Hej. Vi ska bygga hus i Jönköpings området o kollar nu på olika hus. Har varit i kontakt med Smålandsvillan, Älvsbyhus o Vårgårdahus. Man hör ju mkt dåliga saker om älvsbyhus o även om Smålandsvillan. Är det så? Älvsbyhus säljer ju ändå flest hus i Sverige. Konstigt att folk köpet deras hus om det skulle va så illa som många säger. Skulle va tacksam om ngn som byggt ett hus av ovannämnda i jkpg trakten kan dela med er av era erfarenheter.

Oftast är det det negativa som kommer fram på internet, sällan det positiva. Och desto fler hus en tillverkare bygger, ju mer negativa saker kommer man antagligen hitta.

Det finns nog ingen dålig tillverkare bland dom större idag, men som med allt annat så får man också oftast vad man betalar för.

Jag gissar att Älvsbyhus säljer flest hus av den enkla anledningen att deras (låga) prissättning ger fler möjligheten att bygga ett hus. Många av deras kunder har helt enkelt inte möjlighet att bygga ett dyrare hus. De erbjuder ju också, vad jag förstår, någon form av finansieringsmöjlighet där man kan kringå bankernas krav på eget kapital.

Jag håller i övrigt med dhanjel på samtliga punkter. Du får vad du betalar för. Det går jättebra att bo även i "billigare" hus.

Slutligen: om ett hus är/blir bra eller dåligt har sällan med husföretaget att göra, utan istället de enskilda hantverkarna som bygger det. När huset är av typen Älvsbyhus eller Smålandsvillan, där hela huset byggs mer eller mindre klart i fabrik, så minskar förstås risken med dåliga entreprenörer på plats.

Att det är skillnad på t.ex Älvsbyhus och trivselhus eller nåt annat märke är självklart, men de skillnaderna kan man läsa sig till, det svåra är att hitta rätt snickare som bygger ihop huset, det kan bli jättebra med ett älvsbyhus med rätt snickare och det kan gå åt skogen med det lyxigaste Trivselhuset om det är fel snickare som bygger det...

Tror det viktigaste är att hitta en husmodell man gillar och sen se till att få tag på de bästa snickarna/kakelsättarna/elektrikerna som går, då får man sällan otrevliga överaskningar.

Edit: 2:a på pucken, och älvsbyhus kanske är dåligt exempel då de byggs i princip klara i fabrik, men ni förstår nog vad jag menar...

Jag förstår ju att standarden på interiörerna är lägre i Smålands o älvsbyhus, det är vi helt med på, vi är ju trots allt smålänningar;) Vi ska inte bygga en 4 mkr villa.
Om vi vill ha andra snickare än de som hus leverantörerna har. Vad kostar det ca?

Hej!

Vi bygger en Smålandsvilla och det har gott mycket bra och smidigt hittills. Det är Växjö kontoret som vi har haft att göra med. Kalkylerna har stämt, leverans tiderna stämmer m.m. Tror det är mycket viktigt att välja leverantör ut ifrån sitt hus intresse och kunskap. Har varit i kontakt med ett fler tal säljare innan vi valde och utan att nämna namn så skulle jag inte ens köpa ett lass skit av en del. Mycket saker som man ganska snabbt kan konstatera inte stämmer och är ren felaktiga uppgifter. Det enskilt viktigaste är att göra en bra budget över bygget själv. Ta bara säljarens kalkyl som en referens. Kolla upp alla kostnader vad gäller VA, el, fjärvärme, och andra admin avgifter. I Växjö tar kommunen 8000 bara att staka ut huset på tomten som ett ex.

Hur sedan just dit bygge går hänger oftast på säljaren, byggledaren och kring entreprenörer. Hustillverkaren sänder oftast bara huset på lastbil till tomten och sedan får tidigare nämnda ta över. Var nog och få referenser hos den säljaren ni väljer, eller helt enkelt leta upp ett nybyggt hus från den tänkta leverantören/säljaren och prata med ägaren. Tänka hela tiden på att någon försöker tjäna pengar på ert bygge och det är ert jobb att ifråga sätta allt kostnader! De enda extra kostnader vi hittills fått som inte var med i budgeten är 12 000 på grund av att man fick ha tvångsstyrda släpp till tomten. Och det är kommunens fel som har satt lyktstolpar i innekurvorna på området.

Lycka till!

Calle

Vi byggde med en mindre hustillverkare i Jkpg, men dem stod för ett stomfärdigt o helt tätt skal utifrån och sen byggde vi själva resten invändigt.. Det jag reagerade på är att det är inte så avancerat att bygga som jag trodde men jag va också varje dag o kollade till snickarna o frågade en massa om sånt som jag inte förstod och det gör också att snickarna känner sig lite mer "pressade" att göra rätt, när man står bredvid o frågar varför det bara är 2 skruvar i den regeln o 3 i den andra regeln... Så mitt råd är att kolla med lite mindre bygg/husföretag då dem borde va lite mer rädda om sitt rykte osv..Hoppas det går bra för er!

Vi har byggt ett Smålandsvillan i Habo och är mycket nöjda. Stora fördelen med Smålandsvillan är att huset byggs inomhus och monteras på grunden på 4timmar. I vårt fall kom långtradarna kl 08. Kl 13 var det tätt hus. Kl.15 när gubbarna åkte hem var elservisen inkopplad, vattenservisen inkopplad och värmepumpen driftsatt.
Beroende på hur färdigt man skall ha det invändigt tar det 2-3 veckor efter montaget innan inflyttning kan ske.

Accepterar man deras lösningar så blir det väldigt prisvärt.
Det skrivs också ibland om Smålandsvillans ytterväggar och att de skulle vara dåligt konstruerade.
Vi har bott i vårt i över ett år och vår elanvändning för uppvärmning ligger på 5000kwh/m, år ( med flvp ) vilket jag tycker är väldigt bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.