Grund & Markarbeten
rosvik7: Hej Forumet! Jag har en fråga gällande betonggolvet i källaren. Halva delen av källaren har en höjd på c:a 1.93 till bjälke och 2.13 till tak vilket fungerar. Vi har tvättstuga och badrum där. Den andra halvan(c:a 30 kvm) har bara 1.85 cm takhöjd och jag vill nu sänka golvet genom att bila upp och gräva ner en bit (c:a 40 cm). Plattan är c:a 10 cm tjock och det är lera under. Finns
Snickarkungen: Kan man stötta siporexvalvet med stolpdomkrafter och slipers mot taket?
djpa: Se efter hur plattan görs. Hur mycket isolering (10 eller 20) om det ingår kantelement, finns avloppsbrunn, ev. återfyllnad etc. Annars kan det bli oerhört fel när man jämför.
Norre: Ja det borde vara så, och hur varmt du skall ha?? Ja, 10-15 grader kanske.
zankan: [citat] Så kan man göra men det tar onödigt lång tid... Du spikar hela trappformen samtidigt. Och sågar sättstegsform i plank. Nedre delen kilar du av så du kan riva av betongen så tajt in i hörn som möjligt. Och du inga lock och grejer på plan stegen. Gjut lite försiktigt och blanda "björnskit" så fixar det sig. Har spikat min beskärda del av trappform och aldrig gjort det steg
ClasseClas: Vi har liknande data för vår platta. Fungerar utmärkt! Viss tröghet ja, men å andra sidan ger plattan lång eftervärme. Bra eftersom vi har termostater i alla rum (utom wc). Det blir inga problem med "på- och avkänsla" från golvvärmen.
essge: Ja priset för förstärkt platta vid pålning brukar ligga på 300:- +moms/m2
SynthFlen: Hej Vi har ett parti på gräsmattan som vatten rinner ner på från en intilliggande sluttning. Naturligsvis hinner inte allt vatten bort, och det blir vatten stående på gräset. Vi har funderat på att dränera omkring detta område och leda ner detta vatten till en ny brunn. Denna brunn borde vi sedan kunna ta sommarvatten ur. Är det någon som har erfarenheter från detta. Vad skall man
Rypos: Jag har räknat med 5600 kr/kvm för källare. Då får du murade, putsade och isolerade väggar, hjärtevägg, två innerväggar, isolerad platta 200 mm, värme, vatten, avlopp. Då ingår inte ev sprängning. Plattan i vårt fall kostar 800 kr/kvm inkl 200mm isolering, men då tillkommer massor, schakt, etc.
Calle_L: Lika bra man fyller på hur det gått. Trivselhus som vi bygger med har lämnat in ett marklov som de kommer betala för ;D. Detta pga av att marken skall väsentligt förändras, (som komunen kallar det).Därav var ett marklov tvunget. Säljaren tyckte vi kunde chansa det ville inte markkillen Klart det går att få tag på sprängsten någon annanstans och att markentreprenören säkert gör
KnockOnWood: Hej gråsuggor låter väl litet provisoriskt för ett så pass stort hus. Förslag: gräv hål för plintar, gjut en "bottenkaka" om 0,5 x 0,5 meter och gjut plintar på dessa. När du gräver (nio plintar kanske räcker för denna husstorlek) ser du hur marken ser ut under ytan. Hur djupt du behöver gräva beror på var i landet det är, och tjäldjupet är på orten. Detta
Lundin: Egentligen så undrade jag om plattgjutning var något för totala nybörjare som mig. Nu inser jag att det inte är det. Men jag har lärt mig en hel del i alla fall. :) Tack för svaren. Thomas
piloten: Låt oss säga att det är ungefär samma avstånd på ytterkanten från muren. Om jag monterar ner den gamla muren och gräver bort alla jordmassorna till den marknivå som kommer att råda up murens utsida så kommer den utskjutande kanten på betongplattan att vara i jämnhöjd med marken. Det vill säga betongplattan fortsätter ned under denna nivå. Är du med på hur jag menar ?
davidbergdahl: Har hört att det ska gå att blanda ihop egen snigeldynamit med 90% osläck kalk och %10 cement, stämmer det? Någon som har erfarenhet om detta?
Magnus_Nordmark: Ja det vanligaste på hus med platta på mark är att man drar ut spiroröret i grundisoleringen till kanten på plattan. Ett grovmaskigt galler ytterst gör det hela lite säkrare ja.
casado: I slutet av mars kommer jag att spränga bort netto cirka 300-350 kubikmeter på min tomt i Täby Kyrkby. Det kommer väl brutto ge cirka 600-700 kubikmeter fyllnadsmassa/sprängsten. Har du ett behov för detta kan du svara så talas vi vid om detaljerna /Claes
Magnus_Nordmark: [citat] Platonmattan är tät, men bildar tack vare sina "knoppar" en luftspalt mellan muren och mattan. Det gör att muren får andas fritt och dessutom blir helt fri från vattentryck från marken.
piloten: [citat] Detta är felaktigt. Däremot kan kall luft innehålla mindre vattenånga innan denna kondenserar (blir droppar) än varm luft. RH = mängden vattenånga i en luftvolym i förhållande till den maximala mängd vattenånga samma volym kan innehålla. Den maximala mängden vattenånga minskar med sjunkande temp. Därav sker kondensation där luft från uppvärmda utrymmen får kondensera
Magnus_Nordmark: [citat] Det ser i princip bra ut, MEN! Komprimera varje fraktionslager! Så lägg till komprimering mellan punkt 4 och 5! Även makadamen måste komprimeras. 0-x materialet körs lämpligen med en 450kg padda och makadamen med en 150kg padda. 4-5 överfarter. Om du vill vänta med att gjuta så följ din lista till och emd punkt 5, och lägg makadam när du ska gjuta sedan. Men som sagt, att
Magnus_Nordmark: [citat] Och som bot på det så kan man som kund "kräva" att få se samtliga vågsedlar på det grus som körts till bygget. Säg till INNAN transporterna kommer igång att ni vill ha koll på det. Det är liksom kvittona på det grus som körts från krossen.
niclasella: Hallå folks. Vi har tänkt att spränga endel på vår tomt på Åkervägen i Huddinge. Och nu undrar jag om det finns någon vänlig skäl som har erfarenheter av någon bra sprängare i närheten. Som ni kan rekommendera. Häls Niclas
fooney: om hålet är utifrån och in ska du borra med en viss lutning uppåt om du borrar utifrån så att inte regnvatten följer kabeln in.....
Magnus_Nordmark: Det är nog inte lämpligt att sätta en vägg ovanpå ett flytande golv som du har nu. Du bör sätta syllen "stumt" på betonggolvet. Du kan exempelvis ha syllpapp eller något liknande emellan.
M@ZE: Habo : Oh dra åt helvete, det var inte billigt isåfall. Konstigt att kommunen lägger sig i vilka typ av pålar du skall ha. RR75 och CR pålen är godkännda pålar liksom, fattar nada.
BobBuilder: Har precis fått det underbara ( >:() beskedet att min grundförstärkning kostara 750kr/m2 grundplatta eftersom jag pålar. Är det rimligt att betala 135000kr för förstärkningar på en 180m2 platta när själva grunden kostar 340000kr inklusive schakt och markarbete?