, löst problem som ev. har uppstått, deras hantverkare, entreprenader, hustyp, storlek, passivhus etc ?
0 svar · 3,3k läst
N
newport: Håller med om att det brukar vara stökigt att negligera detaljplanen.. Var inne på samma spår själv, man tillåter inga 2-planshus här, alternativen blev förlända väggliv eller souterränhus, det blev det senare och kan sannolikt doktorera på medelmarknivåberäkningar :wow:
7 svar · 2,6k läst
E
Evi: Just detta med mögelhistorien var ju dåligt av Myresjöhus. De verkar inte rädda om sitt varumärke. Bara när kassaflödet minskar som något händer, kanske. Pengar är det språk de talar, inget annat. I en bransch som sjukvården har många yrkeskatagorier legitimation, allt skall vara spårbart, gör man fel får man veta det. I husbyggarbranschen verkar det tämligen riskfritt att göra
7 svar · 3,9k läst
K
Karriärmamman: Hej ! i storstadsregionen har sådan stor efterfrågan. Annonsera på blocket. Ofta kan mottagaren stå för frakten eller om ni delar. Jag har just tagit emot sådana massor. Behöver i och för sig mer längre fram i vår, men du dina massor finns kanske inte i norra Stockholm?
7 svar · 4,0k läst
T
Therese8004: Hejsan! Vi ska bygga balans i Vänersborg, har endast skrivit kontrakt nu ...men snart så =) Vi skulle vilja se ett i verkligheten, och det finns ju inga visningshus i närheten. Skulle vi kunna få komma och titta på ert hus? MVH Therese Hedén
16 svar · 15,6k läst
Viktor Cz.
Viktor Cz.: Vi har byggt ett Smålandsvillan i Habo och är mycket nöjda. Stora fördelen med Smålandsvillan är att huset byggs inomhus och monteras på grunden på 4timmar. I vårt fall kom långtradarna kl 08. Kl 13 var det tätt hus. Kl.15 när gubbarna åkte hem var elservisen inkopplad, vattenservisen inkopplad och värmepumpen driftsatt. Beroende på hur färdigt man skall ha det invändigt tar det
7 svar · 2,3k läst
M
Magnus53: Hej ,hanniss och alla andra Ziphouse finns kvar och bygger för fullt. Jag var senast i kontakt med dem idag! De har nyligen ändrat utseendet på hemsidan så gå gärna in och kolla själva. http://www.ziphouse.se/
3 svar · 4,0k läst
V
verobar: Vi hyrde ett hus som de vi hyrde av inte fått sålt. 15 000 i månaden för en omöblerad villa. Vi har också tre barn och ville bo hyfsat plus i närheten av skola osv. Vi magasinerade på Selstor och hade också ett förråd till huset vi hyrde. Funkade bra. Bra anledning att sortera och kasta dessutom.
23 svar · 21,4k läst
pelpet
pelpet: Ett sovrum för en person behöver egentligen bara ha plats för en säng, en garderob och en bokhylla så länge man har tillgång till en gemensam klädkammare och bra gemensamma utrymmen. 3 x 2,5 m räcker en bra bit. Kör man med platsbyggd säng så kan man ha bra förvaringslådor under och bara lägga en madrass på. Man behöver inte heller ha full takhöjd ovanför en säng, så man kan
8 svar · 4,8k läst
·
S
sohlen: Ja, det är mycket högre standard i Eksjöhus. Prio2 kostar runt 2,1 milj, Prio1 kostar 1,75 milj. Det är bara ett Ä-hus du får in i eran budget.
5 svar · 2,9k läst
S
sohlen: Glöm Björkliden, konkurs idag. Ang Willa Nordic, det är nog inga problem att ändra lite om du lägger fram det som ett ultimatum.
6 svar · 2,7k läst
D
Drosen: Japp, det fanns ingen mätning på det aktuella huset. Grannar hade runt 90 där minst en av mätningarna var så färsk som 2007. Kommunen kunde även tala om att det är ett Eksjöhus.
4 svar · 1,7k läst
J
Anonymiserad 128021: Our house was finnished 2004 its now 2013. It's still not fixed. Going to court is hard. I think they know this very well. I do not want to throw pies but the truth should certainly be known. and what better way than to use the modern media channels of the day. Sometimes there needs to be a change in the outcome for the average person. You can not behave poorly towards your customers and get away
72 svar · 26,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.