Hustillverkare
G-man: Tänker på ungefär samma sätt - ytskikten får vi står för själva och efter nästan två år har vi inte haft några problem alls och misstänker inget heller. Känns som om pengarna det kostar att hyra in en besiktningsman kan användas bättre.....nej, även om hade tur i oturen att ens hus blev helt klart innan konkursen var ett faktum känns det lite bittert......trots allt är vi
Värmdöbo: Ja alla priser ärr förhoppningsvis fasta när man skrivit kontrakt:) Jag antar att trådstartaren undrar för att kunnanräkna på husbygget utan ospecificerade kostnader!? det är ju lite lättare att själv göra en produktionskostnadskalkyl när man kan räkna med ett 'fast'pris där man vet vad som ingår.
Freddan101: Undrar exakt detsamma så hoppas nån kan tipsa. Hittade ni någon bra, mabraham?
ginnfilt: Tack DrBosa! Dagens inlägg redovisar total elförbrukning och dess kostnad under vår byggtid, september-mars: http://nummeriv.blogspot.se/2013/04/summering-av-byggets-elforbrukning.html
perper: Hej, Är det någon som har byggt fritidshus från Landsbrostugan och kan ge synpunkter/kommentarer på hur det har fungerat?
Gylleneknorren: Ja då förstår jag..men de går ju ut med detta som en ny grej att man skall få snabbt svar. Kan du prova maila direkt till annat Eksjöhuskontor i Sverige?
Globetrot: [citat] Håller med. Sen skall man inte ha bråttom, hoppa och se till att få allt skriftligt. Sen blir man nog iofs också en kund av den värre kategorien, men det är värt eftersom alternativet oftast är personlig konkurs.
LäsLus: Väldigt fint hus. Kommer inte på någon direkt husmodell som liknar detta men de flesta tillverkare idag har en New England serie så du borde kunna hitta ett liknande hus.
johan314: Hej Calle, Roligt att ni är nöjda med SMV! Kan du skriva lite mer om vilket hus ni valde, vem ni anlitade för grund, era tillval, priser etc? Är själv inne på SMV och tycker det är svårt att sätta en budget på det hela :(
magnusos: Kolla in några av husen på www.intressantahus.se samt deras "husarkitekt" www.andersholmberg.se
ftornell: Hej, Tänkt på alla andra kostnader. lagfart, ev pantbrev, byggel, markarbeten som sprängning och schakning, bygglov, utsättning, kontrollansvarig, ev räntor under byggtiden... nu vet jag inte kvaliteten hos alvsbyhus men vet att dom säljer väl grymt många kåkar och dom är ganska billiga. är dock ingen platta på mark... kommer nog bli tufft att hamna under 2 mille tyvärr...
Mats Lj: Nu har tråden blivit aktuell ITTUR har gått i konkurs på ägaren och finansgeniet Johan Hansens egen begäran. Miljardären Hansen riskerar även personlig konkurs med 22miljoner i skatteskulder. Blir till att leta upp en ny GURU.
Te55an: Vi är som sagt nöjda. Ännu. Nu har vi bott i våran XNvilla i drygt elva månader och har en fortsatt bra kontakt med både våran byggare (Öbyggen på Gotland) och Martin på XNv. Vi har haft vissa justeringar av värmen under denna första vinter men trots att det ligger mera på VVS-entreprenören / leverantören så har vi fått fortsatt råd och hjälp från XNv. När jag läser igenom
maxer: Ja det va lite olika tips! Vi ska prata med säljarna nu efter påsk, då ska vi se om vi får lite mer info!
dempa: När vi fick papperna från Garbo om vilken besiktningsman vi skulle få så googlade man upp personen, fick fram bra saker om honom både via detta forum och bloggar. Annars hade vi bytt besiktningsman om vi hade hittat dåliga omdömen om honom, han var väldigt petig. A-hus muttrade lite att han för noggrann men men. När han gjorde besiktningen så gick han igenom ett rum, skrev upp de fel
Joap: Tack. Kontaktade MH idag men ringde det närmaste lokala kontoret i Linköping.
