998 läst ·
4 svar
998 läst
4 svar
Vilka hus säljs i lösvirke?
Det finns en tråd som behandlar ämnet
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb...are;action=display;num=1077374184;start=10#10
Om du ringer runt till snickarfirmor så hittar du nog flera som vill bygga lösvirkes hus till dig. De flesta hutillverkare bygger inte i lösvirke, men det finns ett par.
Bland annat - http://www.hm-hus.se, men det finns fler.
Fördelen är att det oftas blir mer gediget, allt anpassas på plats. På vissa delar i huskonstruktionen används bättre material, exempelvis används råspont på yttertaket oftast på lösvirkeshus, men inte på prefab hus. Fast detta beror naturligtvis på leverantör o pris.
Nackdelen med lösvirke är att det tar mycket längre tid att bygga samt att det är oskyddat för fukt under en längre tid. Om du har otur så måste du "torka" ut huset under ett par månader innan de inreder huset.
Det finns säkert fler fördelar och nackdelar men jag kommer inte på några nu.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb...are;action=display;num=1077374184;start=10#10
Om du ringer runt till snickarfirmor så hittar du nog flera som vill bygga lösvirkes hus till dig. De flesta hutillverkare bygger inte i lösvirke, men det finns ett par.
Bland annat - http://www.hm-hus.se, men det finns fler.
Fördelen är att det oftas blir mer gediget, allt anpassas på plats. På vissa delar i huskonstruktionen används bättre material, exempelvis används råspont på yttertaket oftast på lösvirkeshus, men inte på prefab hus. Fast detta beror naturligtvis på leverantör o pris.
Nackdelen med lösvirke är att det tar mycket längre tid att bygga samt att det är oskyddat för fukt under en längre tid. Om du har otur så måste du "torka" ut huset under ett par månader innan de inreder huset.
Det finns säkert fler fördelar och nackdelar men jag kommer inte på några nu.
Byggtiden kan man se på olika sätt. Jag menar att det även tar tid att bygga ett prefabhus också, men själva stommresningen går snabbare.
Man bör även torka ett prefabhus, men kanske inte lika länge som ett lösvirkeshus.
Jag tror att man säkert får samma gedigna hus, med rätt leverantör och byggare, byggt med storblock.
Man bör även torka ett prefabhus, men kanske inte lika länge som ett lösvirkeshus.
Jag tror att man säkert får samma gedigna hus, med rätt leverantör och byggare, byggt med storblock.
Hur många förslag vill du ha?
Om du kollare under fliken "länkar" så hittar du ett antal länkar till husföretag som de flesta kan erbjuda block.
Sedan kan du söka på forumet för att se om det hus du är intresserad av finns med i någon tråd sedan tidigare.
Men för att föreslå några:
Trivselhus, A-hus, Anebyhus, LB-Hus, Eksjöhus, Myresjöhus, Värsåsvillan, Faluhus, mfl.
Som du kan se är det bara att välja och vraka.
Jag tror att du fortfarande ställer för generella frågor för att du ska få ett svar som ger dig något.

Om du kollare under fliken "länkar" så hittar du ett antal länkar till husföretag som de flesta kan erbjuda block.
Sedan kan du söka på forumet för att se om det hus du är intresserad av finns med i någon tråd sedan tidigare.
Men för att föreslå några:
Trivselhus, A-hus, Anebyhus, LB-Hus, Eksjöhus, Myresjöhus, Värsåsvillan, Faluhus, mfl.
Som du kan se är det bara att välja och vraka.
Jag tror att du fortfarande ställer för generella frågor för att du ska få ett svar som ger dig något.
Klicka här för att svara