26 439 läst ·
72 svar
26k läst
72 svar
Bygg inte med Mjöbäcksvillan!!!!!
Sida 1 av 5
Vi har precis byggt ett hus med Mjöbäcksvillan som entreprenör. Redan från början var det strul med det mesta. När huset stod på grund var det alldeles för högt och ej byggt enl. ritningarna(Mjöbäcks har i efterhand tagit fram nya ritningar med annan höjd än den i mina ritningar). Ingångarna låg alldeles för högt över mark(>1,5m) bla. Mjöbäcks hävdade ändå att allt stod rätt till och att det kommer att bli bra. Det blev det inte. Det fick byggas landgångar bara för att komma in i huset. Försök gjordes att föra en dialog med entreprenören för att komma överens om en bra lösning för båda parter. Mjöbäcks var inte alls intresserade av att erkänna att de gjort fel och komma fram till någon lösning. Många muntliga löften har getts av Mjöbäcks, vilka de valt att ej hålla. Mjöbäck hävdar att allt är mitt fel. De anklagar mig som okunnig lekman för allt fel som uppstått. Jag trodde i min okunskap att man anlitade företag för att det var de som satt på kunskapen. Det felet lär man ju inte göra om
Vid besiktning togs tre A4 sidor med fel upp som Mjöbäcks är ålagda att fixa. Detta har de Mjöbäcks ej gjort utan de bara skickade sluträkningen plus en extra räkning med påhittade kostnader som jag ej hört talas om tidigare. Bland felen kan nämnas att garage ej byggts, varmvattenberedare ej installerats, vattenutkastare ej installerad mm mm.
Mjöbäcks hävdar ändå sin rätt att få betalt och känns inte alls vid att slutföra något. Vidare har de sänt en juristbyrå på oss för att få betalt. Det har kommit till att bara finnas två lösningar på detta. Mjöbäcks kompenserar oss genom att dra tillbaka sluträkningen(vilket är litet i jämförelse hur mycket problem detta skapat för oss) eller får de bygga ett nytt hus. Vi vill inte bo kvar i detta.
Här står vi idag. Jag har många kunniga personer bakom mig(jurister, arkitekt, byggnadsarbetare mfl) och kommer inte att ge mig. De skall inte få bete sig så här. Jag och alla andra vet att jag kommer att få rätt i detta. Detta är en liten del av historien som jag berättar för att andra inte skall hamna i samma sits.
Lycka till, alla som planerar att bygga. Hoppas ni väljer ett bättre företag än detta.
Vid besiktning togs tre A4 sidor med fel upp som Mjöbäcks är ålagda att fixa. Detta har de Mjöbäcks ej gjort utan de bara skickade sluträkningen plus en extra räkning med påhittade kostnader som jag ej hört talas om tidigare. Bland felen kan nämnas att garage ej byggts, varmvattenberedare ej installerats, vattenutkastare ej installerad mm mm.
Mjöbäcks hävdar ändå sin rätt att få betalt och känns inte alls vid att slutföra något. Vidare har de sänt en juristbyrå på oss för att få betalt. Det har kommit till att bara finnas två lösningar på detta. Mjöbäcks kompenserar oss genom att dra tillbaka sluträkningen(vilket är litet i jämförelse hur mycket problem detta skapat för oss) eller får de bygga ett nytt hus. Vi vill inte bo kvar i detta.
Här står vi idag. Jag har många kunniga personer bakom mig(jurister, arkitekt, byggnadsarbetare mfl) och kommer inte att ge mig. De skall inte få bete sig så här. Jag och alla andra vet att jag kommer att få rätt i detta. Detta är en liten del av historien som jag berättar för att andra inte skall hamna i samma sits.
Lycka till, alla som planerar att bygga. Hoppas ni väljer ett bättre företag än detta.
Vad säger KA???
Är det inte de som skall kolla att ritningarna följs???
När vi bygger är det alltid en KA som kollar att allt står rätt till
För mig är det totalt obegripligt om det du skriver stämmer, då vi aldrig har haft problem med Mjöbäcksvillan
Mvh
Är det inte de som skall kolla att ritningarna följs???
