P
para: Vår samfällighet har fått ett ca-pris på 250.000:- för fiberkabelinstallation. Inkluderat då ett centralt stående skåp, fiber ut till 25parhus=50hem med ett uttag inne i varje hem. Parhusen ligger utspridda över ett ganska kuperat område. Gatorna ägs av samfälligheten så det är ingen komunal mark inblandad.
6 svar · 4,8k läst
J
joluby: Inga problem. Jag finns i Södertälje. Hör av dig till draneringsteknik@gmail.com
1 svar · 1,0k läst
S
sveag: Undrar om någon har tillgång till fyllnadsmassor i Örebrotrakten, Helst i närheten mellan Örebro och Garphyttan.
0 svar · 2,1k läst
M
moken: m, tycker som du hemmapularen, att lägga dräneringen så grunt i marken och sen ha en meter stenkista under? Känns konstigt. Sprängmassorna kommer behöva vältas sägs det, vet inte om det räcker med att lastbilen som tippar kör över några gånger(Står så ibland har jag läst) Hur bra dom kan sprida det när dom tippar vet jag inte riktigt, tänkte att man kanske kan få dom att tippa
8 svar · 3,0k läst
V
Voltfree: Jag skulle nog lägga Dräneringen i botten sedan avlopp och överst El. Varför vet jag inte men jag skulle själv gjort det i den ordningen. /Johan
1 svar · 1,8k läst
E
ecke: Någon med erfarenhet av Ankarbalken? http://www.lindborgsoner.se/
5 svar · 2,5k läst
P
Perro: Jag tittar på en skafttomt där det är en längre sträcka upp till huset och lite berg man kan behöva går runt....är det någon som har nån aning om vad det kan kosta per m att gräva och lägga ned alla rör från gatan till huset. Det är lite försvårande pga smal väg där man inte kan gräva och köra bredvid utan kan behöva dra en bit i taget och fylla igen. Det skulle vara
0 svar · 3,2k läst
R
rimic: En torpargrund/krypgrund bedöms som riskkonstruktion. Har besikningsmannen påtalat att mikrobiell lukt iakttagits vid besiktningen samt att organiskt material finns på marken under huset. så ett åtgärdsförslag skall det då framgå vad som bör åtgärdas för att hålla grunden torr och inte risk att värden under sommar/höstperoden överstiger kritiska gränsvärdena för mögelpåväxt
3 svar · 2,6k läst
D
Draven: Japp det gör det. Ringde uppsala radon service och dom bekräftade detta . Jag ska bara se till att änden i marken är förtejpad.
2 svar · 3,6k läst
M
Magnus_Nordmark: [citat] Självklart. Jag menar kantbalkarna i plattan, dvs de kraftigare delarna av plattan där väggarna ska stå. Man brukar ju ha kantbalkar längs plattans ytterkant och där eventuella ärande innerväggar ska stå. Oftast i villa- och garageplattor gör man kantbalkarna 20cm tjocka (jfr plattans stjocklek på 10cm) och kanske 30-40cm breda, liteberoende på. Jag har skrivit om detta förut
2 svar · 1,1k läst
S
saren2: Skulle gissa att en en krypgrund skulle kunna gå på ca 170 - 230 kkr. Men det är bara en gissning.
1 svar · 5,3k läst
L
loopack: Grunden ingår väl i priset. fyllnadsmassor, finplanering, rörläggning m.m kan väl inte kosta mer än 100'. Sånt ingår väl i smålandsvillans byggkalkyl. Annars tycker jag att du ska prata med smålandsvillan, de har väl totalentrepenad. Vänd dig till älvsbyhus annars, deras kalkyler är bra, dessutom bygger de hus från danmark till norrland. smålandsvillan bygger inte högre upp än
3 svar · 4,5k läst
A
anqust: Jag kommer att behöva höja marknivån ca 1,5 m för att huset skall hamna i rätt nivå. Tomten är lite sluttande ner mot vattnet och marken består i princip av gammal sjöbotten. På platsen vi skall fylla upp står idag en gammal stuga (som vi kommer att flytta) på plintar. Bygget blir ett 1 ½ plan med en betongplatta som är ca 108m2 Några funderingar kring markhöjningen: Behöver jag
0 svar · 2,2k läst
M
marko2002: Hej! Intressant. Det ska vara en krypgrund. Smålandsvillan Lammhult, 102kvm. Vad kan du göra för pris på det? Behöver också lite schakningshjälp där, gör du sådant också?
