3 531 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Stomrest med den nya avtalsmallen
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Någon som har köpt stomrest med den nya avtalsmallen?
Säljaren på Myresjöhus sade sig inte känna till den. Någon som vet närifrån den skall börja gälla? AA12 tolkar jag som att de gäller från och med 2012.
Säljaren på Myresjöhus sade sig inte känna till den. Någon som vet närifrån den skall börja gälla? AA12 tolkar jag som att de gäller från och med 2012.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Skillnaderna är ganska små - men kan ha betydelse. Detta avtal har inget att göra med vilka övriga entreprenader man väljer att avropa (stomrest, tätt, etc). Skillnaderna finns angivna på TMF's hemsida.
Frågan är numera i sak löst sedan det visat sig att säljaren kollade med huvudkontoret och vi använder det nya avtalet.
Frågan är numera i sak löst sedan det visat sig att säljaren kollade med huvudkontoret och vi använder det nya avtalet.
Även jag ska snart teckna enligt denna avtalsmall, dvs. AA12 för material och ABS 09 för entreprenad. Jag ska dock teckna en totalentreprenad. Jag har verkligen letat efter någon på forumet som är införstådd och kunnig inom detta. Har ni några tips på vad man bör vara aktsam för? Tycker detta borde vara en het potatis här på forumet då det är nytt sedan Januari 2012. Om annat bör det komma mer frågor från andra "nytecknare" om mallen inom kort.
Min generella fråga är hur man gör med betalplanen? Som det ser ut så blir det två olika betalplaner med denna mall. Dvs. en för material och en för entreprenad. Något som är och alltid varit något som jurister i regel tipsar om är att ALDRIG betala i förskott.
Exempelvis:
"...viktigt att du i avtalet med entreprenören kommer överens om en detaljerad betalplan som innebär att du betalar köpeskillingen i mindre omgångar och endast när du kan se att motsvarande arbete är utfört."
Kan inte mer än instämma. Men innebär den nya mallen att detta försvåras eller omöjliggörs?
Min generella fråga är hur man gör med betalplanen? Som det ser ut så blir det två olika betalplaner med denna mall. Dvs. en för material och en för entreprenad. Något som är och alltid varit något som jurister i regel tipsar om är att ALDRIG betala i förskott.
Exempelvis:
"...viktigt att du i avtalet med entreprenören kommer överens om en detaljerad betalplan som innebär att du betalar köpeskillingen i mindre omgångar och endast när du kan se att motsvarande arbete är utfört."
Kan inte mer än instämma. Men innebär den nya mallen att detta försvåras eller omöjliggörs?
Jo då det gick bra. Om avsikten är att teckna en totalentreprenad för ett nyckelfärdigt hus skulle jag inte rekommendera att dela upp avtalet med AA12 för material och ABS09 för entreprenaden av den enkla anledningen att de regleras av konsumentköp- respektive konsumenttjänstlagen vilka ger helt olika förutsättningar för konsumenten. Där tjänstlagen enligt mig väger mycket tyngre. Finns andra kryphål så som att du ansvarar för materialet när du köpt det enligt AA12, om inget annat avtalats. Ex. Vad händer om materialet blir skadat när det levererats till tomten? Vem kontrollerar? Om skadan först uppmärksammas vid slutbesiktningen, hur vet man att detta inte uppkommit vid under tiden det var ditt ansvar. Osv. Oftast kan dock husleverantören erbjuda ett entreprenadkontrakt (total) enligt ABS09 med material osv beskrivet i bilagor. Dvs. Inget köpeavtal att tala om.johja246 skrev:
Vi kommer förmodligen anlita en hustillverkare (Trivselhus/Myresjö etc) för att göra grund, stomrest och färdigt utvändigt. Sen kommer vi göra resten invändigt själva med god hjälp av kontakter och bekanta. Så för vår del gissar jag att det blir ABS09, för det finns väl inga andra alternativ till det, eller?
Vi gör detta för att vi tror att det finns en hel del pengar att spara på det mot att köpa nyckelfärdigt. Tycker ni att det låter vettigt?
Vi gör detta för att vi tror att det finns en hel del pengar att spara på det mot att köpa nyckelfärdigt. Tycker ni att det låter vettigt?
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Det beror på. Min (vår) erfarenhet säger oss att man kan spara pengar om man vill ha mer "exklusiva val" än vad husföretagen erbjuder. Det är här de "stora" pengarna finns att spara!
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Problemet är att man får så liten summa i avdrag när man tar bort vitvaror och kök ur beställningen. Men eftersom det som ingår är basic-basic så blir det ändå billigare än vad det hade varit om man uppgraderat den lösningen som hustillverkaren erbjuder.
Planerar man att bygga ett hus med frånluftsvärmepump och inga tillval utöver standardhuset så sparar man (under förtusättning att allt går bra) kanske lite på delad entreprenad. Men börjar du plocka in tillval på el (t ex spotar i taket), roligare kök, snyggare badrum och bättre vitvaror så sparar man mycket mer.
Sen är det kul att bygga själv och vara delaktig och ansvarig i själva processen. Stressigt men oerhört givande!
Planerar man att bygga ett hus med frånluftsvärmepump och inga tillval utöver standardhuset så sparar man (under förtusättning att allt går bra) kanske lite på delad entreprenad. Men börjar du plocka in tillval på el (t ex spotar i taket), roligare kök, snyggare badrum och bättre vitvaror så sparar man mycket mer.
Sen är det kul att bygga själv och vara delaktig och ansvarig i själva processen. Stressigt men oerhört givande!
Klicka här för att svara