Hustillverkare
Rob: Hej, ok, känns ju bra! :) Kanske kan tänka mig att kolla lite närmare på dem i alla fall då. Har hört att de hyr in personal från öst, inte för att de skulle vara sämre byggare på ngt sätt men kanske lite andra ramar att utå från, vad vet jag.
shear: planerar att bygga en jorduggla med ryggåstak. Var på en visning och tyckte inte att ryggåstaket fick någon större effekt. undrar om någon har byggt ryggåstaket över hela vardagsrummet och ut över uteplatsen. Nocken på ryggåstaket hamnar i vardagsrummet, ca en meter från väggen.
fia_mstd: Jo det är klart, men om någon redan gjort en sådan jämförelse så tänkte jag slippa be om offerter från ett tiotal leverantörer... det var därför jag även bad om förklaring (om möjligt) om vad som gör den ena billigare... Götenehus till exempel har jättefina hus, men eftersom vår budget är lite begränsad, så måste jag tyvärr välja bort dem då jag inte har råd att betala
aiskylos: Detsamma gör vi, dvs funderar att bygga ett Kvadraten, och det i närheten av Lund!
nybygge: Halloj! Vi har stora funderingar att bygga i Solbacka bara vi får en tomt och det lutar väl mot ett Älvsbyhus. Vad har ni valt för hustyp? Har ni fått någon offert på hela kalaset? För våran del lutar det mot Ägir troligtvis,men man vet aldrig. Jag och frugan har två små barn så bygga själv det är bara att glömma. Vart bor ni nu? Ålder ? Barn? Vi bor i Rimbo idag. Jag blir 27 i
Danno: Jag håller med "Gröna fingrar" om att polska hantverkare oförtjänt dåligt rykte. Jag har hört med flera som byggt hus med hjälp av polacker och supernöjda med deras insater, noggranna både med material och verktyg. Billiga och bra att ha och göra med. Givetvis finns det väl rötägg precis som svenska hantverkare. Jag skulle också vänta tills Polen går med i EU vad gäller att köpa
M@ZE: Ring till Trivselhus och prata med dom. Du kan iaf välja byggsats + enbart stomresning. Du kan förmodligen välja enbart byggsatsen och göra rubbet själv också. Men ring och hör med dom.
M@ZE: Samma här .. väntar på att få bygglovet på Greenline 111, så snart drar det igång. Mycket nöjda hittils med all hjälp som vi fått, inte varit några problem alls.
johannathomas: I Småland kostar det ca 2 MSEK att bygga huset exkl tomt och anslutingsavgifter. Vi håller på och bygger ett Harmoni. Färdigt inom en månad. / Thomas
Daniel_Fkpg: Vi tyckte att säljaren var mkt trevlig och tillmötesgående, men valet föll till slut på JB-villan istället. Hög standard till ett mkt bättre pris än Sävsjö Trähus. Du kan komma med egen ritning och få en offert. Rekommenderas!
Nybyggare: Svårigheten med att betygsätta i detta fallet är ju att de allra flesta bara har en referens. Det tenderar lätt att man antingen ger 5 i allt eller 1 i allt. Jag tror också att det många gånger beror på tillfälligheter under resans gång hur man i slutändan betygsätter företaget/säljkontoret, detta behöver inte vara representativt för andar kunder.
Rob: Hej, Står i startgroparna att bygga hus. Vill såklart komma undan så "billigt" som möjligt med detta utan att tulla på kvaliteten alltför mkt. Har kollat runt lite på olika husleverantörer, bla Fiskarheden samt Dekorhus, finns det fler som levererar i lösvirke? Dekorhus kan man ju komma undan med ca 400.000:- för materialet?! Finns det någon som har en uppfattning om det är bra hus
Rodge68: Hur många förslag vill du ha? Om du kollare under fliken "länkar" så hittar du ett antal länkar till husföretag som de flesta kan erbjuda block. Sedan kan du söka på forumet för att se om det hus du är intresserad av finns med i någon tråd sedan tidigare. Men för att föreslå några: Trivselhus, A-hus, Anebyhus, LB-Hus, Eksjöhus, Myresjöhus, Värsåsvillan, Faluhus, mfl. Som du
ok: Flexivillan; har ingen erfarenhet av dem men de verkar ju inte hymla med priserna www.europahus.se ; vet inget om dem uniq; läckert men ack så dyrt
Mala-w: Nu vill jag höra om Gbg kontorets killar har gjort bra jobb. ?? Vi ligger nära att välja dem, och huset Malevik. Vilken kostnad har då nåtts? Erfarenheter efterlyses!? Mvh
Mia_Augustsson: Snälla! Är det inte dags att lägga ner den här tråden nu, det är dötrist att se den ligga i topp hela tiden när man går in på forumet. Nu är det som det är, man får väl helt enkelt ta vissa inlägg med en nypa salt... 8)
xpat: [citat] Hej vilket innebär? Vi var precis och kollade på ett Sävsjöhus och man blir imponerad av vad man får för pengarna tycker jag. Men jag förstår inte riktigt det här med entreprenadtypen? Har man inte garantier?
HeleneSj: I oktober fick vi ett materialsatspris på 1 667 000 nyckelfärdigt.
AndersG: "Det är väl främst de högre lönerna utomlands som får de högutbildade att flytta, inte att servicen är för låg?" Kombination. Hälsovård, dagvård etc är inte så tokigt...
amj: ???Taskiga husrepresentanter finns nog överallt.......den vi råkade på först var en riktig nit. Lovade vitt och brett att han skulle hjälpa oss med allt o.s.v. Till slut blev det så illa att två veckor innan huset kom var inte ens grunden lagd, vilket äntligen fick upp ögonen på husföretagets huvudkontorför att denna person inte var lämplig som deras representant. Anledningen till
cyanna: [citat] Japp. NCC och dem tar betalt förr ALLT. När vi valde kök och skåp vi skulle hamna under standard priset eftersom vi ville inte ha någon som helst av deras skåp förutom i köket (HTH) och då fick vi veta att på den delen vi kan inte kreditera något!! :o Tur att maken fastnade för en hellängd skjutdörrsgarderob som jämnade ut priset. Tur för dem menar jag, garderoben var
fia_mstd: Preben berätta mer om ditt Ljusgården! Priset på 1,7 lite drygt, var det nyckelfärdigt? Ingick tomten då? Vårt habegär har vuxit fån Melodi via Strandgården och ligger för närvarande på Ljusgården... *ler* Vad är det för fasad på Ljusgården i standard? Om det är trä, vet du vad det skulle kosta att putsa huset istället? *vill bygga i morrn* ;D :P
Don_Tom: Är det någon som har någon erfarenhet av Sjödalshus i Göteborg? Vi har tidigare varit nära att skriva på kontrakt på en tomt, men genom kontraktet skulle vi samtidigt förbinda oss att bygga ett hus med Fiffel&båg Bygg AB. De verkade fullt upptagna med att reda ut gamla tvister i Tingsrätten, övertyga revisorn om att skriva under revisionsberättelsen i bokslutet mm. Så vi skrev
Rodge68: Om det rör sig om några enstaka visningar kanske det inte är så mycket att hänga upp sig på. Prata med säljaren och avvakta dennes svar på varför Ni inte blivit tillfrågade.
Rodge68: Med drömhus menar du att planlösning, utseende mm är vad du gillar? Det finns väl inga hinder att ställa det som ett tvåplanshus så länge du håller dig inom vad kommunen tillåter. Men har du en sluttande tomt så är det väl inget som hindrar att du bygger ett sluttningshus!