1 708 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
mer finskt
jag har fått pris på Lappli huset Tjädergården 195. Priset "huspaketet" inkl frakt till Dalarna hamnade på
780 000kr. Kan det verkligen bli att löna sig? Till det kommer grunden, el, vvs, stomresning, inredning, takläggning, kök, vitvaror mm. mm.
Ni som bygger och har byggt har säkert koll hur mycket man skall räkna för allt sådant. Jag får känslan att detta kalas skulle bli ganska mycket dyrare än att bygga motsvarande hus med ex Fiskarheden. Vad tror ni?
780 000kr. Kan det verkligen bli att löna sig? Till det kommer grunden, el, vvs, stomresning, inredning, takläggning, kök, vitvaror mm. mm.
Ni som bygger och har byggt har säkert koll hur mycket man skall räkna för allt sådant. Jag får känslan att detta kalas skulle bli ganska mycket dyrare än att bygga motsvarande hus med ex Fiskarheden. Vad tror ni?
Lappli tillhör inte de billigare finska husen. Jag har fått ett pris på Tjädergården 160, nyckelfärdigt, på ca 1.8 Mkr, inkl. grund. Det blir troligen billigare att bygga med t.ex. Fiskarheden. Det finns dock andra finska hustillverkare som ligger lägre i pris. Se den andra tråden om finska hus. Jag tror att Lappli har en bättre utbyggd säljorganisation i Sverige än flera av de andra finska leverantörerna, och de gör eleganta hus.
Jag har lagt ut priser jag fått från Jukka-talo i den andra tråden. Jukka-talo ingår för övrigt i samma koncern som Lappli. De har en mycket prisvärd husserie som de kallar "Huippukodit". Priserna på dessa hus finns utlagda på hemsidan, www.jukkatalo.fi. I dessa priser ingår stommontering, köksinredning, FTX-aggregat, centraldammsugare och lite till (innehållet finns specat på hemsidan, men bara på finska).
Jag har också fått pris från Kastelli på deras "Herraskartano 1", stommonterat: 62350 E + frakt. I detta pris ingår inte grund, kök, el, och vvs, utan endast stomme och innerväggar.
Teritalot har jag inte varit i kontakt med.
Vill man göra mycket jobb själv tror jag de finska leverantörerna är ett bra val. De har ett koncept som bygger på att de levererar halvfärdigt, och har därför bra priser på byggsatserna. Vill man ha nyckelfärdigt tror jag det är bättre att vända sig till en svensk leverantör. Det skiljer i byggtradition mellan länderna.
Jag har också fått pris från Kastelli på deras "Herraskartano 1", stommonterat: 62350 E + frakt. I detta pris ingår inte grund, kök, el, och vvs, utan endast stomme och innerväggar.
Teritalot har jag inte varit i kontakt med.
Vill man göra mycket jobb själv tror jag de finska leverantörerna är ett bra val. De har ett koncept som bygger på att de levererar halvfärdigt, och har därför bra priser på byggsatserna. Vill man ha nyckelfärdigt tror jag det är bättre att vända sig till en svensk leverantör. Det skiljer i byggtradition mellan länderna.
Klicka här för att svara