Hej,

vilka hustillverkare bland de bättre tillhandahåller byggsatser (ritning, block, material etc) och man i så fall bygger färdigt huset själv eller med hjälp av byggarbetare.

Hur agerar exempelvis Sävsjö och Trivselhus i sådana fall?

Magnus.

Jag har varit i kontakt med Sävsjö ang detta och där kan man köpa byggsatsen löst och sedan anlita vilka byggare som helst för att sätta ihop den. Men de rekomderar gärna "sina killar".

De flesta säljer sina hus som byggsatser i block. Det är klart att de vill att ni anlitar deras killar, dels för att de har antagligen % med på byggkostnaden då och att de ev. känner till dem och att det är bra killar.

Men sedan är allt subjektivt, det ni tycker är bra och värdefullt hos en byggare kanske inte är det samma för hussäljaren!

Jag tror att du kommer betydligt billigare undan om du låter en byggingenjör eller arkitekt göra konstruktionsritningar och inköpslistor och sedan beställa huset i lösvirke och snickra ihop det själv.
Bara som ett litet tips.

Tack för tipsen.
Det står mellan att köpa färdiga block eller anlita "lösvirkesleverantör".

Magnus.

Hur var det med priser på Sävsjö Trähus och Trivselhus byggsatser ?
Vill gärna höra lite priser,så jag kan jämföra på vårt finska byggsats från Teematalot !

Vi byggde på det sättet med Myresjöhus.
Vi anlitade snickare som var vana med Myresjöhus för stomresningen. Resten av arbetet utfördes av lokala snickare och hantverkare.

Vi valde "myresjösnickare" för stomresningen pga dom vet precis hur det går till, dom fixade allt inkl kran etc.
Det funkade hur bra som helst.

"Myresjösnickarna" anlitades helt utan insyn från Myresjöhus. På så sätt kunde inte Myresjöhus roffa åt sig några slantar.

Lucifer

Ring till Trivselhus och prata med dom. Du kan iaf välja byggsats + enbart stomresning. Du kan förmodligen välja enbart byggsatsen och göra rubbet själv också. Men ring och hör med dom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.