D
Draven: ok bra..
2 svar · 850 läst
J
jonasb: Hej, har ett problem jag funderat på ett längre tag och som jag inte hittar den ultimata lösningen på. Har ett 1740 tals torp i stock som jag skall bygga ut med en ny huskropp i handbilat timmer. Det befintliga huset har torpargrund, men tillbyggnaden skall ha källare!! Hur gör jag?? Jag kan inte gräva dikt an befintlig grund utan stabilisering eftersom jag då skulle få sättningar i
0 svar · 981 läst
J
jonasb: 30 m2 från Tyresö nu på Måndag! MVH/Jonas
6 svar · 1,5k läst
K
kottetrance: Bara att bocka och buga. Tack för väldigt genomgående svar... nu vet vi hur vi skall göra..
5 svar · 1,6k läst
M
Mats: Vet inte om det går i dit fall men om du ställer röret och stagar det med lite rep knutet i tex några lecablock så borde det ju stå hyfsat stilla. Sen bör/ska du väl borra några hål ned i berget och sätta armering i. Dessa kommer ju att hålla stolpen någorlunda rakt upp sen får man väl rikta samtidigt som man packar betongen
1 svar · 6,4k läst
A
askur: Den som söker (på nätet) skall finna... http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=1259&Cat=&sCat=172 Om man läser en bit ner på sidan hittar man tips på isoleringsfrågorna!
7 svar · 2,6k läst
T
tiwood: Jo, det finns för vatten också... en ganska vanlig lösning tillsammans med värmepump.  Sök fläktkonvektor på Byggahus forum eller www.varmepumpsforum.com, eller kolla www.ivt.se eller www.carrierab.se. Tiwood
4 svar · 5,2k läst
L
Lukas: Tack för tipsen, - tacksam för fler.
5 svar · 2,8k läst
G
goldwing: [hr][hr][hr]
8 svar · 7,7k läst
Jesca_j
Jesca_j: Från servisen brukar det dras under isolering och kantbalk.
0 svar · 1,5k läst
Wigert
Wigert: Det låter som du har samma hus som vi har. Byggt -44 och visserligen dränerat en gång på 80-talet, men dåligt. 75-80 kvm i bottenyta. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1099948799;start=0#0 Hör av dig om du vill ha lite fler tips.
2 svar · 5,7k läst
B
ballt: vad kostar det att dränera per löpmeter om man gör allt själv gräver o hela rubet funder på o sätta isodrän + platon
0 svar · 3,3k läst
H
husmyran: Tänkte bara förtydliga att jag inte håller med kommunen. Men min bror hade sitt rum i garaget under ett par år, och jag minns att pappa sa att det egentligen inte var tillåtet. Det har väl med ventilation och sådana saker att göra (boverkets alla besvärliga krav). Jag tänkte mest varna så att du inte pratar alltför högt om det om du har någon kontakt med kommunen. Själv bor jag
16 svar · 3,8k läst
pellefant
pellefant: som elektriker vill jag ju rekommendera el :) Skämt åsido, det kan ju va kul med belysning i o utanpå garaget så småningom. lägg ner en jordkabel EKKJ 4X10/10 för 3-fas eller en EKKJ 3G2,5/2,5 för 1-fas. Jag rekommenderar 3-fas matning ifall man vill ha tex en svets, uttag för vedkap mm. Den behöver ju inte kopplas in förrän behovet uppstår.
3 svar · 1,0k läst
M
MrMagic: Har inte handlat ännu, fick pris på 250 ton 0-100 (58+m avh, 62+m hemkört) till vägbygge och de olika sorteringarna på makadam, dessa utan någon mängdspec. Tvättad 16-32 var dyrast för 95+m/ton fritt hemkört. Har iofs väldigt nära till stenbrottet och priset avsåg transport med bil och släp.
6 svar · 5,8k läst
D
Draven: Tackar :)
2 svar · 7,7k läst
T
Teskedsgumman: Tack så mycket! Då känns det som att vi fått ett vettigt pris!
