I sommar ska vi börja med vår tilbygnad till vårt gamla torp. Själva enkelstugan är timrad med en gammal torpargrund (mullbänk). På 50-talet byggdes en mindre utbyggnad i vinkel med farstu och trapphall. Grunden där är gjuten platta. Tllbyggnaden ska göras genom att fortsätta denna vinkelbyggnad:

1. Det rimligaste borde väl vara att fortsätta med en gjuten platta?

2. Hur gör man i "skarven" mellan ny och gammal platta? Ska de gjutas ihop eller? De måste ju komma överens med varandra...

3. Är det en flytande grund isolerad med markskivor som gäller eller finns det alternativ? Marken är relativt flack men sluttar direkt åt ena hållet vid grundens långsida. Makren är sandig, möjligen med berg en bit ner. Jag vill ju inte att tillbyggnaden ska halka iväg...

4. Vad tror ni är en rimlig kostnad för grundarbetet? Ytan blir ungefär 30 kvm.

Många frågor... Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

Du bör absolut använda dig av en isolerad platta vid tillbygget. Plattan och dess underarbete gör du på konventionellt sätt: Geoduk i schaktbotten, 20cm makadam, 10-20cm isolering (cellplast), och sedan 10cm betong. Gjut gärna in golvvärmeslangar i plattan så får du både behaglig och praktisk värme.

I skarven mot den gamla plattan gjuter du bara rakt emot. I den befintliga plattan borrar du in "stick" av armeringsjärn, som du låter sammaföra med armeringen i den nya plattan. 8mm järn kanske var 40e cm e nog lagom.

Även med dräneringen gör du på konventionellt sätt med en dräneringssslang i makadam snett utanför/under schaktbotten.

Hoppas jag rätat ut någr afrågetecken i alla fall.

//Magnus

Magnus_Nordmark skrev:
Hoppas jag rätat ut någr afrågetecken i alla fall.
Jadå, stort tack för hjälpen!

En fråga som finns kvar är dock om jag behöver stadga/fästa grunden på något sätt med tanke på sluttningen utmed tillbyggnadens ena långsida.

Hur djupt ska det grävas? Som jag förstår det behöver man inte ta hänsyn till frostfritt djup på samma sätt när det gäller ett uppvärmt hus? Bor mitt i Södermanland.

Den gamla torpargrunden verkar det som de har förstärkt genom att gjuta på en sockel i efterhand just på denna sida, som sticker ut närmare en decimeter från ytterväggen. (Mycket underlig konstruktion. Jag har i efterhand satt dit en avrinningsbräda under panelen så att den inte ska suga vatten.) Den befintliga tillbyggnadens platta skanar dock något sådan förstäkninng utan verkar vilja sitta kvar där den sitter ändå.

Golvvärme är ett ju förslag som tål att funderas över. Räcker markskivornas isolering? Värmeförluster? Det blir nytt värmesystem i hela huset i samband med tillbyggnaden men då kanske man kan byta till golvvärme i nybygget och byta ut de gamla vattenradiatorerna i den gamla husdelen. OK, nu blir jag lite off topic...

/Karl

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.