6 030 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Modulenthus
Sida 1 av 2
Jag väntar på en offert på ett Atmosfär hus i Hörby. Så fort som jag fått den skall jag kontakta stadsarkitekten för att se om projektet skall fortsättas.
Det intryck som jag fått hitintills är positivt. Första gången som vi träffade försäljaren så var han lite för mycket försäljare för min smak, men det var väl inte mer än väntat, sedan så tror jag att han blev lite förvånad när han insåg att vi mer eller mindre bestämt oss. Nu när han insett att han inte behöver sälja in huset till oss, utan att det handlar om att strukturera upp projekten, så har han varit väldigt hjälpsam och responsiv.
Försäljaren gav oss ett hypotetiskt prisexempel på vad det skulle kosta att bygga ett Atmosfär hus i Eslöv, och det skulle gå på 2,4m allt som allt med tomt och avgifter, etc. Hörby är en bit billigare, och vi skall inte ha ett putsat hus, så vi kommer förhoppningsvis att hamna under det även med lite tillval.
Jag kan i ärlighetens namn inte säga om det är dyrt eller billigt. Man skulle kunna få ned priset genom att ta Älvsbyhus, t ex, men efter att ha tittat i deras katalog och på planritningarna, så kom vi fram till att det som vi skulle kunna tjäna inte uppvägde lägre grundstandard samt att de inte hade några hus som vi var jätteförtjusta i.
Vi var och tittade på ett visningshus i GBG, som var en äldre modell men av liknande funkis typ som Atmosfär. Jag måste säga att jag blev glatt överraskad.
M
Det intryck som jag fått hitintills är positivt. Första gången som vi träffade försäljaren så var han lite för mycket försäljare för min smak, men det var väl inte mer än väntat, sedan så tror jag att han blev lite förvånad när han insåg att vi mer eller mindre bestämt oss. Nu när han insett att han inte behöver sälja in huset till oss, utan att det handlar om att strukturera upp projekten, så har han varit väldigt hjälpsam och responsiv.
Försäljaren gav oss ett hypotetiskt prisexempel på vad det skulle kosta att bygga ett Atmosfär hus i Eslöv, och det skulle gå på 2,4m allt som allt med tomt och avgifter, etc. Hörby är en bit billigare, och vi skall inte ha ett putsat hus, så vi kommer förhoppningsvis att hamna under det även med lite tillval.
Jag kan i ärlighetens namn inte säga om det är dyrt eller billigt. Man skulle kunna få ned priset genom att ta Älvsbyhus, t ex, men efter att ha tittat i deras katalog och på planritningarna, så kom vi fram till att det som vi skulle kunna tjäna inte uppvägde lägre grundstandard samt att de inte hade några hus som vi var jätteförtjusta i.
Vi var och tittade på ett visningshus i GBG, som var en äldre modell men av liknande funkis typ som Atmosfär. Jag måste säga att jag blev glatt överraskad.
M
Var i Växjö i går och kollade in deras Lidingö-hus. Himla fint hus med trevlig planlösning. Några dagar innan var vi och kollade ett Älvsbyhus och visst det var ju himmelsvid skillnad.
Men även priset skiljer sig. Om jag minns rätt, var det 1,9 med grunder och integrerat garage menutan tomt. Då fick man kaklade badrum, trägolv, öppen spis och lite annat smått och gott.
Men även priset skiljer sig. Om jag minns rätt, var det 1,9 med grunder och integrerat garage menutan tomt. Då fick man kaklade badrum, trägolv, öppen spis och lite annat smått och gott.
Ah, jag pratade inte om husgrund, utan vad som ingick i huset i basutförande.Pinger skrev:
När det gäller priset på ett nyckelfärdigt Atmosfär hus med grund, utan tomt och avgifter, så får jag återkomma efter att jag fått offerten av säljaren. Jag hade det uppskrivet någonstans men har blivit av med pappret. Men om jag inte har blivit helt senil på unga dar så tror jag att priset, (med en carport) låg någonstans runt 1,9m. Men som sagt, jag får återkomma på den punkten.
M
vad blir det denna gång då? trivselhus igen?
Kör på bara! Nu har du antagligen lärt dig en massa av det tidigare bygget som du kan praktisera på nästa. Få ner kostnaderna ännu mer och finslipa på planlösningen lite till.
Det finns inga genvägar till det perfekta huset.
Kommer du att få något i mellan när du säljer det "gamla" huset?
mvh
David
Det finns inga genvägar till det perfekta huset.
