Grund & Markarbeten
M@ZE: Pålningsplanen skall beräknas av ex WSP Byggprojektering i Östersund, där dom räknar ut hållfastigheten, bärigheten för just den grund ni väljer för huset. Det skiljer sig oerhört mycket beroende på hur grunden ser ut, mkt burspråk, vinklar etc gör att det blir fler pålar osv. Antalet pålar osv måste räknas ut av kunnig firma. Jag vet inte om ni blir lyckligare över att se min
Bananen: Har tänkt mig Platon-matta. Huset är ca 14*7 M fast enbart tre sidor eftersom jag har ett vidbyggt garage. Det blir lite knasigt med dräneringsledningen eftersom dräneringsbrunnen är på ena sidan vid garaget, får alltså dra dräneringen runt huset........ :-[ Det är även stopp i utgående rör till kommunens rör ...............
rosvik7: Hej Forumet! Nu är jag här igen. Sen mitt sista nlägg har jag grävt ett hål i källaren på 65 cms djup. Nu 2 veckor efter har grundvattnet trängt sig på och det är lerigt de sista 5 cm. Min tanke med att gräva ner 60 cm är alltså borta. Nu kommer frågan: Mitt största intresse i det hela var ju att sänka golvet , dels för att öka på höjden men även att isolera golvet. Om vi
Kixarn: Vi hade ett torp från 1850-talet på vår tomt och vi fick en offert från samma firma som ska göra grunden på 45000:- för att riva det!!! Som tur var löste det sig genom att ett par bekantas bekanta som hört talas om att vi skulle riva erbjöd sig att riva det gratis mot att de fick ta hand om timret. Så alla blev nöjda - vi "tjänade" 45000 och blev av med huset. Och killarna som rev
lemma: Tjena. För oss var det ett stort och tungt argument mot både ovanstående och modulenthus. Kanske kan man byta med Älvsjöhus, vet inte, men med modulenthus försäljare var det en död fråga, man skall inte bekymra sig så mycket tyckte han ("det har ju fungerat tidigare och de isolerar ju mot mark så det blir inte kallt p g a energispill från husets golvvärme") - kändes inte som om de
Johan Gunverth: Hur mycket det blir beror på hur djupt du borrar ;) När stenslammet kommer upp ur borrhålet är det rejält vattenmättat. Räkna med 10-20 liter stenslam per meter borrhål när slammet har vattnats ur. Jag fick drygt 2 kubik på ett 170-metershål Massorna går väl att använda som fylle, men tänk på att de inte dränerar för fem öre. Det blir bomtätt.
holmizz: Jag håller på att planera för trädäck. Vill inte sätta en regel på huset, utan tänkte jag kunde sätta en regel i stället, som jag kan fästa balkskor i. Tänkte sätta en 95 * 95, och använda mig av en plint i varje hörn samt en i mitteln. Längden är ca 9 meter. Den skall ligga längst med marken på vår gamla terass med plattor. Tänkte palla upp med plattor under, så trycket
Fasting65: Får och får.... man kan ju fundera på säkerheten kanske? Ett gjutjärnslock ligger ju still. Dessutom tål det laster bättre - och lär hålla längre. Förresten, vad menar du för brunn? Gatubrunn, dagvattenbrunn, spolbrunn, brandpost, färskvattenbrunn....?
pajen: Bygger i Kungsbacka. 220 000kr låter mycket men ser man till mitt slutpris så ligger det inte alltför långt ifrån.
Don_Tom: Efter som lastbilen endast hade två axlar kan man alltså utgå från att den lastade ca 12 kbm. Detta gör att de alltså transporterade bort ca 144 kbm från tomten. Vi hade ett rekommenderat schaktdjup på 0,7 m under huset och ungefär 180-190 kvm schaktades därigenom ur. Detta ger 126-133 kbm schaktmassor. Eftersom de också schaktade bort 0,3m x 65kvm för hårdgjorda ytor (ca 20 kbm)
Johannabacken: ok, tack! Kör man ner stuprören (plåt) rakt ner i de orangea rören?
