Tjena hejsan.

Nu är det så att jag fått fatt i en tomt där det för länge sedan, kanske5-15 år sedan, stått ett hus. På tomten finns en brunn grävd, en stensatt sådan. Är det ngn som har ngn hum om hur länge en sådan brunn kan stå oanvänd utan att man behöver göra ngt åt den, med tanke på vattentillförsel till huset? Vad skall man isf göra? ???

Sen ska jag ordna en trekammarbrunn till det hus som jag planerar att uppföra på tomten. Vem ordnar detta? Gör jag det som köpare eller ordnar husentreprenören detta? Vad kostar det och hur mycket jobb är det med detta?

Tacksam för svar :)

Hemmakatten
Vad säger kommunen? VET DU att det inte finns komunnalt VA? Köper man en tomt och tänkter bygga måste man ju ta reda på lite fakta.....

Nåväl, för att hjälpa dig lite på traven... En grävd brunn kan mycket väl ge dig vatten nu. en grävd brunn håller inte liak länge som en borrad och större risk finns för inträngningar från markytan. Ta ett vatteprov och skicka in för analys!

Avlopp kräver tillstånd av kommunen för att anlägga. Vårt avloppstillstånd gemensamt för tre fastigheter kostade SEK 47.000. Kommunen har också synpunkter på vilken typ av avlopp det skall vara, ex. traditionell infiltrationsanläggning, någon sorts biomoduler i kombination med infiltrationsbädd elller reningsverk.
Du måste helt enkelt höra dig för.

Hej.
Ja, jag VET att det inte finns komm. avl. o vatten. För att jag bor ca 1 km därifrån nu. Det är ute på bonnvischan serru.... ;D

Klart att jag kommer o kolla runt lite, men det är alltid bra med tips och ideer. Tackkar. Någon mer??
//Benny

För att få riktigt schysst vatten skulle jag råda dig att borra på nytt. Även om vattenanalysen ger OK kanske det inte blir OK tryck etc på sikt. Träligt om du står utan vatten en sommardag. Med en djupborrad ny brunn får du i alla fall en viss bättre garanti för OK tillförsel.

Sedan kanske du i båda fallen måste komplettera med filter för att det skall bli bra.

Entreprenören kan stå för trekammarbrunnen men du kan lika gärna göra det själv, det kostar i normala fall ca 30-40' om du inte behöver infiltration enl Miljö/Hälsa. Då kan det landa runt 80 papp inkl projektering etc.

Jag kan tipsa dig om en bra lösning som heter Uponor Minireningsverk. Tar liten plats och ger knappt några skadliga ämnen alls till naturen. Enkelt att montera, och billig i drift. Kostar ca 65' i inköp. Kolla www.uponor.se

Nej jag är inte säljare där....men har rekat marknaden ordentligt efter bra avloppsystsem.

Kolla också denna länk:
http://www.radron.se/templates/test____3774.asp

samt:

http://www.radron.se/upload/tabeller/2003/nr_6/030613_6_avlopp.pdf

Man tackar. Det är ju en del som man inte vet om man är första gångs byggare... ;D
Kommer säkert att fråga mer innan det e klart.
//Benny

Hemmakatten
Nu måste jag be om ursäkt till Benny. Visst var jag på dåligt humör i går kväll, men det var ju inte meningen att det skulle gå ut över andra här på forumet. :-[.

Om kommunen redan har gett tillstånd till avloppsanläggning så borde det stå i tillståndet vilken sorts anläggning de förordar. Blir förmodligen blligare om du anlitar egen entreprenör för detta. Du kan fråga kommunen, de brukar ha bra koll på vilka som anlägger avloppsanläggningar eftersom anläggningen normalt sett brukar inspekteras av kommunen innan den läggs igen.

En slamavskiljare är vad man för det mesta använder. En trekammarbrunn är en sorts slamavskiljare, det finns flera olika. Kommunerna brukar vilja att den skall vara typgodkänd av Statens Provningsanstalt. Man bör be tillverkaren om ett testprotokoll som visar slamflykten, dvs. hur mycket partiklar som "smiter ut" i infiltrationsbädden. En slamavkiljare töms normalt en gång per år av kommunens lambilar.

Till en slamavskiljare måste man alltid ha en infiltrationsbädd, för ett hushåll uppåt 40kvm stor. Det kräver att du har plats och bra, genomsläpplig mark för bädden, som i princip består av makadam och singel med spridarrör (rör med hål i) som låter avloppsvattnet sippra ut i bädden. I bädden sker sedan den egentliga reningen genom bakteriell process, där fosfor och kväve bryts ner. En infiltrationsbädd blir efter ett antal år (20-30 år eller så) igentäppt och måste grävas upp o bytas ut. Det är därför det är viktigt att köpa en slamavskiljare som släpper genom så lite partiklar som möjligt. En slamavskiljare kostar mellan 10-16.000 kronor. Till det kommer spridarrör, geoduk och luftningsrör + själva grävandet av bädden (kanske 15.000kr).

