2 627 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Sjödalshus?
Planlösningar ska du inte hänga upp dig på. I princip kan "alla" tillverkare bygga alla typer av hus, så du kan säkert få ett både bättre och billigare hus om du tar ritningen/skissen till en annan tillverkare.
Sjödalshus är INTE en klass bättre, har jag hört av hantverkare som haft med dem att göra.
Sjödalshus är INTE en klass bättre, har jag hört av hantverkare som haft med dem att göra.
Vi bygger med Sjödalshus och i princip har vi ritat ett eget hus. Vi har nog ändrat varenda kvadratcentimeter både utvändigt och invändigt utan några problem. Kontakten med försäljaren i Sundsvall är mycket bra och de har byggt flera hus som haft visning nyligen, vilket gör att man fått en bra bild både över Sjödalshus och byggfirman.
Vi valde Sjödalshus pga bra referenser, men man får inte glömma bort att ett fint hus blir inte bra om hantverkarna är usla.
Förresten:

Vi valde Sjödalshus pga bra referenser, men man får inte glömma bort att ett fint hus blir inte bra om hantverkarna är usla.
Förresten:
Sjödalshus ÄR en klass bättre, har jag hört av hantverkare som haft med dem att göra...KarlXII skrev:
Blandade åsikter. Personligen anser jag att Sjödalshus ligger på den övre skalan av hustillverkare. De erbjuder möjlighet att köpa loss vissa delar av inredningen, men inte vad som helst De är de tydliga med. Tex kan du köpa ut köksinredningen, men tex innerdörrarna (Kungsäter) kan du inte ersätta. (personligen tycker jag Kungsäterdörren är underbar!)
De olika säljare vi har varit i kontakt med har vi dock haft vissa synpunkter på. De är trevliga och bra att göra med, däremot är deras kunskaper rent av sagt dåliga.
Jag vill tex att säljaren jag pratar med direkt ska kunna redogöra för ytterväggens konstruktion och isoleringsförmåga. Det kunde tex inte säljaren i deras visningshus i Kungsängen för några veckor sedan.
På tal om deras visningshus i Kungsängen, studiebesök rekommenderas! Det är ett fint litet hus, men oj vad fuskbyggt! Visst är det så att nybyggda trähus sätter sig och man får sprickor lite här och där. Där är Sjödalshus inte undantagna, däremot anser jag inte att ett hus, ca ett år efter det blev klart ska ha spruckna dörrkarmar! Då har något gått snett! Att sen olika säljare anger helt olika anledningar till att huset har spruckit är oförklarligt! Vi har fått höra allt ifrån att;
1) De hade bråttom när de byggde det:
(faktum är att Sjödalshus har huset ute för försäljning)
2) Efter färdigställandet var de inte tillräckligt noggranna med avfuktningen inomhus
3) Då huset endast används någon dag i veckan, så spricker det mer än om det är bebott till 100%
Speciellt den senaste anledningen tycker jag är kul :
Summa sumarum, mitt tips är att tycker ni Sjödalshus är intressanta, fortsätt jobba med dom, ni kommer få ett bra hus, men var aktiva och ställ krav, följ upp hela tiden. Som så många andra säger här att slutresultatet hänger mycket på hur entreprenörerna fungerar. Men för att dra en analogi här Även om du bygger en Skoda mha Mercedes bilbyggare, så får du en Skoda. (därmed inget ont sagt om Skoda)
Men Lås er inte enbart till Sjödalshus, titta på andra leverantörer, tex Kungshus.
Lycka till!
De olika säljare vi har varit i kontakt med har vi dock haft vissa synpunkter på. De är trevliga och bra att göra med, däremot är deras kunskaper rent av sagt dåliga.
Jag vill tex att säljaren jag pratar med direkt ska kunna redogöra för ytterväggens konstruktion och isoleringsförmåga. Det kunde tex inte säljaren i deras visningshus i Kungsängen för några veckor sedan.