När vi bygger är det alltid en KA som kollar att allt står rätt till
För mig är det totalt obegripligt om det du skriver stämmer, då vi aldrig har haft problem med Mjöbäcksvillan
Mvh
Garaget skulle efter muntligt avtal byggts bredvid huset, men så blev det inte. Medierna är mycket intresserade av denna historia. Det börjar så smått med en artikel i Metro imorgon.
Vidare förekommer det en del andra olustigheter, som tex en på företaget som har nära samarbete med svartlistade byggare vilka vi först kom i kontakt med. Naiv som man är och tror gott om alla så fullföljde vi affären med löften om att det skulle bli bra.
Vad gäller vår KA, har ej heller han agerat med kraft och det han gjort har nonchalerats av Mjöbäcksvillan. Hans ansvar kommer oxå att undersökas.
Till er som skriver att ni haft turen att ha ett bra samarbete med Mjöbäcksvillan är det bara att gratulera. De måste väl lyckas någon gång. Jag har hört mycket annat från snickarna som jobbar för Mjöbäcksvillan. Vi verkar inte vara ensamma i detta.
En sak är säker, vi kommer inte att ge oss. Att företaget helt avsäger sig ansvar i detta är absurt, allt finns ju på papper och i verkligheten. De kommer att göra bort sig fullständigt i medier och en eventuell process.
Vidare förekommer det en del andra olustigheter, som tex en på företaget som har nära samarbete med svartlistade byggare vilka vi först kom i kontakt med. Naiv som man är och tror gott om alla så fullföljde vi affären med löften om att det skulle bli bra.
Vad gäller vår KA, har ej heller han agerat med kraft och det han gjort har nonchalerats av Mjöbäcksvillan. Hans ansvar kommer oxå att undersökas.
Till er som skriver att ni haft turen att ha ett bra samarbete med Mjöbäcksvillan är det bara att gratulera. De måste väl lyckas någon gång. Jag har hört mycket annat från snickarna som jobbar för Mjöbäcksvillan. Vi verkar inte vara ensamma i detta.
En sak är säker, vi kommer inte att ge oss. Att företaget helt avsäger sig ansvar i detta är absurt, allt finns ju på papper och i verkligheten. De kommer att göra bort sig fullständigt i medier och en eventuell process.
Aj aj aj.... Pinsamt av Mjöbäcksvillan!! >
Detta gör ju inte att folk som hört er story kommer att välja Mjöbäcksvillan.
Har det byggts andra villor av Mjöbäcksvillan i ert område? Hur har bygget gått där? Kanske är det fler som har haft massa strul och då kanske ni kan gå samman
Detta gör ju inte att folk som hört er story kommer att välja Mjöbäcksvillan.
Har det byggts andra villor av Mjöbäcksvillan i ert område? Hur har bygget gått där? Kanske är det fler som har haft massa strul och då kanske ni kan gå samman
Ja, precis. Tycker inte de skall ha några kunder efter de betett sig så här. De gör skit för sig själv, genom att behandla oss på detta vis. Vi tänker berätta historien på alla sätt vi kan.
Mjöbäcksvillan verkar tro att de är stora nog att göra vad de vill. Att sedan försöka skrämmas med att skicka jurister på oss, blir bara löjligt. Vi har slutfakturan kvar att betala, vilket vi inte tänker göra i första taget. Det är småpengar i jämförelse hur fel allt blivit hos oss. För att inte tala om vad Mjöbäcksvillan kommer att förlora när alla vet hur de kan bete sig.
Har inte byggts några andra Mjöbäcksvillor i detta området. Mjöbäcksvillan ägde den tomten, därför blev ju valet av entreprenör enkelt tyvärr. Däremot har jag hört rykten av byggarna, att det varit bekymmer på andra ställen som Ö. Grevie, Höllviken. Du har nog rätt, kanske något man skall kolla närmare på.
Tack för stödet.
