Hustillverkare
HEDIN: Hej igen! Jag har tittat lite närmare på Fiskarhedenvillan och deras model Domherren. Den passar oss perfekt. Någon som har byggt med dem och som vet lite mer om vad som man får med och vad man får ordna själv? De håller till här i Borlänge och det ser jag som en fördel. // Erik
joakim_p: Håller med om det mesta i föregående inlägg! Tex får man ju reda på hur mycket en bil drar per mil, men inte hur mycket en villa i genomsnitt drar per år i kw/h. Man kunde ju ha en genomsnitts-svensk års förbrukning att jämföra med eller nåt. Tex 20grader varmt, gör åt så mycket varmvatten per år på antal personer = kw/h. På nåt sätt vet de ju månadskostnaderna till
kubicon: Liet pris info på Björkenäs. Hus/Material sats 1 402 000:- ( offert ) Montering 1 072 500:- inkl grund (Offert) Puts 170 000:- (uppskattat) Plåtarbeten 120 000:- ( uppskattat) Grovplanerin 70 000:- ( uppskattat ) Sen till kommer , lagfart,pantbrev,bygglov,Kvalitetsansvarig,räntorbyggtid för ca 110 000 :- Men vi bytte säljare och här kommer hans siffror. Dock mer uppdelat ;D och upskattat
andersbyggahus: Vänd lite på frågeställningarna: "Jag får alltså xxx för yyy kronor, är det då något som inte ingår i det?" "Om ni löser xxx, förväntas då jag lösa någon del i det?" Exempel på områden då tveksamheter kan uppstå är schaktning/rörgravar/fyllning, tillbyggnader, utvändiga trappor, TV-antenn/telefon inkoppling, plåtarbeten.
Marachinos: Lainete... Blev lite inspirerad av alla fina hemsidor jag hittade här... Så jag letade upp bilder från vårat husbygge... Nu finns det bilder från grund till färdigt hus på sidan: http://hem.passagen.se/marachinos/thehouse.html Mycket nöje *Sandra*
jeppe69: Hej Vi ska bygga en ny sommarstuga på Öland. Vi har fastnat för en loftstuga på 50m2 från Steverthus i Ambjörnarp. Är det någon som har några erfarenheter av dessa... Jeppe...
andersbyggahus: Här är några som pysslar med sådant. Töre Husflyttningar Klippgränd 11 950 40 TÖRE Tel: 0923-64 07 42 Fax: 0923-793 93 Mobiltfn: 070-600 53 42
Finis: Hej! Är det någon som har erfarenhet av dem? Är de nå't bra? Hade från början tänkt bygga med Trivselhus, men då de inte kan bygga både torn och mansardtak har vi strukit dem från listan. Har vi rätt när vi tror att Kvalitetshus ligger på unjefär samma nivå som TH? /Lena
Dougie: Mycket fint! Ganska extrautrustat. Smakar det så kostar det, men som sagt... mycket fint.
Rodge68: Tack för det Jemy. Har Ni någon hemsida eller känner du till någon sóm har en? Roger
ymca: Efter några år av intensivt undersökande av olika hustillverkar blir man ju helt mijlöförstörd. Igår kväll tittade jag på reprisen av det första avsnittet av svenska bachelor. Det tog ca 10 sekunder innan jag insåg att huset killen skall bo i under serien är ett av Sävsjö Trähus kataloghus. Det är ju inte vilket hus som helst, se nedanstående länk till Sävsjo Trähus hemsida:
STEFANoANNA: Hej Alla! Vi har hittat en tomt som vi gillar, men vet inte riktigt vad vi vill bygga... Vi har inte råd att bygga vårt "drömhus" men kan tänka oss att bygga ett mindre billigare hus så länge. Framöver (om ca 10 år) kommer vi att kunna stycka tomten och kan då sälja vårt "så-länge-hus", och förhoppningsvis få råd att bygga vårt drömhus på den andra delen av tomten. (Eller
PA: Jämförelsen 1,5 plan och slutningshu känns lite skumm med de erfarenheter jag har . 1,5 eller 1 planare på sluttande tomt leder till kraftiga utfyllningar som sedan när du anlägger tomten kan bli besvärliga att hantera. Vi har en soutterängtomt och jag ser inte någon större nytta av de sluttande partierna (de som är för branta för att anlägga gräs på). Någon kan ju vara trevlig
