3 045 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Stommonterat vs nyckelfärdigt
Jag skulle uppskatta att råmaterialet för huset inkl. stommontage ligger på ca. 50-60% av vad samma hus kostar nyckelfärdigt.
Finns det någon som kan bekräfta eller korrigera?
Om du jobbar själv och "förlorar" 15kkr netto i inkomst, väg detta mot:
- hantverkaren tjänar 15kkr netto (som exempel)
- hantverkarens skatt 15/0,33 = 5kkr
- hantverkarnas arbetsgivaravgifter (15+5)/2 = 10kkr
- företagets admin, vinst, etc. X kkr
Kostnad 30+Xkkr (lågt räknat!!!) som du ska betala för skattade (!) pengar. Du kan vara hälften så effektiv som en hantverkare och ändå gå plus.
Då vet du dessutom vad som är gjort och DU har gjort det! (sen bör man inte ge sig på saker som man inte klarar av, för då blir det dyrt
)
...Roger
Finns det någon som kan bekräfta eller korrigera?
Om du jobbar själv och "förlorar" 15kkr netto i inkomst, väg detta mot:
- hantverkaren tjänar 15kkr netto (som exempel)
- hantverkarens skatt 15/0,33 = 5kkr
- hantverkarnas arbetsgivaravgifter (15+5)/2 = 10kkr
- företagets admin, vinst, etc. X kkr
Kostnad 30+Xkkr (lågt räknat!!!) som du ska betala för skattade (!) pengar. Du kan vara hälften så effektiv som en hantverkare och ändå gå plus.
Då vet du dessutom vad som är gjort och DU har gjort det! (sen bör man inte ge sig på saker som man inte klarar av, för då blir det dyrt
...Roger
Hej
Tycker man det är kul, är duktig och har tid är det klart att man kan lägga mycket arbete själv. För många kanske det handlar om att överhuvudtaget ha råd att bygga.
För oss är det så att vi båda jobbar relativt mycket och att vi tycker att den lediga tid vi har inte enbart ska handla om huset. Självklart kan man räkna som Roger gör och få det ekonomiskt lönsamt med stomrest, men din prislapp på ledig tid är kanske högre?
/Fredrik
Tycker man det är kul, är duktig och har tid är det klart att man kan lägga mycket arbete själv. För många kanske det handlar om att överhuvudtaget ha råd att bygga.
För oss är det så att vi båda jobbar relativt mycket och att vi tycker att den lediga tid vi har inte enbart ska handla om huset. Självklart kan man räkna som Roger gör och få det ekonomiskt lönsamt med stomrest, men din prislapp på ledig tid är kanske högre?
/Fredrik
Ska snart sätta igång med vårt bygge. Ytterväggarna kommer kompletta från husfirman. Sedan ska allt jobb inne göras av oss. Jag och min sambo (snickare) diskuterade om vi skulle bygga i lösvirke, men la ner det ganska snabbt. Vi räknade med att det inte var värt den tid och kraft som det krävs. Sen kan vi lägga vår energi på all inetriör, vilket vi anser vara viktigare. Som sagt, det går inte att räkna allt i pengar, och så väldigt mycket gör det inte i pris om man är duktig på att pruta priser med husfirman. 
Man skall också klara av att dra projektet i hamn. Jag vet flera som tagit sig vatten över huvudet och flera år efter byggstart hänger det elkabel ut ifrån väggarna, golvlister saknas och massvis av andra smågrejor blir ogjorda. Luften går liksom ur och man orkar inte lägga all ledig tid på huset.
Kommer det eller redan finns barn med i bilden kan ju detta vara skäl nog att man accepterar en skruvmejsel som öppningsanordning till toaletten.
Jag tror det är viktigt att tänka på detta, i början är det lätt att vara entusiastisk och intresset ligger på topp. Kan vara bra att reservera en slant för att eventuellt leja bort saker längre fram.
Kommer det eller redan finns barn med i bilden kan ju detta vara skäl nog att man accepterar en skruvmejsel som öppningsanordning till toaletten.
Jag tror det är viktigt att tänka på detta, i början är det lätt att vara entusiastisk och intresset ligger på topp. Kan vara bra att reservera en slant för att eventuellt leja bort saker längre fram.
Klicka här för att svara