På tal om deras visningshus i Kungsängen, studiebesök rekommenderas! Det är ett fint litet hus, men oj vad fuskbyggt! Visst är det så att nybyggda trähus sätter sig och man får sprickor lite här och där. Där är Sjödalshus inte undantagna, däremot anser jag inte att ett hus, ca ett år efter det blev klart ska ha spruckna dörrkarmar! Då har något gått snett! Att sen olika säljare anger helt olika anledningar till att huset har spruckit är oförklarligt! Vi har fått höra allt ifrån att;
1) De hade bråttom när de byggde det:
(faktum är att Sjödalshus har huset ute för försäljning)
2) Efter färdigställandet var de inte tillräckligt noggranna med avfuktningen inomhus
3) Då huset endast används någon dag i veckan, så spricker det mer än om det är bebott till 100%
Speciellt den senaste anledningen tycker jag är kul :
Summa sumarum, mitt tips är att tycker ni Sjödalshus är intressanta, fortsätt jobba med dom, ni kommer få ett bra hus, men var aktiva och ställ krav, följ upp hela tiden. Som så många andra säger här att slutresultatet hänger mycket på hur entreprenörerna fungerar. Men för att dra en analogi här Även om du bygger en Skoda mha Mercedes bilbyggare, så får du en Skoda. (därmed inget ont sagt om Skoda)
Men Lås er inte enbart till Sjödalshus, titta på andra leverantörer, tex Kungshus.
Lycka till!
Jag och maken fick ett gott skratt när vi läste BoByggares kommentar.
Vi hade kunnat skriva exakt samma sak. Besökte deras visningshus i Kungsängen för två veckor sedan och det är en katastrof. Vi försökte också att diskutera väggisolering med en oförstående säljare utan resultat. Han lät som om ingen tidigare ställt frågan.
På frågan om vi fick gå igenom årets senaste slutbesiktningsprotokoll såg han chockskadad ut och påstod att han aldrig hade fått frågan tidigare. Han har fortfarande inte kommit tillbaka med svaret.
Vi har också fått de tre olika svaren på förklaringen varför huset är i så uruselt skick. Precis som BoByggare så suckade vi mest åt alternativ tre.
Vår åsikt är att Sködalshus bygger bra hus om man är nogrann och verkligen håller ett ordentligt öga på vad de och deras hantverkare gör.
Däremot så lever de på sitt varumärke mer än på sin kvalitet. Det är många husleverantörer som både kommit i kapp och gått förbi dem.
Sunt företagstänkande säger att man aldrig, aldrig, aldrig skall släppa in en kund i ett visningshus som det i Kungsängen. För mig säger det att de lever mer på sitt rykte och förväntar sig köpare som mer ser till utsidan än innehållet.
Planlösningar är inget som vi ser som speciellt fasta, men ett genomgående problem som vi ser i Sjödalshus är bristen på förvaringsutrymmen, det är dåligt med både garderober och prylförvaring. (Bristen på förvaringsutrymmen är ur andra synvinkeln en allmän sjukdom hos de flesta husleverantörer)
Det hus vi intresserade oss för var Kungslilja eller en förstorad version av Sundbyholm men med en helt annan planlösning.
Vi har strykit Sjödalshus på vår lista. Kvar finns bland annat Kungshus och där håller vi också med BoByggare om att det är värt att titta närmare på dem.
Vi hade kunnat skriva exakt samma sak. Besökte deras visningshus i Kungsängen för två veckor sedan och det är en katastrof. Vi försökte också att diskutera väggisolering med en oförstående säljare utan resultat. Han lät som om ingen tidigare ställt frågan.
På frågan om vi fick gå igenom årets senaste slutbesiktningsprotokoll såg han chockskadad ut och påstod att han aldrig hade fått frågan tidigare. Han har fortfarande inte kommit tillbaka med svaret.
Vi har också fått de tre olika svaren på förklaringen varför huset är i så uruselt skick. Precis som BoByggare så suckade vi mest åt alternativ tre.
Vår åsikt är att Sködalshus bygger bra hus om man är nogrann och verkligen håller ett ordentligt öga på vad de och deras hantverkare gör.
Däremot så lever de på sitt varumärke mer än på sin kvalitet. Det är många husleverantörer som både kommit i kapp och gått förbi dem.
Sunt företagstänkande säger att man aldrig, aldrig, aldrig skall släppa in en kund i ett visningshus som det i Kungsängen. För mig säger det att de lever mer på sitt rykte och förväntar sig köpare som mer ser till utsidan än innehållet.