2 svar · 2,5k läst
C
casado: Hej, Jag spränger i Täby Kyrkby om ganska exakt en månad, jag räknar med att få mellan 5-700 kubik sprängsten. Är det intressant kan du höra av dig. MVH Claes Andersson
1 svar · 2,9k läst
Immobil
Immobil: [citat] ::) Snart och snart, ja svaret kunde ha kommit tidigare om inte inbrottstjuvarna hos grannen två hus bort hade kapat våran teleledning också. >:( Åter till svaret: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Juridik;action=display;num=1105885565;start=1#1 ;)
12 svar · 4,2k läst
R
rosvik7: Hej! Tack för svar. Har faktiskt en brocka som jag lånat men jag trodde inte att det skulle räcka till att blanda det för hand. Helt klart skall jag göra detta. Tack än en gång.
3 svar · 1,0k läst
K
klabban: Enligt mäklaren gick det för 2.420.000:-. Folk är ju villiga att ta relativt stora risker i dessa attraktiva områden, inte lätt att få tag i något till "vettigt" pris. Nu senast var det 10 minuters kö bara för att ta sig in i ett hus under en visning i närområdet... =BC=, kanske vi "sågs" även där :D
4 svar · 3,6k läst
K
Kasch: [citat] Jadå, stort tack för hjälpen! En fråga som finns kvar är dock om jag behöver stadga/fästa grunden på något sätt med tanke på sluttningen utmed tillbyggnadens ena långsida. Hur djupt ska det grävas? Som jag förstår det behöver man inte ta hänsyn till frostfritt djup på samma sätt när det gäller ett uppvärmt hus? Bor mitt i Södermanland. Den gamla torpargrunden verkar
2 svar · 2,1k läst
M
Magnus_Nordmark: I princip INTE!! Det enda fall jag kan tänka mig att strunta i dräneringen är om huset står på rent berg eller på underlag av grov och djup sprängsten, som har 100% vattengenomläpplighet. Men jag skulle absolut lägga ner en slang, det är ju en marginell kostnad när du bygger!
1 svar · 1,8k läst
S
sirbo: Tackar, blästring blir det!
6 svar · 4,2k läst
B
billy_baver: Vanliga gamla Word (i Officepaketet) funkar lika utmärkt som en bordduk att rita på. ;)
9 svar · 3,6k läst
S
sybrig: Vi har en slutningstomt och behöver 'komma upp' . Dvs förlänga uppfarten samt höja med ung. 1 meter. Bättre om vi skulle höja även mer om det inte vore för komplicerat och dyrt. Har någon erfarenhet av stödmurar av gabion? Vad kostar de? Tacksam för lite information!
0 svar · 3,1k läst
Wigert
Wigert: Blästring är det som biter på varmasfalten.....
21 svar · 9,8k läst
M
Magnus_Nordmark: Ja jag kan nog säga att hur nog a man än mäter när man sätter sticken så blir det alltid fel.. ;-) Sätt dom hellre lite långt utanför grunden än för långt in så att du behöver flytta dem när du ska sätta formen. Spara det till efteråt. Kom ihåg att inte lägga några större stenar runt uppsticken, utan bara makadam.. då är det lättare att gräva för hand..
3 svar · 1,1k läst
B
Benny044: Jaha, så jag behöver i stort sett bara betala. Nån ska ju göra det me'... Hoppas att det löser sig snart iaf. Ringer en ny hustillv. imorgon, den som ligger närst till hands iaf...om priset är rätt vill säga.
15 svar · 6,9k läst
T
therese82: hemmakatten det är okej... jag har sökt mkt här men inte riktigt hittat vad jag har letat efter. får väl söka lite mer... calle anka tack för tråden.
4 svar · 3,6k läst
M
Magnus_Nordmark: Var noga med att det är plant nog där väggarna ska stå, om ni har ett prefabhus. Annars monteras ju väggarna på ojämnt underlag och hela huset kommer att få den måttdiffen.
10 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Kontrollera med någon om du verkligen behöver duk mot berg. Känns ologiskt.
12 svar · 2,1k läst
hajof70
hajof70: Färgbygge, som jag nämner i min tråd ovan, har ytterligare alternativ men vi kom gemensamt fram till att riktig silikatfärg är det mest hållbara alternativet pga fuktupptaget som vi har i vår gamla källare. Kalkfärgen skulle ju också fungera bra men där har vi ju problematiken med att inte få den att färga av sig liksom att kunna hålla den ren, avtorkbarheten. Kan ju nämna att jag
6 svar · 7,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.