Minireningsverk finns det flera olika sorter av. Ett minireningsverk är ALLTID dyrare än en slamavkiljare. Dessutom kostar kemikalier och serviceavtal ca 5-6.000 kr per år. Och man måste kolla och ta prover ett par ggr per år. Många kommuner är lite skeptiska till minireningsverk och såvitt jag vet så kräver i princip ALLA kommuner att man måste ha en efterpoleringsbädd på minst 15-20kvm för att vara på den säkra sidan ifall det blir något olämpligt utsläpp. En efterpoleringsbädd är samma sak som en infiltrationsbädd. Med installation och igångsättande kommer du garanterat inte under 100.000kr för ett minireningsverk.

En brunn med pump kostar ca 50.000 kronor totalt.

Hoppas detta var lite mer matnyttig information.

Nej Hemmakatten inte Uponors lösning....den är i särklass bäst också. Priset är 65 000 inkl slamavskiljare. Det är en klockren lösning som Miljökontoren gillar....

Man tackar återigen. Tur att det finns personer som begriper sig på allt....men man lär så länge men lever.

//Benny

Kolla länkarna, där finns alla priser i tabellen och hur mycket det kostar per år. Lite service och enkel slamtömning.

Det svåra med alla typer av enskilda avlopp är urinet (kväve och fosfor) som skall brytas ned. Uponor hanterar detta galant.

Miljökontoren är skeptiska till minireningsverk därför att det finns mycket skit på marknaden t ex Green Rock etc. Det är som att sila skiten genom en nylonstrumpa.

Uponor är dock ett stort och seriöst företag som jag träffat på Villamässan personligen. Har gått igenom samtliga enskilda avloppslösningar för att hitta en som kan hantera urinen. De krävde nämligen urinseparering i min kommun och Uponor var det enda som kunde accepteras som reningsverk.

Det tar mycket liten plats och det enda som sticker upp är ett litet elskåp samt tre små lock för hantering av kem och slam.

Systemet har en varningsapparatur inbyggd.....OCH du behöver INTE gräva om något om 20 år. Jag tror definitivt det lönar sig med denna lösning.

Är också testad av Stockholm Stad vid olika sjöprojekt. Ta kontakt med Uponor så kan de hjälpa dig.

Vill du se lösningen LIVE åk ut till villautställningen i Stockholm.

Ja, jag har kollat dom och skrivit ut en hel del. Verkar vara bra grejor...säkert att du inte jobbar där... ;D?

I promise! Jag blev dock helt såld på lösningen så det är därför jag rekommenderar den. Var också ute efter något som inte syntes på tomten. En markbädd eller infiltration blir ingen vacker syn, det blir en liten bulle med en massa luftningsrör....

Det står för övrigt live på:

http://www.husexpo.se/

Det är ju snart villamässa i Malmö...början på mars tror jag. Kanske dom är representerade där oxå. Jag ska dit o kika iaf. Jag vet ju inte så mycket om avlopp o så, men jag vet iaf att det är väldigt långt till närmsta kommunala ledningar. Så det är nog till att se till så det blir så bra o billigt som möjligt. Fast den ekvationen brykar ju inte gå ihop.
//Benny

Tror dig, tjabbar lite.

Men när bygger man avloppen då? Efter plattgjutning eller innan? Tror ni att entr. kan ta hand om det mesta? Kanske dom gör det om jag fixar sakerna och/eller säger vad jag vill ha?!
Inte rädd för att ta i,men jag vill att det ska bli rätt och bra. Och billigt ej att förglömma... :D

En sak till....det finns ingen laglig grund för miljökontoret att hindra dig från att ha ett minireningsverk, även om de kan protestera lite pga ovan nämnda skäl.

Det enklaste är att dialogen förs mellan Uponor och dem eftersom de vet vad det handlar om rent kemiskt!

De var villiga att hjälpa mig i alla fall.

Sen kan man också köra en urinseparerad anläggning men det är ett jävla mek med ful toalett och problem med urin som luktar och sätter igen. Detta system släpper ju inte ut någonting förutom bad, disk och "skit" slammet som hanteras av trekammarbrunnen.

Benny044 skrev:
Tror dig, tjabbar lite.

Men när bygger man avloppen då? Efter plattgjutning eller innan? Tror ni att entr. kan ta hand om det mesta? Kanske dom gör det om jag fixar sakerna och/eller säger vad jag vill ha?!
Inte rädd för att ta i,men jag vill att det ska bli rätt och bra. Och billigt ej att förglömma... :D
Fördelen med Uponor är att det är så enkelt. Gräv en relativt stor grop och be elektrikern dra ett tomrör för elen som sedan skall kopplas på.

Din markentreprenör kan nog enklast gräva i samband med grundarbetet. Sedan kommer hela paketet på en lastbil och det behövs en kranlastbil för att lossa och placera det rätt. Detta klarar också markkillen. Avloppsledningen skall ju sedan anslutas som till vilket annan avlopp som helst och det grejar samma snubbe.

En markinfiltration/markbädd är lite krångligare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.