Hej på er,

Jag undrar om det är någon som vet om det är nödvändigt att ta bort större och mindre stubbar på tomten. Vi skall höja tomten 0.5-1m så de kommer inte att synas. Tack på förhand.

Jag tror det är en bra ide att ta bort det mesta.
Risken är att när stubbarna så småningom ruttnar blir det gropar i gräsmattan. Jag har en gammal äppelstubbe under gräsmattan, och jag får fylla ut där varje år.

Hej, det låter ju ganska lågiskt Lurvnos. Får ta och prata med markentrepenören så vi slipper gropar.

Finns det någon som har en annan åsikt?

Jag har hört at det är OK att lämna stubbarna orörda under ca 1 m fyllnadsmassor. Stubbarna ligger orörda i marken utan luftfickor. Har hört at de inte blir några märkvärdiga hålor när de förmultas.

Stämmer det?

Jag skulle nog be grävaren dra sönder stubbarna och packa ner resterna för att minska sjunkrisken. Det har blivit några få (50 tal) nedgrävda stubbar på nedsidan där det ska fyllas upp.

Men, om man inte tar upp stubbarna för att gräva ner dom någon annanstans utan låter de vara där de växte (efter trädfällningen) och därefter fyller med 0,5-1 m, kan man då låta stubbarna vara?

Jag tror att det är det absolut bästa! Att dra upp dem med grävare och knöla till dem lär göra att det blir mer luftfickor än som det är nu. Det är ju knappast några luftfickor i marken kring rötterna nu att bry sig om, och det som sticker upp kommer det ju inte heller att bli särskilt mycket luftfickor kring. När de är så långt ner i jorden som dryga halvmetern kommer det dessutom att ta verkligt lång tid innan de ruttnar så pass att det blir ett tomrum, gissar på uppemot 50 år, kanske mer... Om du har tid och lust kan du ju tända en brasa över varje stubbe, den binner inte bort helt, men när det är förkolnat så ruttnar det inte längre, därmed tar det ännu längre tid innan det blir hål i gräsmattan!

Tack för det ylven, så får det bli, jag känner mig nöjd :)

Vi hade nergrädva stubbar i vår tomt.
När vi skulle markbereda sa vår tomtanläggare att vi absolut måste ta bort stubbarna för annars blir det förskjutningar och hål. Vi gräver alltså upp dem och tar bort dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.