Pordrän är skurna och Isodrän är formpressade.

Med skivor av isodräntyp har den fuktiga jorden aldrig någon direktkontakt med muren det är ju på sätt och vis ett "mekaniskt skydd". Enda sättet för fukten att nå muren blir ju om fukten vandrar från jorden genom isodränplattan till muren. Skulle det vara regnigt och extremt blöt jord rinner vattnet ner genom isodränskivan och ner till dräneringen på den sida av isodränet som ligger mot jorden. Fukten kommer alltså inte heller då i kontakt med muren.

En annan aspekt är att arbetet går lättare och betydligt snabbare med isodrän.

Ang Platon + frigolit...

Att man ska få en ventilerad luftspalt med Platonmattan är väl mest en teoretisk beräkning. Jag menar hur mycket luft kan det egentligen cirkulera från makadammet vid drän-röret och upp till tätningslisten (eller andra hållet)?
Jag förstår att väljer man Platon så har man något som stoppar fukten att vandra innåt - och det är ju OK.
A. Hur tjock frigolit bör man ha på utsidan?
B. Finns det risk för att fukten i sulan ökar om man isolerar ytterligare?

Ytterligare en alternativ lösning

Hittade ytterligare en lösning som jag undrar om det är någon som har erfarenhet av (tid, pengar och resultat)?

Ett lager med varm asfalt (300 grader)
+isolering (tror att det går bra med frigolit men det rekommenderas stenull)
+en dräneringsspalt på 30 cm (makadam)

...vart tar fukten som kommer inifrån vägen?

Ang senaste förslaget var det den dräneringstypen som ersattes med Pordrän, men väldigt bra resultat. Den var utförd med kallasfalt, dräneringsskivor och efter 20 år jordblandat dräneringsskikt.

Den som ska ta bort varmasfalten i framtiden blir inte lycklig över det alternativet ;D

Blästring är det som biter på varmasfalten.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.