26 440 läst ·
72 svar
26k läst
72 svar
Bygg inte med Mjöbäcksvillan!!!!!
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Men va faan Göran, tror du jag har betalt bara för att jag är av åsikten att man skall höra alla parter och ingen skall dömas utan att ha möjlighet att förklara sig?
Nu får du skärpa till dig! >
Du vet lika lite som jag om detta fall. Jag misstror inte Jer men det är hopplöst att uttala sig när man inte har alla fakta.
Nu får du skärpa till dig! >
Du vet lika lite som jag om detta fall. Jag misstror inte Jer men det är hopplöst att uttala sig när man inte har alla fakta.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Ja, vilket på hopp..... o på ljusan dan ....
Det kanske har stigit vissa överhuvudet o bli forum´gud´på bara 3 månader
hoppas han inte sitter som domare eller nåt någonstans o bara lyssar till den som skriker högst :
Jer ville nog bara upplysa oss om var han har råkat ut för o sen får folk göra sin egen bedömning om vad de vill göra med den informationen.
Jag tycker det är väldigt tråkigt när sådant här händer o det handlar för det mesta om snålhet o girighet hos de som har men vill ha mer på bekostnad av de som inget har.
Det skall bli intressant o se vad som händer o om det blir rättegång hoppas jag den blir rättvis o leder till förbättring inom byggbranchen.
Det kanske har stigit vissa överhuvudet o bli forum´gud´på bara 3 månader
Jer ville nog bara upplysa oss om var han har råkat ut för o sen får folk göra sin egen bedömning om vad de vill göra med den informationen.
Jag tycker det är väldigt tråkigt när sådant här händer o det handlar för det mesta om snålhet o girighet hos de som har men vill ha mer på bekostnad av de som inget har.
Det skall bli intressant o se vad som händer o om det blir rättegång hoppas jag den blir rättvis o leder till förbättring inom byggbranchen.
Ja, en rättegång är väl bara bra, därför de finns. Så dra dom inför domstol & kör på med det ni har, borde va lättvunnet med tanke på att man dömer till kunds fördel & att företag skall ha starkare bevis än kunden. Domstolen utgår från kunden mot företag med misstänkt att företag gjort fel medans företag mot kund med skäligen misstänkt att kund gjort fel...
Så du bör vinna lätt.
Så du bör vinna lätt.
wow, tar ju åt mig av all kritik, tänk så klarsynta en del är, jag hade ju ingen aning om att det fanns fler sidor av denna historia, och tänk så bra att hustillverkaren verkar förstå allt så bra och kommer med snabba svar här på forumet, det tjänar de ju på, nu kommer ju alla vilja bygga med dem.
Att en del tar flera år på sig att lägga in inlägg så de blir gud är väl mer ett tecken på att de är slöa...
Jer- jag lider med dig, mitt råd är att gå till Domstol och stämma dem, då får de offentligt skämmas- om de nu inte är så oskyldiga som somliga här vet. ;D ;D ;D
Att en del tar flera år på sig att lägga in inlägg så de blir gud är väl mer ett tecken på att de är slöa...
Jer- jag lider med dig, mitt råd är att gå till Domstol och stämma dem, då får de offentligt skämmas- om de nu inte är så oskyldiga som somliga här vet. ;D ;D ;D
Göran.
Det är ju ingen direkt seriös tråd så jag förstår om Mjöbäcksvillan avstår att delta i pajkastningen.
Det är extremt lågt att hänga ut ett företag för att man inte kommer överens, lös det på rättslig väg eller sluta kasta skit!
Skitpratet går ut över många och är troligen inte befogat, och är det det så låt en rättsprocess avgöra vem som har rätt/fel.
Det kanske är Mjöbäcksvillan som borde varna för "jer" som kund istället?
Jag har själv byggt med Mjöbäcksvillan och de var då enkla att att komma överens med, stod för sitt ord.
Däremot drog det ut lite på tiden men gör inte de flesta bygge det?
Jag har funnits regelbundet här på forumet en lång tid och läst många intresana trådar men aldrig tidigare gjort något inlägg, men nu var jag tvungen efter att stört mig på allt skitprat.
Skärpning!!
Det är ju ingen direkt seriös tråd så jag förstår om Mjöbäcksvillan avstår att delta i pajkastningen.
Det är extremt lågt att hänga ut ett företag för att man inte kommer överens, lös det på rättslig väg eller sluta kasta skit!
Skitpratet går ut över många och är troligen inte befogat, och är det det så låt en rättsprocess avgöra vem som har rätt/fel.
