Jag håller på med att göra om golvet i min 13 m2 stora tvättstuga i ett hus från 1964. Det skall bli relaxrummed bastu och golvvärme.
För tillfället har jag bilat upp golvet och grävt ur 3 dm inkl betongen. Betongen var mellan 10-15 cm tjock och bilningen gick på 8-10timmar. Att få ut det var lättare än jag rodde, vi var tre som grävde och lastade på två betongskottkärror och tre körde kärrorna uppför en ramp som jag byggt uppför källartrappan och tippade det sedan i en container med dörrar. En sköt skottkärran och två drog den framåt med ett kraftigt rep. Vi kunde lasta kärrorna rätt full (gissar på 100-150 kg per kärra) Vi fick ut de 4,5 m2 det handlade om på 3,5 timmar. Först var jag inne på att suga ut det med en torrsug (klarar stenar upp till 5"), de skulle ha 10000 kr för ca 4timmar men sen slog snålheten till. Tur var det för eftersom det är sprängt för huset låg det stora sprängstenar på 30*40*30 cm under golvytan. Jag kollade också på att hyra transportbanor men de kostar ca 2000 kr för en helg och då får du bara upp det ur källaren, jag skulle dessutom köra det 30 m till containern. Att hyra två betongkärror kostar ca 80 kr för en helg.
Nu skall jag isolera med Jackopor (Jackon) och sedan lägga vattenburengolvvärme. Sist av allt blir det 10 cm betong (leverans med betongbil).

Det rätade ju ut några frågetecken jag hade men inte hunnit tänka igenom ;D. Tack!

Hej!
Kan man göra på "motsatt" sätt dvs behålla den gamla plattan och isolera på den istället (om takhöjden inte är kritisk). Hur gör man då?
/Hubbe

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.