1 272 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Färdigbyggt Edsviken?
Hej alla!
Jag och min sambo funderar på att bygga Edsviken från A-hus och jag har läst en del om det huset här på forumet. Men jag har inte läst någonting om ett färdigbyggt Edsviken.
Är det någon här som har byggt klart sitt Edsviken och kan berätta lite om de är nöjda, missnöjda, vilken årsförbrukning huset har (antal kWh per år) osv osv.
Vi har fått en "allmän" kalkyl på Edsviken men vi väntar på en personlig kalkyl, vad månadskostnaden skulle bli och sådant.
Vi har väl tänkt oss till HusExpo på semestern och se Edsviken live. Det längtar jag till ;D
/Jessica
Jag och min sambo funderar på att bygga Edsviken från A-hus och jag har läst en del om det huset här på forumet. Men jag har inte läst någonting om ett färdigbyggt Edsviken.
Är det någon här som har byggt klart sitt Edsviken och kan berätta lite om de är nöjda, missnöjda, vilken årsförbrukning huset har (antal kWh per år) osv osv.
Vi har fått en "allmän" kalkyl på Edsviken men vi väntar på en personlig kalkyl, vad månadskostnaden skulle bli och sådant.
Vi har väl tänkt oss till HusExpo på semestern och se Edsviken live. Det längtar jag till ;D
/Jessica
Hur tycker ni att A-hus verkar eller har ni använt deras ritning/planlösning och anlitat någon annan byggare som kunde utföra det billigare?
Om ni har anlitat A-hus, vad har ni fått för pris och så? Hur tycker ni att ni har blivit bemötta av säljarna? Hur lång tid har ni räknat med innan ni blir klar? Kommer ni att göra något själva och hur mycket pengar kommer ni att spara i så fall?
Många frågor det där ;D Jag kommer väl att fråga mer om jag kommer på några fler frågor. Men det får räcka för den här gången.
Tack på förhand
/Jessica
Om ni har anlitat A-hus, vad har ni fått för pris och så? Hur tycker ni att ni har blivit bemötta av säljarna? Hur lång tid har ni räknat med innan ni blir klar? Kommer ni att göra något själva och hur mycket pengar kommer ni att spara i så fall?
Många frågor det där ;D Jag kommer väl att fråga mer om jag kommer på några fler frågor. Men det får räcka för den här gången.
Tack på förhand
/Jessica
Så du har använt dig av en "lokal byggare" som sätter upp ett plagierat Edsviken? Blev det billigare eller tycker ni att A-hus inte hade allt som ni ville ha eller....ja...varför?
Vi har begärt offert från en lokal byggfirma i hopp om att man ska komma billigare undan för ett plagierat Edsviken.
Det vi tycker är lite dumt med Edsviken är att köket är lite för litet. För få skåp till tex tallrikar och glas. Det finns ju säkert plats i/under köksön men hur ergonomiskt är det? Så vi försöker hitta en lösning till att få ett större kök. Har ni några tips??
Vi har begärt offert från en lokal byggfirma i hopp om att man ska komma billigare undan för ett plagierat Edsviken.
Det vi tycker är lite dumt med Edsviken är att köket är lite för litet. För få skåp till tex tallrikar och glas. Det finns ju säkert plats i/under köksön men hur ergonomiskt är det? Så vi försöker hitta en lösning till att få ett större kök. Har ni några tips??
Jag har varit på visning i ett Hasseludden, Edsvikens "lillasyster", som vad jag förstår har ett likadant kök som Edsviken. De hade satt underskåp hela vägen mot ytterväggen, alltså under fönsterna med fortsättning från diskbänk och diskmaskin. Längst bort mot altandörren hade de ett smalt vitrinskåp stående på underskåpet (gick kanske ut hälften så långt från väggen som underskåpet). Det var jättesnyggt och gav mycket extra skåpsutrymme.
Vi har köpt stommen av Trivselhus. De främsta orsakerna var:Jesca_j skrev:Så du har använt dig av en "lokal byggare" som sätter upp ett plagierat Edsviken? Blev det billigare eller tycker ni att A-hus inte hade allt som ni ville ha eller....ja...varför?