Kommer du att få något i mellan när du säljer det "gamla" huset?
mvh
David
Jag är också nyfiken på orsaken till varför ni vill bygga nytt igen.
Va roligt att det är någon som vågar ge sig på att bygga så snart efter man byggt!
Men jag förstår... Man har fått mersmak på att bygga...
Själv drömmer jag om nästa husprojekt!
"Man lär sig så länge man lever..."
Lycka till med ert nya husprojekt!
Det enda jag vet om Modulenthus är att det är färdigtapetserat när huset kommer (huset kommer MER färdigt än vad ett Älvsbyhus gör)...
Jag har ett par kompisar som byggt Modulenthus (tror dock inte att den modellen finns kvar, dem har 3 sovrum + kök på botten och vardagsrum + 1 sovrum på övervåningen), dem stortrivs i sitt hus!
Men jag förstår... Man har fått mersmak på att bygga...
Själv drömmer jag om nästa husprojekt!
"Man lär sig så länge man lever..."
Lycka till med ert nya husprojekt!
Det enda jag vet om Modulenthus är att det är färdigtapetserat när huset kommer (huset kommer MER färdigt än vad ett Älvsbyhus gör)...
Jag har ett par kompisar som byggt Modulenthus (tror dock inte att den modellen finns kvar, dem har 3 sovrum + kök på botten och vardagsrum + 1 sovrum på övervåningen), dem stortrivs i sitt hus!
Vi väntar med spänning på inlägget.Pinger skrev:
Det enda jag kan säga om Modulenthus är att mina svärföräldrar byggde med de för ca 20 år sedan. De är fortfarande väldigt nöjda med det och det är fortfarande ett gediget och vackert hus.
Fördelen är att man vet vad det kommer att kosta när huset är monterat och klart.
vi har också tittat på en del modulent-visningshus.
Atmosfär-- rätt häftigt, men jag tror att det skulle kännas som om man inte får någonstans att "dra sig undan" om man har behov av det. Alla rum ligger i direkt anslutning till ett stort rum som har kök och vardagsrum.
Sundborn -- en och en halvplans med mansardtak. Helt ok. Kök och vardagsrum på samma sida av huset. Vardagsrummet går in en vinkel..
Dalby3 -- en och en halvplans.. detta gillade vi. Egentligen rätt lika sundborn. Det som skilde var att badrummet på ovanvåningen var placerat i ett av husens hörn med bastu med fönster mot tomten. Köket hade dom gjort till barkök. Det var också snyggt.
Om vi ska bygga modulent så blir det nog deras "smart start". Det är dalby3 utan inredd övervåning, men med fönster och tomrör för avlopp draget till ovanvåningen.
Priset är 1150000. Det har samma standard som övriga modulenthus förutom att braskamin ej ingår. Lite för dyrt kan man nog tycka om man jämför med konkurrenterna, typ älvsby osv... Dock är det svårt att jämföra. Taklutning, utrustningsnivå, storlek mm skiljer faktiskt en del. Det är i alla fall hittills det enda volymhus vi tyckt varit mer än bara ok.
Atmosfär-- rätt häftigt, men jag tror att det skulle kännas som om man inte får någonstans att "dra sig undan" om man har behov av det. Alla rum ligger i direkt anslutning till ett stort rum som har kök och vardagsrum.
Sundborn -- en och en halvplans med mansardtak. Helt ok. Kök och vardagsrum på samma sida av huset. Vardagsrummet går in en vinkel..
Dalby3 -- en och en halvplans.. detta gillade vi. Egentligen rätt lika sundborn. Det som skilde var att badrummet på ovanvåningen var placerat i ett av husens hörn med bastu med fönster mot tomten. Köket hade dom gjort till barkök. Det var också snyggt.
Om vi ska bygga modulent så blir det nog deras "smart start". Det är dalby3 utan inredd övervåning, men med fönster och tomrör för avlopp draget till ovanvåningen.
Priset är 1150000. Det har samma standard som övriga modulenthus förutom att braskamin ej ingår. Lite för dyrt kan man nog tycka om man jämför med konkurrenterna, typ älvsby osv... Dock är det svårt att jämföra. Taklutning, utrustningsnivå, storlek mm skiljer faktiskt en del. Det är i alla fall hittills det enda volymhus vi tyckt varit mer än bara ok.
Pinger hur gick det med tråden under övrigt när skall vi få svaret?