Jag har själv byggt med Mjöbäcksvillan och de var då enkla att att komma överens med, stod för sitt ord.
Jag har funnits regelbundet här på forumet en lång tid och läst många intresana trådar men aldrig tidigare gjort något inlägg, men nu var jag tvungen efter att stört mig på allt skitprat.
Skärpning!!
Enligt min mening är en juridisk tvist i tingsrätten mycket sällan att föredra. En sådan juridisk tvist kan pågå i åratal bara i första instans (tingsrätten). Båda parter skall ha tid för förberedelser, inlagor, kommentarer, påpekanden, frågor och påståenden till motparten som skall ha tid att svara, begäran om uppskov för ytterligare undersökning och komplettering, föreberedande förhandling, ytterligare inlagor, påståenden mm. mm. Utgången av en sådan tvist är ofta mycket osäker. Efter utslag i tingsrätten brukar, som ett brev på postern, följa överklagande till hovrätten från den förfördelade parten och ytterligare nåt år av processande.
Som privatperson kostar en juridisk process mycket pengar. Oftast finns i hemförsäkringen ett rättsskydd inbyggt. Det är alltid maximerat, ofta till 50´eller 75´kronor. En jurist tar mellan 1500 och 2000 kronor per timme och det tar inte lång tid förrän man är uppe i försäkringsbolagets maxbelopp. Därefter får man betala själv. En tingsrättdom kan innebära att den förlorande parten får betala motpartens juridiska kostnader. Den kan också innebära att vardera parten tar sina egna kostnader eller att de juridiska kostnaderna fördelas mellan parterna på annat sätt. Detta är en mycket stor risk man som privatperson tar. I slutänden kanske man sitter med kostnader på flera hundra tusen att betala.
Ovanpå på detta kommer själva utslaget om kärnfrågan, dvs. eventuella åtgärder på huset. Tror att det är sällsynt att man får bifall på varje punkt. Oftast är det så att någon punkt bifalls samt att andra avslås. Att som i det här fallet kräva att ett nytt hus byggs ter sig för mig som utomstående som ett orealistiskt krav. I det fall tingsrätten anser att huset byggts för högt kommer förmodligen istället ett skadestånd utdömas. Storleken på det skadeståndet kommer förmodligen inte att vara i den storleksordningen att husägaren känner sig nöjd.
Som privatperson är man starkt känslomässigt engagerad på ett sätt som företag inte är. Det är svårt att se klart och logiskt när känslorna rusar iväg. Att höja rösten och ha en aggressiv och oförsonlig framtoning (som jag själv har upplevt som lite obehaglig i inläggen här) leder sällan till framgång. Inte heller att misskreditera och hänga ut motparten i pressen. Inlägget från Mjöbäcksvillans representant är i nuvarande situation under pågående utredning/förhandling/process helt korrekt. Man kommenterar helt enkelt inte pågående förhandlingar offentligt.
En förhandling, förlikning eller dialog måste innebära ett givande och tagande. Båda parter måste vara beredda att lyssna och kompromissa. Är det så att man inte är beredd till det återstår bara en formell process. Mitt råd, om du vill ha något, är att i så fall ta kontakt med en jurist kunnig inom detta område, som kan gå igenom ärendet med dig och göra en bedömning av bevisvärdet av de skriftliga dokument och muntliga överenskommelser som finns. Juristen bedömer även om utsikten till framgång är störst i domstol eller i en förhandling direkt med husföretaget.
Som privatperson kostar en juridisk process mycket pengar. Oftast finns i hemförsäkringen ett rättsskydd inbyggt. Det är alltid maximerat, ofta till 50´eller 75´kronor. En jurist tar mellan 1500 och 2000 kronor per timme och det tar inte lång tid förrän man är uppe i försäkringsbolagets maxbelopp. Därefter får man betala själv. En tingsrättdom kan innebära att den förlorande parten får betala motpartens juridiska kostnader. Den kan också innebära att vardera parten tar sina egna kostnader eller att de juridiska kostnaderna fördelas mellan parterna på annat sätt. Detta är en mycket stor risk man som privatperson tar. I slutänden kanske man sitter med kostnader på flera hundra tusen att betala.
Ovanpå på detta kommer själva utslaget om kärnfrågan, dvs. eventuella åtgärder på huset. Tror att det är sällsynt att man får bifall på varje punkt. Oftast är det så att någon punkt bifalls samt att andra avslås. Att som i det här fallet kräva att ett nytt hus byggs ter sig för mig som utomstående som ett orealistiskt krav. I det fall tingsrätten anser att huset byggts för högt kommer förmodligen istället ett skadestånd utdömas. Storleken på det skadeståndet kommer förmodligen inte att vara i den storleksordningen att husägaren känner sig nöjd.
