S
stenhus05: Jaha, det var 1 meter runt om jag hade hört...tyckte att det lät mycket...många kubik blir det. :P mvh/stenhus05
3 svar · 2,8k läst
M
minna-liisa: Hej Är det någon som har uppfattning på hur mycket det kan kosta för att fylla upp ca 120 kvm med 1 meter. Samt gjuta en grund på 100 kvm. Gärna tips på anläggare i närheten.
0 svar · 3,8k läst
M
Magnus_Nordmark: Sök på entreprenad eller markarbeten.. Jämför priser från olika företag för det kan säkert skilja en del.. //Magnus
1 svar · 1,4k läst
S
Strixx: Vi kan väl fortsätta i denna tråden.... :-[ http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1110997054
5 svar · 1,6k läst
L
LennartL: Källare kräver framför allt att du har tillräckligt djup för avlopp- och grundvatten dräneringsystem. För mig blev prisskillnaden helt försumbar i totalkalkylen, då jag har sluttningstomt och inga dräneringssvårigheter och dessutom enkelt snickrade ihop "bottenramens form" själv och sedan murade Leca ovanpå.
4 svar · 2,4k läst
B
byggherreNR1: Blir inte lite fundersam ??? Gödselplatta är det samma som komocka? ;)
1 svar · 3,6k läst
U
Ubbe: [citat] 40-50 ton :o Tycker också det låter mycket, men problemet har du nog oavsett om det är 30 eller 40 ton Mitt tips är att ringa Curt Sillström och fråga (det är Curt som har alla betongbilar i Östersund) vad betongbilen väger och kanske du t.om. kan få honom eller någon från åkeriet att åka ut och inspektera vägen. Med honom kan du även diskutera ev förstärkningar av
4 svar · 6,6k läst
H
HusKatten: Vi hade nergrädva stubbar i vår tomt. När vi skulle markbereda sa vår tomtanläggare att vi absolut måste ta bort stubbarna för annars blir det förskjutningar och hål. Vi gräver alltså upp dem och tar bort dem.
8 svar · 3,4k läst
Fasting65
Fasting65: [citat] Jag antar att din fråga ställdes till mig... Vi har inte höjt huset på det sättet jag beskrev. Vi sågade av taket och lade en våning ovan befintligt hus. Kostar? Äh, i princip gratis... iallafall om jag jämför med vad grannhusen i samma storlek kostar - som renoveringsobjekt. Vi har ännu inte landat där.
12 svar · 3,8k läst
S
stenhus05: Håller med sweli - mycket snyggare med natursten. Det svåra verkar ju bara vara att få tag på en tillräckligt duktig markentreprenör som har kunnandet. mvh/stenhus05
8 svar · 11,5k läst
M
MrMagic: Ligger i Lunds kommun. Känns som det blir dyr transport.... Men tack iallafall !!
2 svar · 2,3k läst
L
lifk: Behöver tips på vilken skiva man sätter på sin cellplastgrund, samt hur man fäster den i cellplasten.
0 svar · 1,9k läst
W
wer41: Det beror på hur du ska göra. Om du kommer till banken med en handlingsplan och offert från byggfirma så tror jag inte det ska vara ngt problem att uppvärdera huset, men det beror lite på var det är beläget och din lånebild. Stor skillnad på hus i attraktivt område eller ett beläget på landet. Om jag idag skulle titta på två identiska hus intill varandra i ett villaområde med
2 svar · 4,2k läst
S
steffen: Vi tänker likadant angående hus och grund. Vi tänker bygga en plintgrund till vårt åretrunthus(100m2) pga enkelheten och fuktsäkringen. Vi har schaktat bort det material(lerpinnmo)som fanns så att vi har blottlagt berget. Här sätter vi plintarna och återfyller med sand och singel för en naturlig dränering. Materialkostnaden för hela grunden upp till färdigisolerat bjälklag räknar
1 svar · 1,7k läst
A
askur: Lantmätaren stakar ju ut huset/grundens läge och anger snörenas läge i höjdled (höjd över hav). Om inte snörena hamna i sockelhöjd får man ju räkna ut vad man ska lägga till/dra ifrån. Vi hade en gemensam grundentreprenör vilket inte du verkar ha. Så jag vet inte om det är murarns eller jordgubbens jobb. Men jag tycker att det borde vara "jordgubbens" jobb. Kan vara svårt för
1 svar · 2,6k läst
S
SittinDuck: k k k k kallt? ;D
5 svar · 3,5k läst
W
woodpecker: Påla direkt, kolla med grannar och se hur mycket de pålade. Det pålningen kostar extra blir oftast inte mer än 40,000 kronor och har man då betalat 15,000 för geoundersöking känns det som halva pengen går till det. Betongplattan gör man lite tjockare och med lite balkar i Grundleverantörerna har färdiga ritingar och priser på kompletta plattor inkl färdig armering. Pålningen gör
2 svar · 1,5k läst
B
Bokholmen: Hej är det någon som kan rekommendera en bra grundfirma i jönköping som gör torpagrund??
0 svar · 890 läst
M
mats99: Skulle behöva komma i kontakt med en eller ett par olika firmor för offerter. Skall gjuta 120m2 + garage på 40m2. /Mats
0 svar · 1,3k läst
M
mats99: Jag tror man bara behöver vara väldigt noga.
1 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Ville i och för sig inte skrämma er för allt vad renoveringar heter, utan bara påminna om att det kanske finns extra starka skäl att ta reda på flera experters åsikter innan man ger sig på saker som kanske känns ofarliga, eller rätt enligt "sunt förnuft".
3 svar · 1,3k läst
T
tlog: tycker du skall satsa på en varm krypgrund pga fullt tillträde till allt.
1 svar · 1,9k läst
H
Hubbe: Hej! Kan man göra på "motsatt" sätt dvs behålla den gamla plattan och isolera på den istället (om takhöjden inte är kritisk). Hur gör man då? /Hubbe
17 svar · 18,9k läst
A
AnetteL: Ja, det var ju de svar jag hade väntat mig, tänkte ändå höra mig för... Tack så mycket. Mvh Anette
2 svar · 1,5k läst
D
Draven: japp.. www.rinkabyror.se
20 svar · 2,9k läst
S
Sara_B: Tack! :) (Vi ska titta på det en andra gång imorgon, tillsammans med en timmerman. Det blir spännande att se vad han säger!)
8 svar · 2,1k läst
bebben
bebben: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1110189503;start=7#7 I ovanstående tråd diskuteras markisolering utav krypgrunder, kanske kan vara ngt ;)
62 svar · 9,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Undrar om det inte var Sweli som hade byggt ett skafferi på det sättet?
2 svar · 1,2k läst
V
verra: Tackar. Då är det bara att hämta så mycket vi kommer över i helgen. Mvh verra
2 svar · 792 läst
J
jonasb: Fyllnad finns vid Tyresö-Brevik (30 m3 mjuka massor) på Måndag 13/3 (Fraktas iväg då)
4 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.