2 109 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Jaha, nu ryker vi nog på att spränga !!
Provgrävde på kullen där grunden ska ligga i dag(sutteränghus BYA136kvm) och på vissa ställen var det ok ner till 1,5m men i hörnet kom berget upp redan efter 1dm >
. Vi tog en chansing med att inte göre en geo undersökning. Flyttade plattan 3m längre ner på kullen men berget är forfarande i gjutnings zonen.. Så frågan är... Hur gör vi nu ? Och måste det bli så fruktansvärt dyrt.. :-/
Jag är rädd att du måste spränga i alla fall. Du kan inte på något sätt låta placera ena hörnet på berg och resterande på "lös" mark! Om man som i ditt fall måste spränga för ett begränsat områdes skull, och resten av huset står på lös mark, så måste du spränga ner ca 1,6m.
Men ett förslag, om nu bygglov och omgivning tillåter. Spräng i det hörn som sticker upp så att ni kommer ner i "okej" nivå för att få plats med grundläggningen. Sen gäller det att ni ser till att ni har ordentligt "stumt" material ner till berget under resten av grunden. Med stumt material så menar jag antingen "vanlgit" markmaterial av GOD kvalitét eller ännu hellre av sprängmaterial. Att fylla ut 1,5m med sprängmaterial är i princip riskfritt om det packas ordentligt.
Ligger det grannhus närmare än 50m? 200m? Vid en sprängning är det ofta besiktningarna av de intilliggande byggnaderna som kostar mest. Att ta dit en sprängare som blåser av någr asalvor kostar inte så hemskt farligt.
Hoppas du hittar en bra lösning!
Men ett förslag, om nu bygglov och omgivning tillåter. Spräng i det hörn som sticker upp så att ni kommer ner i "okej" nivå för att få plats med grundläggningen. Sen gäller det att ni ser till att ni har ordentligt "stumt" material ner till berget under resten av grunden. Med stumt material så menar jag antingen "vanlgit" markmaterial av GOD kvalitét eller ännu hellre av sprängmaterial. Att fylla ut 1,5m med sprängmaterial är i princip riskfritt om det packas ordentligt.
Ligger det grannhus närmare än 50m? 200m? Vid en sprängning är det ofta besiktningarna av de intilliggande byggnaderna som kostar mest. Att ta dit en sprängare som blåser av någr asalvor kostar inte så hemskt farligt.
Hoppas du hittar en bra lösning!
Det är 200m till närmaste granne så det är ok att spränga utan besiktning. I morgon ska vi försöka gräva ut så mycket som möjligt och "blotta berget"sen ska jag ta dit en sprängkille så han får titta på det. Frågan är ju bara vad det innebär att ha berg vid sidan om sin grund ? Skall man dränera eller isolera på ett särskilt vis ? Och vad är markmaterial av icke god kvalite ?
Hursomhelst så tackar vi för infon Magnus.
Hursomhelst så tackar vi för infon Magnus.
Skönt att slippa besiktning, då är det bara att ladda så du får färdigt väggrus.. ;-)
Ja material av dålig kvalitét är material som är vattensjukt så att det inte går att komprimera.. Det är material som man inte kan få att ligga helt still. Det är lite svårt att säga såhär på avstånd utan att se massorna, det är nånting man "känner" i materialet.
Du får ju "gratis" bergmaterial att grundlägga med om ni spränger..
Njae något direkt speciellt med dränering och isolering när man har berg nära är det nog inte. Dränera och isolea som vanligt. Tag radonsäkring i beaktande. Vad ni än gör, så snåla inte mes sprängningen varken i sidled eller djupled. Lira inte på en decimeter när utan ta till om ni är osäkra... Att lägga till en liten bit kostar knappt nånting när ni väl tagit dit sprängaren...
Ja material av dålig kvalitét är material som är vattensjukt så att det inte går att komprimera.. Det är material som man inte kan få att ligga helt still. Det är lite svårt att säga såhär på avstånd utan att se massorna, det är nånting man "känner" i materialet.
Du får ju "gratis" bergmaterial att grundlägga med om ni spränger..
Njae något direkt speciellt med dränering och isolering när man har berg nära är det nog inte. Dränera och isolea som vanligt. Tag radonsäkring i beaktande. Vad ni än gör, så snåla inte mes sprängningen varken i sidled eller djupled. Lira inte på en decimeter när utan ta till om ni är osäkra... Att lägga till en liten bit kostar knappt nånting när ni väl tagit dit sprängaren...
Hur mycket behöver man gå ner när det gäller platta på mark ? Visst vi ska bygga sutteräng , men vi har mycket jord massa att fylla upp runtom sen och kullen 20m bakom huset gör detta möjligt.
Makadam 200mm ?
Isolering max 300mm.
Plattan 100mm.