3 svar · 3,8k läst
E
Eld: Det enklaste är väl vanlig grillkol och en kasserad plåt ovanpå. Sätt inte eld på garaget bara...
4 svar · 2,4k läst
U
ulan: Hmm, ja du, många bra frågor... :-/ Det jag kan tänka mig att det blir är följande: Ingrävning servis, dagvatten runt grund, fjärrvärmekulvert. Grävning av "dagvattenfördröjning" (Ingen dagvattenanslutning är möjlig, eget omhändertagande). Höjningmed ca 20-30cm där huset skall stå. Skulle vilja veta skälig kostnad för både arbete samt material.
4 svar · 1,5k läst
B
Bokholmen: Hej! Tack för ditt svar. Nu vet vi iallafall att vi ska in fler offerter ;) Vad hette din grundentreprenör? Finns det fler som har liknande erfarenheter? Ge gärna tips om bra entreprenörer i Jönköpingstrakten(om det finns några ???)
2 svar · 728 läst
T
todchen: Har du fått vatten såpass att det gått till cellplasten så har du problem. Det kan du få besked av hos vilken husleverantör som helst. Cellplasten är INTE kapilärbrytande. För att säkra dig mot vatten lägg en geotexduk som kapilärbrytande skikt enligt godkänd grundkonstruktion (grundritningar finns hos samtliga husleverantörer kolla med någon som precis byggt). Tvättad makadam
8 svar · 10,6k läst
S
Smurfen: I min kommun gjordes uttsättningen när bygglovet blev godkänt. Kontrollmätningen gör kommunen när vi har satt ut själva formen. Om lägeskontroll och kontrollmätning är detsamma kan jag inte yttra mig om, men har inte hört nåt om lägeskontroll i min kommun.
1 svar · 2,6k läst
V
vanten: Jo, jag skulle vara tacksam om du kunde förklara närmare hur du gått tillväga med din platta. Det lät som en intressant lösning. Hur gjorde du för att se till att stenfoten skulle hålla tätt, tex? Väntar med spänning på svar Tack på förhand
8 svar · 2,4k läst
L
linsko: Jag är helt grön avseende detta så därför har jag många frågor. Vi har fått erbjudande om tomt av kommunen. Vi försöker räkna vad det är för kostnader förutom själva huset. Vi är nu uppe i ca 344 000 kr och då har vi räknat med kommunens avgifter, VVS, El &Tele, nybygnadskarta, nybyggnads försäkring 25 000 :- mm mm Det känns som att det är rätt mycket redan....så jag
0 svar · 2,3k läst
C
casado: Tjena, Jag har cirka 5-700 kubik sprängsten i Täby Kyrkby från slutet av mars. Hör av dig MVH Claes
2 svar · 2,0k läst
B
Betongkeps: Inga fördelar med att fylla upp med "grusig morän" då? (jag tror att det var så det andra alternativet hette)
4 svar · 2,1k läst
V
Voltfree: Det går nog bra att göra en torpgrund bara du ser till att ha bra höjd under så grunden ventileras. Rekommendationer som jag har läst är mellan 40-60 cm. Håller själv på att göra en torpgrund till ett äldre timmerhus, men ska göra platta på mark bara för att det är för lågt. /Johan
1 svar · 1,8k läst
U
Ubbe: [citat] Siffran 25kkr kommer upp i minnet på den som installerades på jobbet. Tror den tar 25liter olja. Ta dessa siffror med en stor nypa salt! Tycker inte det verkar helt orimligt ia.
11 svar · 5,2k läst
R
Rille69: Jag kommer att ha ca 200 m3 sprängsten i mitten av mars om det fortfarande är aktuellt. Finns i centrala Huddinge.
2 svar · 3,0k läst
R
Rille69: Jag har behöver bli av med ca 200 m3 sprängsten under andra halvan av mars. Någon som är intresserad eller vet något bra ställa att köra till?
0 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.