Ang ljudisoleringen.
När vi ska tapetsera om i sovrummet så kommer jag att måla gipset med brandskyddsfärg och sen sätta upp en OSB träskiva både mot kök, tvättstuga och badrum.
I jordugglan (och bara jordugglan) så ligger stora sovrummet så dåligt till - tre väggar gränsar till ljudalstrande rum.
Varför brandskyddsfärg?
Det är sån´t som professionella bilstereo crankare målar hela bilen med för att dämpa ljud. Det finns det som heter "noisekiller" men det är bara samma färg i en annan förpackning som dessutom är dyrare.