Hej!

Är det nån därute som vet var man får tag i hyffsat billig silikatfärg och silikatbinder/grund? Tycker det är ganska hyffsat dyrt på de ställen jag sett!

Mvh Andreas Nilsson

Hornbach billgaste jag har hittat sa Zeb

Ska du verkligen ha silikatfärg? Jag fick tips om kalk/dolomitfärg. Men det var ju för att jag skulle måla putsad källarvägg. Har jag missat något om silikatfägens fördelar?

Rypos skrev:
Ska du verkligen ha silikatfärg? Jag fick tips om kalk/dolomitfärg. Men det var ju för att jag skulle måla putsad källarvägg. Har jag missat något om silikatfägens fördelar?
Ja, jag tycker det ;).
gaia

Efter att ha själv använt silikatfärg är mitt råd att välja den istället för kalkfärg.

På Riksantikvarieämbetet http://www.raa.se/materialguiden/index.asp?page=mat_show&matid=25&chptid=435 skriver de om silikatfärg "Silikatfärgen anses vara beständigare än kalkfärg och den är särskilt tålig i sur omgivning. Att den inte nått samma breda användning i Sverige som i Tyskland måste bero på att luften i Sverige är renare och att våra erfarenheter av traditionell kalkfärg i allmänhet är goda. Vår grundläggande uppfattning att de traditionella materialen i första hand ska utnyttjas spelar förmodligen också en roll." Jag tror att särskilt den sista meningen är att tänka på. I Sverige är det inte vanligt med silikatfärg och därför anser många att kalkfärgen är att föredra. Själv tycker jag att enda nackdelen med silikatfärg är priset (=dyrt).

Färgbygge, som jag nämner i min tråd ovan, har ytterligare alternativ men vi kom gemensamt fram till att riktig silikatfärg är det mest hållbara alternativet pga fuktupptaget som vi har i vår gamla källare.

Kalkfärgen skulle ju också fungera bra men där har vi ju problematiken med att inte få den att färga av sig liksom att kunna hålla den ren, avtorkbarheten.

Kan ju nämna att jag har fått lite namn på tyska leverantörer via en fackverkshus-site i Tyskland. Kommer att återrapporera mina findings i tråden ovan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.