Nenne: Har nu grävt och utan "förvärmning" för ca en månad sedan och det gick bra. Tjälen gick till ca 50 cm där det var kört/gått hela vintern så det blev en hel del rivande för att sedan kunna gräva men det var inga problem.
bimbosorken: är det någon som har lite bilder på hus som är tänkta för torpar grund tex ett en planshus ideer och bilder så man kan komma igång men funderingar
Stol: min: 1 cm/m, gäller plaströr! För stort fall rusar vattnet från skiten och den blir kvar på sträckan s.a.s
jojjje101: Hej igen. Hade själv turen att komunen redan hade en anslutning så det skulle inte kosta någonting. Däremot kvartsår vad en firma skulle ta för att utföra resterande arbete.
mawe: Hej! Har tittat på både dorocell och andra alternativ. Efter att tagit in offerter på komplett grund till hus samt garage skiljer det nästan 25 tusen mellan dorocell och sincon. Någon som har erfarenhet av sincon? Skiljer det i kvalitet?
Seabreeze: jag har en fråga ang vad man bör/ska tänka på när man ska riva en befintlig mur och bygga en ny. Muren är ca 1,5 meter hög på ena sidan, som vätter mot en uteplats, den andra sidan är det marknivå i överkant. I dag är muren sönderfrusen, den är porös, men inte bångnad, alltså inget tryck, men kan det finnas någon risk med att bara mura på samma ställe? Vad ska man använda
Staffan56: Vi göt vår platta den 8:e januari 2004. Det var 0 grader och ett kraftigt snöfall. Gjutningsfirman påstod att de inte hade tid att slipa plattan - men jag tror att det var lite bökigt för dem med det ymniga snöfallet. I alla fall så blev plattan ganska "knagglig" och den spacklades innan golven skulle läggas. Har din KA inte talat om att spackla plattan?
lp75: Ingen som har några synpunkter ??? Hur gör ni andra för att hålla koll på er källare ?
MrElliott: alla har ju olika bestämmelser i enlighet med detaljplaner o så. Säger de 6 m så är det ju för att få en homogen gatubild och ett mått som passar bra med tanke på bilar och uppfarter etc.
snickarlisa: Ok cellplast säger du? DÅ är min fråga innan vi börjar i vår att bygga vår utbyggnad: Vilken typ av cellplast talar vi om? Den för 50,-/kvm eller 250,-/kvm... Vi ska bygga ca 100kvm ny yta. Och vad jag förstår blir det minst 10 cm i två lager, dvs minst 20 cm cellplast... K-rauta har ju bra pris och hemkört, vilket passar mig totalt. Ja vad säger ni som är experter? 8)
Bokholmen: Du skriver att man kan isolerar plattan utvändigt med 50mm cellplast. Min fråga är om man sätter fast cellplasten på något speciellt sätt eller gräver man bara ur lägger dit och återfyller? Om man gör sin garageplatta enligt leca modellen. Pallar den lika mycket som platta med kantelement?
anders63: Hej någon som har hört att det finns en risk med att man kan få vatten i grunden pga stenkista. vår grundkille ville inte ansluta stuprör till en stenkista vi fick istället betongutkastare
Mats: Jag har sett samma pris dock var det ex moms.. Se upp för skojare i asfaltbranchen som lägger för mjuk asfalt i för tunna lager. Ta referenser och kolla leverantören. Har varit en hel del som har drabbats av ett kringresande skojargäng
LeDoc: Cementbaserad skiva... ska titta vidare på det. Vad jag förstår så menar du att gipset vittrar eller att pappen på gipsskivan bryts ned av fukten i luftspalten. Den här trumman som du nämner, den kan alltså lämpligen sitta på rumssidan av den cementbaserade skivan (inte i luftspalten). Sen ansluts den till en bra fläkt som blåser ut allt via en kanal som går genom cementskiva,