Grund & Markarbeten
snickarlisa: Ok cellplast säger du? DÅ är min fråga innan vi börjar i vår att bygga vår utbyggnad: Vilken typ av cellplast talar vi om? Den för 50,-/kvm eller 250,-/kvm... Vi ska bygga ca 100kvm ny yta. Och vad jag förstår blir det minst 10 cm i två lager, dvs minst 20 cm cellplast... K-rauta har ju bra pris och hemkört, vilket passar mig totalt. Ja vad säger ni som är experter? 8)
Bokholmen: Du skriver att man kan isolerar plattan utvändigt med 50mm cellplast. Min fråga är om man sätter fast cellplasten på något speciellt sätt eller gräver man bara ur lägger dit och återfyller? Om man gör sin garageplatta enligt leca modellen. Pallar den lika mycket som platta med kantelement?
anders63: Hej någon som har hört att det finns en risk med att man kan få vatten i grunden pga stenkista. vår grundkille ville inte ansluta stuprör till en stenkista vi fick istället betongutkastare
Mats: Jag har sett samma pris dock var det ex moms.. Se upp för skojare i asfaltbranchen som lägger för mjuk asfalt i för tunna lager. Ta referenser och kolla leverantören. Har varit en hel del som har drabbats av ett kringresande skojargäng
LeDoc: Cementbaserad skiva... ska titta vidare på det. Vad jag förstår så menar du att gipset vittrar eller att pappen på gipsskivan bryts ned av fukten i luftspalten. Den här trumman som du nämner, den kan alltså lämpligen sitta på rumssidan av den cementbaserade skivan (inte i luftspalten). Sen ansluts den till en bra fläkt som blåser ut allt via en kanal som går genom cementskiva,
niclasella: Nu har jag pratat med en grundläggare och han rekomenderade en torpargrund till den övre delen för att slippa dubbla gjutningar. men är ändå lite osäker vad vi skall välja.. ??? ???
dehnbom: Hej.. Vad man kan göra är att bygga en tätt marbädd och sedan leda vatten från bädden till en bra plats som uppfyller kraven (avstånd >50m). Men detta kan kräva ett servitut med dina grannar att lägga en ledning och utlopp till deras mark. den täta markbädden ser till att det inte sker någon infilttration vid bädden och kan således inte ge något utsläpp vid just bädden.
ulan: Okej, låter lite stöddigt men... ... det var vad jag misstänkte ;) Tack för svaren!
Magoo: Det som är vanligast att använda är Boracol. Jag har ingen krypgrund men har använt detta på min vind för samma ändamål. Dvs problem efter fukt. Skall strykas på med pensel el liknande. Bör inte sprayas eftersom det inte är så nyttigt att få in i lungorna. Boracol fungerar mycket bra mot befintlig påväxt och ger även ett bra förebyggande skydd. Problemet är att det är så
steffen: Vi kom undan med ca 80 kr/kbm för sanden eller 700/lasset. Ännu bättre när kommunen grävde ur älven på en riktig filler, 600:- med moms och allt. Vid bärlager 0-40 har vi betalat runt 70:-/ton, men det var i en gråzon.... :-[
LeDoc: Till bärlinor ska du aanvända minst 45×195 kombinerat med ett plintavstånd av 3 m. Om du vill öka avståndet mellan plintarna till 4 m får du lägga två bärlinor i bredd. Bärreglarna kan du göra av 45×145, även här förutsatt att avstånder mellan bärlinorna inte är större än 3 m. Vid ett avstånd av mer än 3 m (endast aktuellt om du vill låta änden "kraga ut") får du öka
joakim66: Ska göra en tillbyggnad på cirka 12m2 till fritidshuset. Där ska vara badrum, tvätt och en ny entré. Vi vill anpassa för året-runt boende men till en början kommer utrymmet troligtvis vara ouppvärmt över vintern. Det befintliga huset är från 1915 och har en fin torpargrund. Marken där tillbyggnaden ska stå är berg och hyfsat plan. Vi vill försöka lägga tillbyggnaden något
Rille69: From. veckan efter påsk finns det ca 200 m3 spängsten att hämta hos mig. Jag kan lasta om du transporterar.
MarSa: Har inga bilder att lägga ut tyvärr. Borde ha tagit med kameran vid besiktning.
MagnusH: Hej! Jag dränerade om för tre år sedan min vill j Jönköping. Jag hade grävfirma till att gräva upp och lägga dräneringsledning på fastpris, sedan grävde de igen på löpande pris. Resten av jobbet gjorde jag själv. Kan vara bökigt att få till det då man får betala för två maskinframkörningar och det är även svårt att tidsplanera. Jag hade sån tur att uppgrävningen var klar
MrMagic: Kan inte bli mycket isolering där.... vad har du för kvalitet, pris per m2 och vilken tjocklek ?
solberga: Undrar vad maxavståndet är mellan plintarna är om man har bärlinor som är anpassade efter plintgrund ?? husets storlek är 60 kvadrat och marken är berg Benkle
LeDoc: Om du tar två 45×195 kommer de att bli c:a 70% styvare än bjälken på 140×140, förutsatt att du ställer reglarna på högkant. Om du går ner till 2 st 45×145 får du däremot en konstruktion som bara har 70% av den bef. bjälkens styvhet. 2 st 45×195 är nog ett bra val om du har plats med höjden. Du behöver egentligen inte limma ihop reglarna, spika bör räcka. Att limma ihop dem
Dorell: Se bara till att att ha stor radie på böjarna. I handledningen till min IVT 495 står det minst bockningsradie på 0,5 m. Installatören nämnde att han varit med om att få bila upp för snäva böjar. IVT föreslår 2 st 90 mm dränrör. Det går att ladda ner hela instruktionshandledningen från deras hemsida. Det gick bra hos mig trots 10 minusgrader.
Immobil: Plocka bort cementplattorna och släng på en markduk. Toppa sedan med krossgrus 0-18. Blir stenhårt och bättre än singel. ;)
bebben: Vi var inte tvingade till fjärrvärme så det struntade vi faktiskt i. Vi har istället en flvp, ó så eldar vi ju lite grand oxå ;D
steffen: OK, Blackbird; Det blir säkert rejält och stabilt så det räcker. Vad gäller kondens så kommer den, vad jag förstått, inte från markytan, det ventileras bort som du skriver, utan möjligen att varm fuktig augustiluft avkyls under den skuggade grundytan och sätter sig på blindbotten. Men, men, man får väl ha ögonen på detta
sanije: Till Ok !!! Tack för ditt inlägg och svar på mitt inlägg . Jag har full respekt för inlägg såsom dina där du ger tips på hur en bra torpargrund ser ut. Jag hoppas att du själv ser skillnaden på ditt inlägg och på de "Ritarn" har lagt in. Tack. Jörgen och Sanije
Delprotes: Hur är huset beläget? Lutar det från berghällen? Din konstruktion är inte bra, 1.du bör inte lägga plastfolie ovan btg.2. du bör mäta så att RF är under 75% RF innan du lägger på 50mm komfort isolering. klokt att utesluta golvärme;) Mvh