Jag har fått ett standardpris på svanen 1 1/2-plans. 2078' kostar det nyckelfärdigt.
 
hej jag fick pris på svalan byggsats+stomresning
2003-03-17 1256000:-
 
Hm......fårstår inte vitsen med att söka priser på detta forum. Priserna beror ju helt på vars i sveriges avlånga land man skall bygga. Entreprenörskostnader och omkostnader i allmänhet påverkar ju så klart priset och detta varierar högst avsevärt i landet. Man kan ju inte gå efter ett pris som någon i Stockholm har fått om man sedan har tänkt att bygga i norrland. Då skiljer det ju fort 100-200 000 kr. Kan ju vara värt att tänka på.

Mvh / Jonas
 
markis skrev:
Jag har fått ett standardpris på svanen 1 1/2-plans. 2078' kostar det nyckelfärdigt.
Har som sagt vart på LB:s "informations möte" o undrar fortfarande vad dom har beräknat detta pris på?

Vad har dom skrivit i offertbegäran till elektikern/målaren/muraren m.fl



 
Jontemyra skrev:
Hm......fårstår inte vitsen med att söka priser på detta forum. Priserna beror ju helt på vars i sveriges avlånga land man skall bygga. Entreprenörskostnader och omkostnader i allmänhet påverkar ju så klart priset och detta varierar högst avsevärt i landet. Man kan ju inte gå efter ett pris som någon i Stockholm har fått om man sedan har tänkt att bygga i norrland. Då skiljer det ju fort 100-200 000 kr. Kan ju vara värt att tänka på.

Mvh / Jonas
Om man tänker på att de flesta hus byggs i storstadsregionerna (eller i närheten) så är det kanske inte helt fel. Sedan är det ju inte fel att jämföra priserna på hustillverkarna eftersom det bara borde vara transportkostnaderna som skiljer rent prismässigt när man bygger på olika platser.
 
Men detta stämmer inte. Byggkostnaderna är betydligt dyrare i Stockholm än vad dom är i Norrbotten där jag bor. Efterfrågan på byggare styr ju priset och påverkar hus priset. Man delar ju också in hus i olika snösoner. Takstolar har en kraftigare konstruktion t.e.x i Kiruna än i stockholm p.g.a snömassorna. Detta påverkar ju också priset. Men självklart som du skriver så är ju även frakten en kostnad, men absolut inte det enda

General Failure skrev:
Om man tänker på att de flesta hus byggs i storstadsregionerna (eller i närheten) så är det kanske inte helt fel. Sedan är det ju inte fel att jämföra priserna på hustillverkarna eftersom det bara borde vara transportkostnaderna som skiljer rent prismässigt när man bygger på olika platser.
 
Jontemyra skrev:
Men detta stämmer inte. Byggkostnaderna är betydligt dyrare i Stockholm än vad dom är i Norrbotten där jag bor. Efterfrågan på byggare styr ju priset och påverkar hus priset. Man  delar ju också in hus i olika snösoner. Takstolar har en kraftigare konstruktion t.e.x i Kiruna än i stockholm p.g.a snömassorna. Detta påverkar ju också priset. Men självklart som du skriver så är ju även frakten en kostnad, men absolut inte det enda
Visst skiljer byggkostnaderna (entrepenadkostnaderna) och jag har hört talas om husföretag som försöker ta ut olika priser på samma hus i Stockholm och Uppsala. Men tittar man bara på det som husföretaget levererar så borde det bara vara transportkostnaderna som skiljer.

Det där med snözonerna tror jag inte har någon praktisk betydelse. De flesta hussäljare jag pratade med sa att de konstruerar alla husen för att klara värsta snözonen. Alltså även husen som de säljer i Skåne.
 
Byggstaspriserna bör ju vara  detsamma bortsett från eventuell frakt, men det som jämförs här är ju nyckelfärdiga priser. Nyckelfärdigt är ju även inräknad med bygg, markarbeten, el ,vvs o.s.v och det är ju detta jag menar varierar så mycket. Därför går det ju inte att göra en rättvis jämförelse mella nyckelfärdiga priser i kiruna och stockholm. Skall man jämföra rättvist så måste man ju då jämföra byggsatspriset, och vad man får i dom pengarna.
General Failure skrev:
Visst skiljer byggkostnaderna (entrepenadkostnaderna) och jag har hört talas om husföretag som försöker ta ut olika priser på samma hus i Stockholm och Uppsala. Men tittar man bara på det som husföretaget levererar så borde det bara vara transportkostnaderna som skiljer.

Det där med snözonerna tror jag inte har någon praktisk betydelse. De flesta hussäljare jag pratade med sa att de konstruerar alla husen för att klara värsta snözonen. Alltså även husen som de säljer i Skåne.
 
Jontemyra skrev:
Byggstaspriserna bör ju vara  detsamma bortsett från eventuell frakt, men det som jämförs här är ju nyckelfärdiga priser.
Det där är lite olika. Ibland jämför man nyckelfärdigt, ibland lösvirke, ibland byggsatser...
 