Det bygger då 600mm så ett djup på 600-700 borde räcka :-/ eller ..
Har kollat nu...Draven skrev:tack igen..
Hur mycket behöver man gå ner när det gäller platta på mark ? Visst vi ska bygga sutteräng , men vi har mycket jord massa att fylla upp runtom sen och kullen 20m bakom huset gör detta möjligt.
Makadam 200mm ?
Isolering max 300mm.
Plattan 100mm.
Det bygger då 600mm så ett djup på 600-700 borde räcka :-/ eller ..
Makadam 300mm
Isolering 250mm
Platta 150mm vilket blir 0,7m .
Ja det låter rimligt. tänk på att FÄRDIG schaktbotten skall ligga där, så eventuella uppstickande stenar måste ligga helt under den nivån. Glöm inte geoduken!
Vart ska den ligga ?Magnus_Nordmark skrev:
Har tork vira (från en pappersmaskin) över från vägbygget , men det kan jag inte använda här eller? Tänkte ha den som fiberduk när vi fyller på med massorna efter murningen av stommen är klar...leca/platonmatta/dräneringsgrus/torkvira.
Sen så är det nog max 100kubik som ska sprängas vad kan det kosta tro ? :-/
Angående pris...
Vi plansprängde ca 150 kvm (= ca 150 m3), två rörgravar, "hål" för LPS Pumpstation, Schacktning för två st schaktbottnar (hus + garage), schaktning / grovplanering av sprängmassor samt 100m3 fyllnadsjord för utfyllnad på baksidan.
Ca 7 kalenderdagars jobb (ca 100 mantimmar) varav en dag för schakt, två dagar sprängning och resten borrning.
För detta har jag fått ett pris på ca 55´ + moms.
Sen tillkommer kostnaden för besiktningar av 6 st kringliggande fastigheter.
Tycker inte det blev dyrt... men läget är kanske annat om man måste frakta bort massorna...
/D
Vi plansprängde ca 150 kvm (= ca 150 m3), två rörgravar, "hål" för LPS Pumpstation, Schacktning för två st schaktbottnar (hus + garage), schaktning / grovplanering av sprängmassor samt 100m3 fyllnadsjord för utfyllnad på baksidan.
Ca 7 kalenderdagars jobb (ca 100 mantimmar) varav en dag för schakt, två dagar sprängning och resten borrning.
För detta har jag fått ett pris på ca 55´ + moms.
Sen tillkommer kostnaden för besiktningar av 6 st kringliggande fastigheter.
Tycker inte det blev dyrt... men läget är kanske annat om man måste frakta bort massorna...
/D
Torkvira??? Du bör nog använda en duk som har samma egenskaper som geoduken, dvs åldersbeständig och som släpper igenom vatten.
Geoduken skall ligga på schaktbotten, dvs under makadamen. Sen kan du även ha geoduk utanpå makadamen utmed källarväggarna, visst!
Geoduken skall ligga på schaktbotten, dvs under makadamen. Sen kan du även ha geoduk utanpå makadamen utmed källarväggarna, visst!
Får kolla upp om jag kan ha torkvira istället för geoduk, runt min kommun köper man denna vira för att sen ha till sina skogsvägar.
Nu är hela berget bart, kanske blir det inte så mycket vi behöver spränga, mycket av berget ligger precis utanför grunden och framför. Ska ut och titta på det i morrn.. jag och sprängar'n.
Nu är hela berget bart, kanske blir det inte så mycket vi behöver spränga, mycket av berget ligger precis utanför grunden och framför. Ska ut och titta på det i morrn.. jag och sprängar'n.
På Onsdag så smäller det
och det ska nog inte bli så stort "bett" på budgeten hoppas vi . Men hela huset kommer att stå på berget , så är det något speciellt man ska tänka på i detta fallet med dränering, isolering.
Som sagt tänkte vi ta
Geoduk
300mm makadam/sprängsten
250mm isolering
150mm platta
Sen dräneringsrör runt grunden samt radon slang i sprängstenen.
En del lägger dränering under plattan också ?
Och radonslangen ska ligga som vi tänkt eller ?
Bakom huset sluttar det uppför (berget stiger där) och regnvatten kommer då att rinna mot våran lecavägg/grund den som är under mark. :-/
Som sagt tänkte vi ta
Geoduk
300mm makadam/sprängsten
250mm isolering
150mm platta
Sen dräneringsrör runt grunden samt radon slang i sprängstenen.
En del lägger dränering under plattan också ?
Och radonslangen ska ligga som vi tänkt eller ?
Bakom huset sluttar det uppför (berget stiger där) och regnvatten kommer då att rinna mot våran lecavägg/grund den som är under mark. :-/
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Kontrollera med någon om du verkligen behöver duk mot berg. Känns ologiskt.
Klicka här för att svara