Vi har begärt offert från en lokal byggfirma i hopp om att man ska komma billigare undan för ett plagierat Edsviken.
Det vi tycker är lite dumt med Edsviken är att köket är lite för litet. För få skåp till tex tallrikar och glas. Det finns ju säkert plats i/under köksön men hur ergonomiskt är det? Så vi försöker hitta en lösning till att få ett större kök. Har ni några tips??
1. T-hus var billigare & i kombination med att det kändes som man fick mer för pengarna.
2. Vi visste vilken firma som vi ville ha för monteringen (vilket jag tycker är den viktigaste entreprenören), det blev inte direkt sämre av att det va den firman som utför Trivselhus arbeten i vårt område.
Priset för att använda A-hus snickare jämfört med T-hus var samma så det spelade ingen roll.
Angående köket, är det verkligen så lite skåp?
Vi flyttade dock ned diskmaskinen (tyvärr) för att få plats med ett dubbelt överskåpet över denna, annars kändes det som det skulle bli mycket spring med vardagsporslinet från diskmaskinen.
Köksön är en stor "låda". På kylfrys sidan har vi 6 skåp med djup 60 (varav 4 utdragbara) och på matplatssidan har vi 6 skåp med djup 40. När vi räknade efter mot ett "vanligt" kök skilde det inget speciellt i utrymme om jag minns rätt. Vill man dock ha en väldigt öppen köksö blir det ju förstås mindre.
Jag tror inte jag skulle ha förlängt som Jenny W skrev, men det beror framför allt på att av någon konstig anledning vill jag kunna gå fram till fönstren......
Hellre lösa skåp utplacerade på lämpliga ställen.
Vill du ha ett större kök till ytan är det väl bara att ta framplånboken och förlänga huset i köks/v-rums änden. Det går säkert att plocka på så många extra takstolar som man vill.
Är du riktigt intresserad kan jag fixa så att du får se våra köksritningar.
PS. Bygget började 07:00 i morse, 09:00 var först tradarn tom och nedervåningens väggar på plats, 10:45 2:a tradarn tom, 12:00 takstolar börjar lyftas på plats. Det går sjukt fort !!
Vi har också fastnat för Edsviken (dock inga konkreta planer än), men tyckte också att köket kändes lite litet. Det vi tyckte saknas var
1. Ett ordentligt skafferi
2. Lite trångt att komma förbi köksbordet, speciellt om en stol är utdragen.
Vi tänkte att enklaste sättet att lösa detta vore att förlänga huset ett par meter. Som bonus får man ju då också lite mer utrymme på övervåningen, där vi skulle vilja ha ett master bedroom med eget badrum och klädkammare.
Någon som gjort detta, eller fått ett pris på vad det skulle kosta?
Vi har också funderat på att bygga till ett poolhus där utbyggnaden på enplansvarianten Hasseludden har sin utbyggnad (men det tar jag i en annan tråd). För att underlätta detta tänkte vi skifta plats två tvättstugan och nedre sovrummet (som skulle få bli arbetsrum).
Några kommentarer/funderingar/erfarenheter kring detta? Jag är speciellt intresserad av vad slutkostnaden hamnade på, dvs material + arbete.
Mvh Mats
1. Ett ordentligt skafferi
2. Lite trångt att komma förbi köksbordet, speciellt om en stol är utdragen.
Vi tänkte att enklaste sättet att lösa detta vore att förlänga huset ett par meter. Som bonus får man ju då också lite mer utrymme på övervåningen, där vi skulle vilja ha ett master bedroom med eget badrum och klädkammare.
Någon som gjort detta, eller fått ett pris på vad det skulle kosta?
Vi har också funderat på att bygga till ett poolhus där utbyggnaden på enplansvarianten Hasseludden har sin utbyggnad (men det tar jag i en annan tråd). För att underlätta detta tänkte vi skifta plats två tvättstugan och nedre sovrummet (som skulle få bli arbetsrum).
Några kommentarer/funderingar/erfarenheter kring detta? Jag är speciellt intresserad av vad slutkostnaden hamnade på, dvs material + arbete.
Mvh Mats
Klicka här för att svara