Nåja....tycker i alla fall inte att det är rätt att jämföra priser här. Är man seriös husspekulant så vänder man väll sig till sitt närmaste säljkontor för det hus man är intresserad av. Det är ju faktiskt endast då man kan få aktuellt pris. Det är i alla fall vad jag skulle ha gjort.


Mvh Jonas
 
Jontemyra skrev:
Hm......fårstår inte vitsen med att söka priser på detta forum. Priserna beror ju helt på vars i sveriges avlånga land man skall bygga. Entreprenörskostnader och omkostnader i allmänhet påverkar ju så klart priset och detta varierar högst avsevärt i landet. Man kan ju inte gå efter ett pris som någon i Stockholm har fått om man sedan har tänkt att bygga i norrland. Då skiljer det ju fort 100-200 000 kr. Kan ju vara värt att tänka på.

Mvh / Jonas
Jomenvisst är det nytta med att veta ungefärligt pris...är jag ute efter något prisvärt kan jag ju sålla bort de mer exklusiva efter en koll här på forumet...och visevärsa...utan att ha en massa tidsödande kontakter med säljare som inte kan ge pris förrän dom fått titta på tomten...eller annat. Jag inbillar mig att alla här vet att det är priser mellan tummen och pekfingret.. :)
 
Men hur vet du att den som ger dig ett pris inte är en säljare som bara hittar på priset för att inte få dig att välja just det märket?? eller att personen i fråga verkligen har koll på att han eller hon ger ett pris som någorlunda stämmer?? Dom kan ju vara helt fel ute och så sollar du bort huset p.g.a det. Menar du att du får ett pris fortare här på forumet än om du ringer till husleverantören? Vill inte säljaren ge ett pris på telefon när du ringer eller skicka dig en offert så kan ju han eller hon inte vara intesserad av att få sälja och då har dom ju bara sig själv att skylla
Lill skrev:
Jomenvisst är det nytta med att veta ungefärligt pris...är jag ute efter något prisvärt kan jag ju sålla bort de mer exklusiva efter en koll här på forumet...och visevärsa...utan att ha en massa tidsödande kontakter med säljare som inte kan ge pris förrän dom fått titta på tomten...eller annat. Jag inbillar mig att alla här vet att det är priser mellan tummen och pekfingret.. :)
 
Jag inbillar mig också att de flesta här tar priserna med en nypa salt..en och annan säljare har vi väl avslöjat och hittat här och släpat fram till skampålen....Häng här ett tag så får du se... :D
 
Jontemyra skrev:
Nåja....tycker i alla fall inte att det är rätt att jämföra priser här. Är man seriös husspekulant så vänder man väll sig till sitt närmaste säljkontor för det hus man är intresserad av. Det är ju faktiskt endast då man kan få aktuellt pris. Det är i alla fall vad jag skulle ha gjort.
Mvh  Jonas
Visst. Är man intresserad av en viss modell från ett visst företag så är det bara att ta kontakt med dem. De flesta kan dock tänka sig att gå till ett annat företag och få ett liknande hus till en billigare penning och då är det intressant att kunna jämföra priser.
Sen tror jag att många av de som ställer frågor om huspriser kanske inte ännu varit i kontakt med något husföretag utan de är mer generellt intresserade av att veta vad det kan kosta att bygga hus. Det är bekvämare att slänga ut en fråga här på forumet än att kontakta en massa hussäljare.

Jag skulle vilja säga så här: Det finns inget bättre sätt att jämföra huspriser än det här forumet men det gäller att ha koll på vad det är man jämför så man inte lurar sig själv.
 
Jontemyra skrev:
Vill inte säljaren ge ett pris på telefon när du ringer eller skicka dig en offert så kan ju han eller hon inte vara intesserad av att få sälja och då har dom ju bara sig själv att skylla
Jag tyckte det var ett fasligt sjå att få priser på hus. Själva husbyggsatsen får man förstås pris på direkt, men det intressanta är ju vad entreprenaden kostar och då får man nöja sig med "säljarens uppskattning" eller "kvar att leva på varje månad" och de priserna behöver inte säljaren stå för.

Då ska man gå vidare med att be om en offert och det är det inte många som ger. En firma skulle inte ens ge oss en offert förrän vi skrivit på...

Offerten måste baseras på ett specifikt hus och tar ofta tid att få (ett par veckor eller längre). Vill jag bara ha ett ungefärligt pris så är det lite overkill att be om en fullständig offert. Då är det faktiskt ganska bra att kunna se priserna här på forumet, det kanske till och med kan vara offererade priser. Jag tror inte någon bestämmer sig för ett hus efter att ha läst om priset här på forumet.

I något fall har jag här på forumet sett två olika priser på samma hus givna av olika säljare i samma stad. Konsumentupplysning var ordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.