getbig: Produktionstid ca 6mån, snickarna skall resa stommen o göra huset tätt för regn o vind, sedan om det behövs hyr vi in dom löpande. Men jag räknar med att jag själv samt en del kamrater skall kunna fixa resten. Det är ju som sagt bara en tidsfråga. Löpande kör vi allt på förresten, totalekonomiskt billigare, men det kan ju givetvis också vara en förtroendefråga. Vårt total pris
lolis: Någon som har erfarenhet av villa ekudden? Intresserade av att bygga i halland och vårt val står hit intills emellan sävsjö trähus och trivselhus, har dock fastnat för planlösningen och utseendet hos villa ekudden. Någon som har byggt detta? Hur ligger det prismässigt, ca pris emottages tacksamt (förstår att det skiljer sig mellan olika landsändar), är sävsjö trähus dyrare än
Marachinos: Hej! Åtvidabergshus har ett hus som heter "Grändenhus". Ett smalt hus för smala tomter.. Adress dit: http://www.atvidabergs.com *Sandra*
Marachinos: Hej! Vi byggde ett Mimer för 2 år sedan. Vi ska oxå inreda övervåningen så småningom... Vi har oxå tänkt att isolera ändå ut till takfot. Just för att kunna utnyttja det uttrymmet lite bättre. Vi har planer på snedgarderober, bokhyllor i dessa utrymmen. I badrummet så funderar vi på att göra en bastu där det egentligen är tänkt som klädkammare... Lycka till *Sandra
Marachinos: Hej! Jag kan varmt rekommendera Älvsbyhus! Byggde för 2 år sedan ett Mimer. Vill man ha ett hus utan div. lyx så är Älvsbyhus ett bra alternativ. Vi var ute efter ett rejält hus (ville ha mycket hus för pengarna) med STORT kök. Vi valde standard på köksluckorna. Vi bytte däremot ut nästan alla inåtgående fönster till pvhå-hängda. Vi fick dock inte byta fönstrena i badrum och
chrsko805: Köp ett IKEA kök istället. Kanske inte lika lyxigt, Men du bygger enkelt köket själv samt att du borrar hålen precis där du vill ha dem. Vi köpte 17 skåp inklusive diverse utdragslådor för 17000:-,
Hammerhead: This topic has been moved to [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Ovrigt;action=display;num=1066114228;start=0]Övrigt[/link] by Marlene Eskilsson.
Gotte: Jag efterlyser prisindikationer på de olika tillverkarnas modeller. Ett frånpris kan man väl begära? Har snart sonderat hela marknaden och insett att ca 120 kvm boyta är svårt att uppnå under 1,5 mkr. (produktionskostnad). Man är i så fall hänvisad till hus med "ej flyttbara" väggar. Så om någona kan någon tipsa om en husmodell med öppen planlösning enligt följande kriterier:
Skargardsbon: Dagens boktips: "Bygga till" av Lena Sjöström Larsson och Kerstin Wergeni-Wassberg (ICA bokförlag). Kan beställas via bygga hus nätbokhandel. Boken handlar om tillbyggnader i alla olika storlekar och fomer och ställer en massa frågor man som husägare bör ha tagit ställning till innan man träffar en arkitekt. Har ni klar för er vilka behov och vilka önskemål ni har innan mötet spar
Lind: Hej Matz, Har du fått någon kontakt med Trivselhus ännu? Har du luskat ut något pris av dom ännu?
ymca: Missförstå mig inte... Jag menar inte att Sävsjö har sämre kvalitet. Det är bara väldigt svårt att verifiera den.
spade: Är det någon som har byggt ett eksjöhus genom solnakontoret. erfarenheter...?
vonSassen: :D Det låter som om ni är på rätt väg! Och att bygga i lösvirke blir säkert inte dyrare i slutänden, speciellt inte om man kan fixa lite själv också. Då hinner man klura lite på bra lösningar. Titta bl.a. in på J ureits hemsida http://hem.passagen.se/jerikos så får ni många bra tips där också Helena ...