Hustillverkare
Stoffe_byggare: Är det två plans huset? i så fall skulle det ligga runt 2,6 m sek nyckelfärdigt, iof med hög standardnivå. Mvh Stefan
robbin: I Oktober fick vi priset 1250000,samma skick som Aja. Det var Växjö kontoret.
lera: Hej! Ett tips till husleverantörer! Tillverka hus som har mindre byggyta utan att för den delen se ut som sommarstugor. Många tomter ligger på områden som endast tillåter 80 kvm byggyta. ;)
mortica: Vi har kompisar som reste sitt hus för & mån sedan; allt gick bra och det blev inte så dyrt heller: Vi har nu själva beställt ett eget ritat hus av Björkliden som kommer i augusti; kommer att fixa det mesta invändigt själva men väl värt pengarna:
dali: Är det någon som har byggt ett Vimmerbyhus? Vad är erfarenheterna? Är de så flexibla som de påstår? Vi funderar på att bygga ett Junibacken, någon som byggt detta hus?
DragonLady: Dom som bygger timmerhus har mycket sådana hus, kolla denna. http://www.svenskahus.nu/ eller kolla in länkarna nedan. http://www.lantbruksnet.se/lantnet/tjanster/byggv/villor/villor.htm :)
shear: hej är det någon som har röda Jönåkerplattor på sitt tak någonstans i Kronoberg?
mattiz: Hej, Vi har påbörjat ett husbygge och leverans av stomme beräknas komma i början av maj. Huset är Forsgrens Timmerhus 1-plans med bostadsyta på 78 m² och loft 20 m². Huset är inte ett äkta traditionellt timmerhus, utan har 32 mm huggen timmerpanel med knutar av fulltimmer, i övrigt vanlig regelstomme. Slutsumman hamnar på 1.5 milj. exkl. tomt som vi äger sen tidigare. Då ingår allt
M@ZE: Det finns 2 typer av Lexel områden. IHC - Intelligent hem som du kan styra massor av delar av ditt hus. LexCom home är ett distributions system för TV/Tele/Data. Jag har fått offert på ett komplett lexcom home och IHC system som styr nästan allt i hemmet. Materialkostnaden för Lexcom home i den offerten var ca 23000:- och IHC materialet ca 30.000.
KN: [citat] Har jag sagt att TH är största leverantören på Jonsbol eller Södra Råtorp? Vilken leverantör menar du är större än TH? Myresjöhus lär ju inte vara störst (trots att de har totalentreprenad).
frasse: Kolla med något pågående bygge i närheten (om det finns nåt vill säga) , schaktmassor är alltid ett bekymmer att bli av med så om någon är villig att ta emot det så kan man få det i princip gratis. Åkaren kanske vill ha betalt för körningen, men det är ju en förhandlingsfråga. Innan man tar emot massor ska man dock vara säker på att det är bra grejor, alltså inte bara lera
ok: Sparre, lite jmfunderlag: Jag fick ca 1730' på hornbaek när jag övervägde den i Malmö. (149kvm, OSB, CD, lite ändrad planlösning)
Cilla-Niclas: Vi håller som bäst på att skissa på en version av Downhill 410 som skall byggas i Göteborgsomr. Den omritade versionen som vi gillat bäst hittills är på 154 m2. Vi har fått pris på hus med grund, dock utan markarbeten (har träffat mark killen idag för inspektion av tomt) på 2087000 kr, nyckelfärdigt. Men då har vi inte gjort några tillval än... :o
Sahara: Hejsan, är det någon som har erfarenheter av eller bygger Vittjärvshus? Tycker att deras modell R1 1/2 M93 verkar trevlig (om man gör om planlösningen lite)... /Sahara
Lenen: Hej igen! Ja, visst är det drömläge för hus men ni tänker helt rätt (tycker jag) när det gäller det där med pengar. Även om det är ett drömläge idag, vad händer om räntorna går upp ordentligt om några år? Jag och min kille har mottot att man ska kunna göra annat än bo, och absolut inte ligga på gränsen redan vid köpet. Vi har turen att ha välbetalda jobb och även en bra
carlssoni: Den 10-åriga byggfelsörsäkringen (tidigare kallad ansvarsutfästelse) följer huset även om det byter ägare. Den gäller (med många olika undantag!) för skador som framträder under 10 år från slutbesiktningen och som har sin grund i väsentligt fel i entreprenaden/ byggsatsen. Självrisken för varje skada är ett halvt prisbasbelopp. Är Du osäker på om försäkring finns kan Du, om
DragonLady: Sävsjö trähus. Glöm det: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=dis play;num=1077357025;start=0#1 Referat av KarlXII i tråden Sävsjö trähus...
koffan: Jag tycker vinsten 12 miljoner inte alls är orimligt liten. De flesta byggföretag har 2-3 % längst ner i resultaträkningen.¨( Många mindre än 0) Vad det innebär i 5 av investerat kapital är ju det som är intressant.
Taggen: Willa Nordic har OSB-skiva i väggarna + Råspont i tak som standard. //Henrik
Mala-w: Har tyvärr inte gjort det. Men vi har sett ett hus ovanför Fiskebäck, Ljusgården måste det vara. Som blivande byggande så KAN man faktiskt knacka på hos folk ;). Vart ska ni bygga? Vi är glada blivande husbyggande på Ekhagen! Mvh
annawb: Vi kommer förmodligen försöka ha ett duschrum 1.80 djupt. Min svärfar har ett litet duschrum med samma taklutning men med ett djup på 1.68. Så vi tycker det borde räcka... :) Vi kommer alltså ha takkupan direkt framför toan, det är därför vi inte vill "sluka" hela allrumsytan med toalett, samtidigt vill vi ha en ok storlek på toa. 8)
carlssoni: Jodå, det blir förr eller senare påväxt oavsett om pannorna är ytbehandlade eller inte. Möjligen står ytbehandlade emot lite bättre. Numera finns det mycket smutspartiklar i luften som lägger sig på alla ytor utomhus. Det finns däremot lertegelpannor som är glaserade, de håller sig blanka i flera tiotals år. Men så är de flera gånger dyrare än vanliga pannor. Svarta eller röda?
Marachinos: Halloj! Bor i Linköping... Byggt ett Mimer... *Sandra*
Nutti: Hej, Jag undrar om någon har varit i kontakt med vimmerbyhus i södertälje? Eller om det är någon som har bygg någon av deras villor ??? Och i så fall hur höll deras kalkyler?? Vi har även varit i kontakt med Eksjöhus i globen och dom har varit jätte trevliga. Men man vill ju veta lite mer är det någon som har byggt mellangården från deras huskatalog? Jag undra om deras kalkyler
anna_a: Ja, vi har redan kikat på det huset, och vi har pratat med säljarna, det vi är intresserade av att veta - i synnerhet eftersom det snackas så mycket om TH - är om andra människor fått liknande uppgifter eller om det skiljer sig mycket. Tack iaf. :)
MilesD: Någon som byggt eller har information om Villa havsviken eller villa smögen. Pris, problem, planlösning.... Allt av intresse / Tackar