2 871 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Tips på att testa radon slangen ?
Sida 1 av 2
Har nu lagt ner 40m radon/dräneringsslang i form av ett "H"bland sprängstenen, har sen fyllt upp med ca 200mm makadam. Har nu en rör bit som kommer upp ur makadam bädden, funderar nu på ett smart sätt att kunna kolla om rörbitarna är intakta. "H" formen under bädden är förslutna med ändproppar i varje ända och "andas" endast med dom små dränerings hålen förutom ändan som kommer upp ur marken. Går förmodligen inte att kontrollera detta .. :-/
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du har säkert tänkt på det, man det kan vara bra att veta för andra.
Det är många som lägger dräneringsslang och glömmer att trycka ned ett rör i slangen som sedan gjuts in. Vi letade nämligen felet i ett hus då radonvärdena gått upp efter radonsanering. Det visade sig att man dragit upp dräneringsslangen så högt upp att fläkten som skulle dra ut radongasen släppte ut den i den lilla del av den perforerade slangen som stack upp i huset. Så kan det gå , men tanken var god.
Vet någon om det finns lite mindre dimension på sådana slangar eftersom jag skall gjuta om hela källaren och har inte möjlighet att lägga så grov slang?
Det är många som lägger dräneringsslang och glömmer att trycka ned ett rör i slangen som sedan gjuts in. Vi letade nämligen felet i ett hus då radonvärdena gått upp efter radonsanering. Det visade sig att man dragit upp dräneringsslangen så högt upp att fläkten som skulle dra ut radongasen släppte ut den i den lilla del av den perforerade slangen som stack upp i huset. Så kan det gå , men tanken var god.
Vet någon om det finns lite mindre dimension på sådana slangar eftersom jag skall gjuta om hela källaren och har inte möjlighet att lägga så grov slang?
Nu kan jag svara självDraven skrev:Har nu lagt ner 40m radon/dräneringsslang i form av ett "H"bland sprängstenen, har sen fyllt upp med ca 200mm makadam. Har nu en rör bit som kommer upp ur makadam bädden, funderar nu på ett smart sätt att kunna kolla om rörbitarna är intakta. "H" formen under bädden är förslutna med ändproppar i varje ända och "andas" endast med dom små dränerings hålen förutom ändan som kommer upp ur marken. Går förmodligen inte att kontrollera detta .. :-/
Varför ska du ha två separata slangar ? Ta en slang som går från den horisontella delen i "H" et. Och dra den i ett avloppsrör som då inte är räfflat på insidan varav luften lättare tar sig upp till nock.ecke skrev:
Nej nej, det viktiga är att slangen går ca 2m från ytterkant av grundmuren på hela plattan, du kan dra slangen i cirklar också om du tycker det är smidigare , det går åt mer slang då. Min grund ser ut som ett "kryss" så jag drog den som så här # ungefär.