2 368 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Hemsidor och kataloger
Är det fler än vi som inte förstår varför hustillverkarna inte kan ta lite riktiga bilder på sina hus och presentera på sina hemsidor och i katalogerna.
Man blir inte speciellt nyfiken av att titta på en planlösning.... jaha där är köket och där är toan.. hmm det köper vi..
Dom enda bilderna dom har (i stort sett) är på nån konstig vinkel eller på en blomvas eller nåt.. Oftast undrar man om dom ens har fotat i samma hus som sidan handlar om..
Man blir inte speciellt nyfiken av att titta på en planlösning.... jaha där är köket och där är toan.. hmm det köper vi..
Dom enda bilderna dom har (i stort sett) är på nån konstig vinkel eller på en blomvas eller nåt.. Oftast undrar man om dom ens har fotat i samma hus som sidan handlar om..
Håller med dig till 100% där! Vi har kontaktat Eksjöhus å vill se hur ett Lyckan hus ser ut med ryggåstak. Finns ett sånt hus i Norrköping som närmast. Å dit åker man inte bara över en dag å kollar på ett tak... :-/
Å inga bilder har de...
Myresjöhus, d har ju inte ens ritningarna till vissa hus på hemsidan...
Å inga bilder har de...
Myresjöhus, d har ju inte ens ritningarna till vissa hus på hemsidan...
Älvsbyhus har bilder både exteriört och interiört från sina hus. Men givetvis hade man även hos dom efterfrågat fler bilder.
Annars kan jag hålla med om att husföretagen är dåliga på att visa bilder på husen som inte är tagna från konstiga vinklar etc.
Men det kanske är ett av deras trick till att få oss att ta kontakt och bli intresserade.
Annars kan jag hålla med om att husföretagen är dåliga på att visa bilder på husen som inte är tagna från konstiga vinklar etc.
Men det kanske är ett av deras trick till att få oss att ta kontakt och bli intresserade.
Över lag anser jag att husföretagen inte har anpassat sin försäljning till det moderna samhället. Det finns mig veterligen endast en tillverkare som har en ordentlig kalkyl på sin sida och det är Smålandshus. Där kan man välja hus och allt för att tillslut få en rimlig uppfattning av vad huset kommer att kosta. Älvsbyhus har åtminstone en prislista, men restan får man jaga för att få priserna på husen. De skulle kunna förenkla säljprocessen genom att lägga ut baspriser på husen, så man vet vad det kostar. Skulle förmodeligen spara dem en massa onödiga samtal och mail.
Det märks att du inte jobbar som säljare Pelle. Dessa samtal som du talar om, det är ju just det som är tekniken med att sälja. Om alla priser redan stod i katalogen hur skall då säljaren kunna få den "värdefulla" kontakten med kunden som ofta behövs?? jag säljer själv bilar och för mig är det ju viktigt att få visa vad man får för pengarna och t.e.x kunna erbjuda en provkörning till kunden. På samma sätt måste det ju vara för hussäljare. Om alla hade priserna ute så är det ju lätt att man jämför äpplen och päron då den ena inte har med grunden i sitt pris....den andra har en betydligt högre standard som man aldrig observerar....o.s.v. Är man seriöst intresserad av ett hus så begär man ju kalkyl. Så gjorde då i alla fall jag när vår familj skulle bygga hus. Det är ju faktiskt först då man kan göra en riktig och rättvis jämförelse när man har det på papper med leveransdeklaration där det står vad som ingår e.t.c. Vad säger en kalkyl du ser på en hemsida dig??
Roffe har en poäng på sätt och vis. I en bransch med bra marginaler vinner man lite på att vara transparent med priset.
Genom att försvåra en jämförelse tvingar man kunden att ringa och därigenom har man skapat en relation. Genom relationen kan man få kunden att köpa mer.
Om jag kommer ihåg rätt från skolan var också ett försäljningsknep att försvåra frågeställningen för kunden som därmed gärna betalar lite mer för tryggheten av att någon annan tar hand om det.
Som konsument kan du, ( om du vill), välja att inte gynna dem som arbetar på detta sätt. Bygg lösvirke eller köp från utländska leverantörer som ofta är transparenta med sina priser. Fast det kanske känns lite otryggt?
mvh
David
Genom att försvåra en jämförelse tvingar man kunden att ringa och därigenom har man skapat en relation. Genom relationen kan man få kunden att köpa mer.
Om jag kommer ihåg rätt från skolan var också ett försäljningsknep att försvåra frågeställningen för kunden som därmed gärna betalar lite mer för tryggheten av att någon annan tar hand om det.
Som konsument kan du, ( om du vill), välja att inte gynna dem som arbetar på detta sätt. Bygg lösvirke eller köp från utländska leverantörer som ofta är transparenta med sina priser. Fast det kanske känns lite otryggt?
mvh
David
Det är precis det jag är, säljare. Och jag har haft den här diskusionen med många. Och de som lyckats bäst av mina kunder är just de som har gjort som jag säger att husbyggarana skall göra. Det finns nämligen andra knep att komma åt information om kunden om man skaparar en interaktiv sida med dubbelriktad kommunikation. Jag har ringt och mailat många husfirmor för att få en kontakt med säljare, men de är som för de mesta upptagna och återkommer inte även fast jag äger tomt som jag skall bygga på. Hur mycket mer köpsignal kan man ge. När jag t ex betsällde katalog av Sjödalshus, så skrev jag även i mailet till dem att jag såg fram emot en kotakt ifrån säljare. Har fortfarande inte hört från dem, men katalogen har kommit och den kommer att slängas så småningom om de inte är mer intresserade.
Självklart beställer man en offert när man väl har bestämt sig. Men för att slippa begära en uppsjö med offerter, som skapar massor av arbete för säljaren som gör att den spottar och svär över kunder som aldrig kan bestämma sig, så kan den ägna sig åt riktigt säljarbete.
Med interaktiv web menar jag ett sida där du som kund kan skaffa dig ett användarnamn exempelvis, för att få det så får man fylla i ett antal uppgifter om sig själv vilket husföretaget får del i. Husföretaget skaffar sig därigenom en databas med information om kunden och kan när så kunden senare vill eller när husfirman så önskar skapa en fortsatt relation. Detta gör att man som kund kan i lugn och ro hemma sitta och kalkylera fram sitt hus och jämnföra. Och snacket om att konkurenterna inte ska kunna se varandras priser är ju något som i alla branscher jag varit i kontakt med bara brukar dröja max 1 timme innan man har.
Självklart beställer man en offert när man väl har bestämt sig. Men för att slippa begära en uppsjö med offerter, som skapar massor av arbete för säljaren som gör att den spottar och svär över kunder som aldrig kan bestämma sig, så kan den ägna sig åt riktigt säljarbete.
Med interaktiv web menar jag ett sida där du som kund kan skaffa dig ett användarnamn exempelvis, för att få det så får man fylla i ett antal uppgifter om sig själv vilket husföretaget får del i. Husföretaget skaffar sig därigenom en databas med information om kunden och kan när så kunden senare vill eller när husfirman så önskar skapa en fortsatt relation. Detta gör att man som kund kan i lugn och ro hemma sitta och kalkylera fram sitt hus och jämnföra. Och snacket om att konkurenterna inte ska kunna se varandras priser är ju något som i alla branscher jag varit i kontakt med bara brukar dröja max 1 timme innan man har.
Klicka här för att svara