Planlösningar är inget som vi ser som speciellt fasta, men ett genomgående problem som vi ser i Sjödalshus är bristen på förvaringsutrymmen, det är dåligt med både garderober och prylförvaring. (Bristen på förvaringsutrymmen är ur andra synvinkeln en allmän sjukdom hos de flesta husleverantörer)
Det hus vi intresserade oss för var Kungslilja eller en förstorad version av Sundbyholm men med en helt annan planlösning.
Vi har strykit Sjödalshus på vår lista. Kvar finns bland annat Kungshus och där håller vi också med BoByggare om att det är värt att titta närmare på dem.
Jag håller med dig Fru Lind om ovan. Sjödalshus är inte något bättre än många andra husleverantörer!
Därmed inte sagt att de är dåliga. Men man ser vilken betydelse det har om de jobbar med klantarslen till säljare. Man tycker att ett företag som utgersig för att vara en klass bättre får de för tusan se till att deras säljare är det också!
Rodge
Därmed inte sagt att de är dåliga. Men man ser vilken betydelse det har om de jobbar med klantarslen till säljare. Man tycker att ett företag som utgersig för att vara en klass bättre får de för tusan se till att deras säljare är det också!
Rodge
Jag har shoppat i Sundsvall.
Här är det så att Hus & Bygg Companiet säljer Sjödalshus, som de sedan erbjuder sig att bygga upp. Detta gör att det finns en kontinuitet mellan hustillverkning och bygge, vilket var väldigt värdefullt i processen fram till beställning.
Säljaren är mycket kunnig om hur huset byggs, vilket gör att redan på planlösningsstadiet såg han detaljer som skulle kunnat bli tveksamma när de ska realiseras.
Hittills har allt fungerat kanon. Grunden påbörjas i dagarna och huset kommer i början av november.
Här är det så att Hus & Bygg Companiet säljer Sjödalshus, som de sedan erbjuder sig att bygga upp. Detta gör att det finns en kontinuitet mellan hustillverkning och bygge, vilket var väldigt värdefullt i processen fram till beställning.
Säljaren är mycket kunnig om hur huset byggs, vilket gör att redan på planlösningsstadiet såg han detaljer som skulle kunnat bli tveksamma när de ska realiseras.
Hittills har allt fungerat kanon. Grunden påbörjas i dagarna och huset kommer i början av november.
Undebart att fråga om de är villiga att visa slutbesiktningsprotokoll från tidigare byggen. Det ska jag komma ihåg att fråga i framtiden!Fru Lind skrev:På frågan om vi fick gå igenom årets senaste slutbesiktningsprotokoll såg han chockskadad ut och påstod att han aldrig hade fått frågan tidigare. Han har fortfarande inte kommit tillbaka med svaret.
Sunt företagstänkande säger att man aldrig, aldrig, aldrig skall släppa in en kund i ett visningshus som det i Kungsängen. För mig säger det att de lever mer på sitt rykte och förväntar sig köpare som mer ser till utsidan än innehållet.
Jag håller med Fru Lind i det du säger, att har man ett visningshus som ser ut som det i Kungsängen, då ska du renovera det direkt! Innan du släpper in några ytterligare potentiella kunder!
jag va i visningshuset i Kungsängen i dag 7/12 och jag tyckte att det va jätte fint,visst jag är inget proffs på hus kvallite men jag förstår inte vad som är fuskbyggt och dåligt som fru lind menar.ok en spricka i en dörrkarn men det betyder inte att det ska vara det i huset jag köper.jag har tittat på några hustillverkare och försökt jämföra det är inte lätt men det jag har kommit fram till är att du får vad du betalar för.har jag helt fel eller är det så att sjödalshus som är lite dyrare inte har högre kvalite en ex trivselhus,team boro
Har också tittat på detta Sjödalshus och det gav ett bra intryck tycker jag. Bor fn i ett Modulenthus byggt-98 och det känns inte alls lika gediget som sjödalshuset. Våra innerväggar tex är ganska ihåliga, vilket inte var fallet i sjödalshuset. Sprickor har vi också haft och det åtgärdades av Modulent. Tror nog inte att det går att komma ifrån tapetdragningar och sprickor på nya hus, trä rör ju sig.
Klicka här för att svara