Har nu lagt ner 40m radon/dräneringsslang i form av ett "H"bland sprängstenen, har sen fyllt upp med ca 200mm makadam. Har nu en rör bit som kommer upp ur makadam bädden, funderar nu på ett smart sätt att kunna kolla om rörbitarna är intakta. "H" formen under bädden är förslutna med ändproppar i varje ända och "andas" endast med dom små dränerings hålen förutom ändan som kommer upp ur marken. Går förmodligen inte att kontrollera detta .. :-/

Ska du dra upp detta rör på vinden? funderar själv hur jag ska göra min radonsäkra grund.

Japp, ska dra den så mycket som möjligt i varma väggar sen upp genom taket. Så slipper man installera en fläkt.

Vad har du för diameter på slangen?

Slangen i marken är vanlig dräneringsslang, 80mm innediameter.

Är den som går upp i innerväggen av smalare modell då eller?

Tänker nog ta vanliga avloppsör 75 upp till nock.

Mitt hus blir ca 10x 23 meter med diverse vinklar ,räcker det då med ett H och ett rör upp till vinden eller måste man ha flera? kommer det inte att dra bli kallt i innerväggen där röret går?

Du har säkert tänkt på det, man det kan vara bra att veta för andra.
Det är många som lägger dräneringsslang och glömmer att trycka ned ett rör i slangen som sedan gjuts in. Vi letade nämligen felet i ett hus då radonvärdena gått upp efter radonsanering. Det visade sig att man dragit upp dräneringsslangen så högt upp att fläkten som skulle dra ut radongasen släppte ut den i den lilla del av den perforerade slangen som stack upp i huset. Så kan det gå , men tanken var god.

Vet någon om det finns lite mindre dimension på sådana slangar eftersom jag skall gjuta om hela källaren och har inte möjlighet att lägga så grov slang?

Draven skrev:
Har nu lagt ner 40m radon/dräneringsslang i form av ett "H"bland sprängstenen, har sen fyllt upp med ca 200mm makadam. Har nu en rör bit som kommer upp ur makadam bädden, funderar nu på ett smart sätt att kunna kolla om rörbitarna är intakta. "H" formen under bädden är förslutna med ändproppar i varje ända och "andas" endast med dom små dränerings hålen förutom ändan som kommer upp ur marken. Går förmodligen inte att kontrollera detta .. :-/
Nu kan jag svara själv ;) Det går inte kontrollera detta på ett bra sätt, men när huset är klart kan du krypa upp på taket och kontrollera hur mycket det drar luft från röret. Bra flöde = förmodligen hel slang. Annars kan du nu komplettera med en fläkt.

Vad tror ni , räcker det med en slang upp på vinden eller måste jag göra två H:n med två separata slangar upp på vinden?

ecke skrev:
Vad tror ni , räcker det med en slang upp på vinden eller måste jag göra två H:n med två separata slangar upp på vinden?
Varför ska du ha två separata slangar ? Ta en slang som går från den horisontella delen i "H" et. Och dra den i ett avloppsrör som då inte är räfflat på insidan varav luften lättare tar sig upp till nock.

Jag tänkte bara om man måste ha två H:n eftersom plattan är så pass stor?

Nej nej, det viktiga är att slangen går ca 2m från ytterkant av grundmuren på hela plattan, du kan dra slangen i cirklar också om du tycker det är smidigare , det går åt mer slang då. Min grund ser ut som ett "kryss" så jag drog den som så här # ungefär.

K
Draven skrev:
Japp, ska dra den så mycket som möjligt i varma väggar sen upp genom taket. Så slipper man installera en fläkt.
Varför skall man dra den i varma väggar? Kondens? Jag har min slang kommer upp utanför huset. Vad gör man med den då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.