Drömmarn: [citat] Efter att ha läst på lite mer och pratat med fler hussäljare verkar delad entreprenad eller generalentreprenad det vanligaste alternativet. Eksjöhus kör med alla varianter och man får välja själv. Det lutar åt att vi väljer bort totalentreprenad, men om det blir delad eller general får vi se. Som det ser ut just nu är inte Eksjöhus det självklara valet efter att vi klivit in
Joap: Är det någon som har erfarenhet och priser att dela med sig av när det gäller Trivselhus och deras seaside modeller? Samma gäller för hus med New England stil... Vi har strandtomt där hus i 2 plan med Max byggyta på 90kvm är tillåtet. Vi ska snart bestämma oss och tar gärna in synpunkter och information som kan hjälpa oss. Det gäller även valet av hustillverkare. Tack för svar..
Kungälv: Vi bygger just nu ett Älvsbyhus på västkusten. Säljaren Steve Orebjörk som har kontor i Karlstad har hitills varit mycket bra för oss (vi drabbades av Björklidenhus konkurs). Rek. honom som bollplank om ni funderar på ett Älvsbyhus. Vi hamnar på ca 1.8 msek, exkl tomt, för vårt Älvsbyhus 1 plans inkl kommunalt va, el, schakt, sprängning för va och drän samt grovplanering av tomt.
LaT: Jag gjorde så att jag började med att välja ut en entreprenör (2 snickare ifrån Dalarna som hade gjort ett flertal jobb åt div. bekanta) och kollade av när de hade möjlighet att genomföra bygget. Därefter så valde jag hus (det blev Villa Varm till slut) och planerade resten av bygget. Hela bygget tog lite drygt 7mån & jag är supernöjd!!
Granisen: Hej! Jag har fått pris på nyckelfärdig ink grund ex markarbete ~1500000 kr. Ser att det är många år sedan du frågade, har ni byggt huset? Vi är intresserade av detta. Mvh Hanna
Rockyfeller: Hej, Finns det en möjlighet att du skulle kunna skicka en skiss på hur ert Wise 10 ser ut? Mvh Niclas [citat]
Michail: ... i gammal tråd (som ny medlem) Vi söker också ett billigt suterränghus. En sommarstuga står på den enda soliga och plana delen av tomten. Stugan är i miserabelt skick och vi funderar på att bygga en ny på berget strax norr om den plana ytan. River vi det gamla huset skulle vi få en rejäl gräsmatta i söderläge som man skulle nå från undervåningen från souterränghuset. Finns
pallec: Håller med om att dom delar som kommer från Borohus säkert är bra, och vi fick bra hjälp från vissa av deras egen personal, bla ritningar på köket ... men deras STORA problem är att dom har helt inkompitenta ( i vajefall i vårt län ) återförsäljare som lurar deras kunder .. och sen vägrar se till att hjälpa kunden ! Tycker att om man skriver på kontrakt i lokaler med Borohus
martinizi: När vi fick beskedet att vi väntade tvillingar jobbade vi båda i Stockholm. Vi hade en bostadsrätt i Årsta strax utanför tullarna. Den var en 2a på 57 m2 och vi trivdes bra i den. Vi kände dock att det skulle bli lite trångt att bo 4 personer i den så vi bestämde oss för att sälja. Finanskrisen hade dock sagt sitt och det var inte helt lätt att få det vi ville ha för den. Vi
Enk Projektet: Jag har byggt mitt hus billigt....matrl kostnaden är ca 400.000....men då har jag också valt enkla billiga lösningar/matrl...
cafyr: Vi skall bygga Hudson ur Ocean Living av Myresjöhus, de har då tänkt på allt!!! Det finns så många leverantörer som kallar det New England men så har de glömt det där lilla extra. För att det är liggande panel och spröjdade fönster innebär det inte att det är "New England". Tycker då Myresjö tänkt på allt här. Tex takhöjd på 2,70 i entreplan, vackra detaljer runt fönster,
cafyr: Då får jag passa på att höja Myresjöhus till topp, vi har träffat en mkt bra säljare på Myresjö som har gjort allt för att tillmötesgå oss! Kolla här tex http://oceanlivinginsight.blogspot.se/2013/03/mysigt-lunch-sallskap.html Vi har kunnat ändra storleken på huset, mixat och fixat för att få våran kalkyl enligt vad banken går med på. (Sthlm området) Trevlig kväll! /C
soolentunabo: Det är tegel som spritputsats på utsidan.Saken är den att man "renoverade"husen 1989.Stora dela av renoveringen gick till så att man behöll bottenvåningarna som byggdes 1961 ochså lyftes det på nya bostadsdelar uppåt(prefab) Dels är det prblem skarven mellan gammalt och nytt..Och dom nya prefabväggarna undermåligt isolerade.Det fuskades även 1989.