Mjöbäcksvillan verkar tro att de är stora nog att göra vad de vill. Att sedan försöka skrämmas med att skicka jurister på oss, blir bara löjligt. Vi har slutfakturan kvar att betala, vilket vi inte tänker göra i första taget. Det är småpengar i jämförelse hur fel allt blivit hos oss. För att inte tala om vad Mjöbäcksvillan kommer att förlora när alla vet hur de kan bete sig.
Har inte byggts några andra Mjöbäcksvillor i detta området. Mjöbäcksvillan ägde den tomten, därför blev ju valet av entreprenör enkelt tyvärr. Däremot har jag hört rykten av byggarna, att det varit bekymmer på andra ställen som Ö. Grevie, Höllviken. Du har nog rätt, kanske något man skall kolla närmare på.
Tack för stödet.
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Har precis läst Metro på nätet och artikeln om er. Stå på er! Hantverkare och husföretag ska inte tro att vi små människor kan behandlas hur som helst ...
Fy f*n!
Lider verkligen med er!
Vi börjar gräva för vårt hus (dock inte Mjöbäcksvillan) idag och man blir ju inte mindre nervös när man läser detta...
Hoppas verkligen att det ordnar sifg för er!
Här är länken till artikeln i Metro: http://www3.metro.se/content/acrobat/skane/SEMMA_20041018_A_Metro.pdf
/Idapi
Lider verkligen med er!
Vi börjar gräva för vårt hus (dock inte Mjöbäcksvillan) idag och man blir ju inte mindre nervös när man läser detta...
Hoppas verkligen att det ordnar sifg för er!
Här är länken till artikeln i Metro: http://www3.metro.se/content/acrobat/skane/SEMMA_20041018_A_Metro.pdf
/Idapi
I artikeln skyller de på att vi inte betalt slutfakturan. Hur det faktum att vi håller inne slutbetalningen kan åstadkommit att de byggt fel från början är lite svårt att förstå.
De skriver även att jag kanske inte förstod ritningarna. Nej, kanske inte till 100%, men det är väl därför man anlitar ett företag. Jag är ingen fackman. Om de nu visste och kunde se att det var fel, kan man ju undra varför ingen sa något eller bygget stoppades.
Mjöbäcksvillan är patetiska, ni anar inte hur det betett/beter sig. Vi kommer att fortsätta exponera detta, det blir deras förlust. Vi har inte något att förlora på detta, även om de ljuger en del i medierna om oss.
Nästa steg blir nog plus på svt...
De skriver även att jag kanske inte förstod ritningarna. Nej, kanske inte till 100%, men det är väl därför man anlitar ett företag. Jag är ingen fackman. Om de nu visste och kunde se att det var fel, kan man ju undra varför ingen sa något eller bygget stoppades.
Mjöbäcksvillan är patetiska, ni anar inte hur det betett/beter sig. Vi kommer att fortsätta exponera detta, det blir deras förlust. Vi har inte något att förlora på detta, även om de ljuger en del i medierna om oss.
Nästa steg blir nog plus på svt...
Åhh, vad jobbigt att läsa om sånt här... Vi började i fredags att schakta för vårt hus och man är väl naiv om man tror att allt ska gå smärtfritt men man slutar aldrig hoppas...
Vår grävkille ringde oss idag och frågade om vi verkligen inte skulle höja huset. Han trodde att det skulle se ut som att huset låg i en grop om vi byggde det så som det ser ut på ritningen.... Vad gör man? Det är bara att börja ragga kross.... Ändå frågade vi husleverantören när han var ute och titta de på tomten om han ansåg att det skulle behövas fyllas upp men nej då, det skulle det inte.... Man blir lite besviken när det redan andra dagen dyker upp extra jobb och kostnader... Vart ska det sluta?
Vår grävkille ringde oss idag och frågade om vi verkligen inte skulle höja huset. Han trodde att det skulle se ut som att huset låg i en grop om vi byggde det så som det ser ut på ritningen.... Vad gör man? Det är bara att börja ragga kross.... Ändå frågade vi husleverantören när han var ute och titta de på tomten om han ansåg att det skulle behövas fyllas upp men nej då, det skulle det inte.... Man blir lite besviken när det redan andra dagen dyker upp extra jobb och kostnader... Vart ska det sluta?
MVH adam