Som privatperson är man starkt känslomässigt engagerad på ett sätt som företag inte är. Det är svårt att se klart och logiskt när känslorna rusar iväg. Att höja rösten och ha en aggressiv och oförsonlig framtoning (som jag själv har upplevt som lite obehaglig i inläggen här) leder sällan till framgång. Inte heller att misskreditera och hänga ut motparten i pressen. Inlägget från Mjöbäcksvillans representant är i nuvarande situation under pågående utredning/förhandling/process helt korrekt. Man kommenterar helt enkelt inte pågående förhandlingar offentligt.
En förhandling, förlikning eller dialog måste innebära ett givande och tagande. Båda parter måste vara beredda att lyssna och kompromissa. Är det så att man inte är beredd till det återstår bara en formell process. Mitt råd, om du vill ha något, är att i så fall ta kontakt med en jurist kunnig inom detta område, som kan gå igenom ärendet med dig och göra en bedömning av bevisvärdet av de skriftliga dokument och muntliga överenskommelser som finns. Juristen bedömer även om utsikten till framgång är störst i domstol eller i en förhandling direkt med husföretaget.
Kloka, väl motiverade och lättförståeliga råd som vanligt från dig, bra sagt!Hemmakatten skrev:Mitt råd, om du vill ha något, är att i så fall ta kontakt med en jurist kunnig inom detta område, som kan gå igenom ärendet med dig och göra en bedömning av bevisvärdet av de skriftliga dokument och muntliga överenskommelser som finns. Juristen bedömer även om utsikten till framgång är störst i domstol eller i en förhandling direkt med husföretaget.
hejsan Jer, låt dej inte tystas av några kritiska röster , kämpa på och fortsätt att skriva om hur det fortlöper . Om ni kommer överänns eller om mjöbäcksvillan backar och erkänner sig skylldigt . Jag kan inte ens i min fantasi föreställa mej att man kan bygga en sådan hög grund , vad kan det bero på ??
För "jer" var detta nog meningen att vara en väldigt seriös tråd.byggsten skrev:
Sedan är det väl alla som skriver i trådens sak att göra den till seriös.
Jag dömer ingen i detta fall utan insuper bara den information jag läst och utifrån den så skulle jag vara väldigt uppgiven om jag var i "jer: s" kläder.
Vidare hoppas jag att det löser sig på bästa sätt för alla och jag hoppas att "jer" får ett kanonhus att bo i.
Helt rätt, med ditt inlägg nu så har tråden blivit oseriös.byggsten skrev:Göran.
Skärpning!!
Att hustillverkaren har en egen tråd där de heller inte svarar gör väl saken inte bättre, inte heller att det finns anekdotiska berättelser om 10000 nöjda husköpare, hur uppväger de ett felbyggt hus, där tillverkaren trots tid inte fått till det?
Skärpas bör den som skärpas...
Vad hade du förväntat dig? Att Mjöbäcksvillan utan att blinka skulle gå ner på knä och be om förlåtelse? Eller att de skulle lägga ut alla detaljer i ärendet här i forumet? De gjorde precis vad jag tycker att man kan förvänta sig av ett företag och allt annat hade varit oproffesionelt.Göran skrev:
Our house was finnished 2004
its now 2013. It's still not fixed.
Going to court is hard. I think they know this very well.
I do not want to throw pies but the truth should certainly
be known. and what better way than to use the modern
media channels of the day.
Sometimes there needs to be a change in the outcome
for the average person. You can not behave poorly
towards your customers and get away with it forever.
Sometimes companies just go too far.
What we say, and what we do, seem entirely separate.
but are you really allowed to say anything in a brochure?
this massive investment not taken seriously devastates
peoples lives.
Some professions are huge responsibilitys.
and some people should stay well clear of them.
for it is our lives in their hands.
http://mardrom.com/
& mardrom1 channel on YouTube
its now 2013. It's still not fixed.
Going to court is hard. I think they know this very well.
I do not want to throw pies but the truth should certainly
be known. and what better way than to use the modern
media channels of the day.
Sometimes there needs to be a change in the outcome
for the average person. You can not behave poorly
towards your customers and get away with it forever.
Sometimes companies just go too far.
What we say, and what we do, seem entirely separate.
but are you really allowed to say anything in a brochure?
this massive investment not taken seriously devastates
peoples lives.
Some professions are huge responsibilitys.
and some people should stay well clear of them.
for it is our lives in their hands.
http://mardrom.com/
& mardrom1 channel on YouTube
Klicka här för att svara