6 590 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Klarar vägen betongfordonet??
Tomten är köpt (min, bara min, okej VÅR).
Den ligger utanför Östersund, nere vid sjön. Vägen dit är vanlig grusväg för att sedan övergå i en mindre skogsbilväg ca 150 m
Vi SKA ha platta då det är bäst. Då dök det upp en fundering - klarar skogsbilvägen ett betongfordon på 50 ton? Och om bilen måste köra in en bit på tomten?
Är det bättre att gjuta när tjälen ligger i backen och på så sätt bära upp ett tungt fordon?
När har ni andra gjutit och hur har ni löst ovanstående?
Desperat efter svar!
/Jämten
Den ligger utanför Östersund, nere vid sjön. Vägen dit är vanlig grusväg för att sedan övergå i en mindre skogsbilväg ca 150 m
Vi SKA ha platta då det är bäst. Då dök det upp en fundering - klarar skogsbilvägen ett betongfordon på 50 ton? Och om bilen måste köra in en bit på tomten?
Är det bättre att gjuta när tjälen ligger i backen och på så sätt bära upp ett tungt fordon?
När har ni andra gjutit och hur har ni löst ovanstående?
Desperat efter svar!
/Jämten
Men snälla du, vilken betongbil väger 50 ton? Eller ska ni ta dit en trailerburen trumma? Om det är en dragbil med trailer så är nog det största probelmet framkomligheten i kurvor och sådant.
Men om detta väcker så stora frågor, hur har ni tänkt att göra vid husleveransen, grusbilar, sopbil, slamsugning etc.
Ligger tjälen i marken är det säkert inga problem med betongbilen.
Men om detta väcker så stora frågor, hur har ni tänkt att göra vid husleveransen, grusbilar, sopbil, slamsugning etc.
Ligger tjälen i marken är det säkert inga problem med betongbilen.
40-50 tonJamtland skrev:
Tycker också det låter mycket, men problemet har du nog oavsett om det är 30 eller 40 ton
Mitt tips är att ringa Curt Sillström och fråga (det är Curt som har alla betongbilar i Östersund) vad betongbilen väger och kanske du t.om. kan få honom eller någon från åkeriet att åka ut och inspektera vägen. Med honom kan du även diskutera ev förstärkningar av vägen mm. För åkerierna är det vardagsproblem såhär års att hantera tjälproblem och mjuka vägar.
ÄR vägen dålig ska du absolut överväga att gjuta medan det finns käle i marken, men frågan är om du kommer att hinna göra det i år?
I Jämtland och i synnerhet kring Östersund brukar ALLTID vinterföret på vägarna försvinna i Påskhelgen, oavsett när Påsken ligger. I år ser det väl ut som det kan hålla någon vecka till, men jag tycker inte du ska vänta längre än 1 April.
Det kan finnas möjlighet att köra på tjälad väg även i April om man passar på en kall morgon.
Var exakt ligger tomten ?
Klicka här för att svara