Grund & Markarbeten
ossie_k: Jag lånar tråden lite. Jag har köpt en tomt med en bergsknalle som jag bygga huset på, tänkte jag. Om hela plattan är på berget så kan man ju undra hur man ska göra med avlopp? Ska inte den vara under tjälnivå?? Är det en beprövad metod att såga springor i berget för avrinning av vatten (om berget lutar in mot huset)?
ByggaNytt: Helt riktigt gjort, själv tog jag dock dubbla Pordrän-skivor för "säkerhets" skull ;) http://www.familjenlindstrom.se/images/pordran.jpg
_Valle_: Hejsan! Om man har en tomt där huset kommer behöva pålas. Brukar man då även påla stolpar för balkong ? Balkong har ju stöd både av stolparna samt mot huset. Det kanske räcker med justerbara plintar för stolparna ? Någon som har erfarenhet av balkong vid pålning ? :o /V
gadeberg: Dagvattnet ska inte gå ned i dräneringen. Det ska vara ett system. Gränv upp och lägg ny dagvatten ledning och spola ur dräneringen
hansson: tar upp tråden igen eftersom ingen har svarat räkker 80 cellplast i en sån utbyggnad eller kräves det 100 eller med i hålfastiget
Bigfoot: Vi har en krypgrund där marknivån bitvis är lite låg, det gör att sand som borde ligga under vår uteplats istället har "rasat in" i grunden, se bild. (Grundelementen vilar på plintar i ändarna.) Det gör att den innersta plattraden har satt sig och att det blir små fina glipor för möss att ta sig in igenom. Hur skulle ni ha gjort? Jag har kommit på följande varianter: Ägna en
ejwbegysv: Håller på och gräver igen nu.. denna gången hyrde vi egen maskin (dygnspris).. Blir lite billigare men tar så kalrt längre tid... Men kul är det :)
Treo: Har placerat ut mätare i torpargrunden och har hittat att det nordvästra hörnet håller 82% fukthalt. Detta beror nog på att det inte är någon byggplast i det hörnet. Resten av grunden har plast med sand uppepå. Huset är från 1985. Övriga mätpunkter har 68-70% så det är nog ingen panik. Jag är lite inne på att lägga plast över hela hörnet och stänga ute den fuktiga jorden som
Katti: Förutsättningar: I våras gjorde vi klart grunden för att bygga ut vårt torp med krypgrund i två steg. Tillbygnad del 1 är i full gång men men grunden för del två kommer inte att bebyggas förrän om ett par år eftersom vi först måste ägna oss åt inomhusjobb på den nu resta tillbyggnaden. För att inte riskera tjälskjutningar och annat elände i den obebyggda grunden så tänkte
_David_: [citat] Har börjat fundera om man kanske ska jämna till gropen ytterligare och lägga tillbaka lite sand i mitten för att inte behöva köpa så mycket grus och singel
Varför betala för grus när jag har fri tillgång på sand 8-)
Banner: Tjaba ! Jag håller på med ett utbygge på 69 kvm. På den befintliga byggnaden har jag en krypgrund. Jag har gjutit en platta på mark brevid med L- element, jag lämnade en spalt på ca 5 cm, och därimellan sprutade jag i fogskum. om det fungerar får väl tiden utvisa.
needle: Hejsan! Min gamle far tänker bygga ett pelletsförråd precis intill ytterväggen och vi har lite funderaringar angående nödvändigt grundarbete. Själva förrådet kommer att vara sex meter långt och 1,3 meter brett (och därmed alltså sticka ut så långt från husväggen). Exakt vilken typ av mark det är är jag inte helt säker på men jag skulle tro att den är ganska gynnsam då den
Magnus_Nordmark: Hej! Ja om det är praktiska själ som ligger till grund för detta så ta hjälp av de som är duktigare på betong. Det är absolut ingen match att få ett plant golv i ett stall och betongen pumpar man in i slang. Inga konstigheter. Du får då ett golv som är mer hållbart och också tätare än med plattor.
Treo: Har nu köpt en 36-1794 clas olson med extra givare. De har fått stå bredvid varandra i 5 minuter nu och de diffar på 2-3 enheter mellan dem. De två givarna ligger på 51% och 49%. Huvudenheten på 52%. Sen har jag en väderstation av annan modell som visar 45% bredvid dem så det finns ju lite olika bud. Den väderstationen har dock legat där några månader och har kanske hittat mer rätt.
ordain: Kan tillägga att, som jag förstår det, om ni har satt upp vibrationsmätare och vibrationerna understiger de godkända för hustypen och skador ändå uppstår, så är det ganska svårt för den med det skadade huset att kräva ersättning, eftersom huset då uppenbarligen inte var i sådant skick som det ska vara i. Det händer exempelvis att fönster går sönder i gamla trähus vid
kvistarn: sitter här och kollar igenom de bilder jag tagit av ett hus jag är intresserad av, huset från 30-talet är byggt på stenar, torpargrund, är tilläggsisolerat 70mm, och då har tidigare ägare gjutit på en klack på ca 80mm runtom hela huset så att utbyggnaden har något att "stå på", det slår mig då att det inte finns nån ventilation nånstans, och att syllen för utbyggnaden ligger
josefin_h: Hej! Har tomt och har hittat huset vi gillar, men vårt jobbigaste huvudbry har varit val av grundtyp, hur skall vi kunna bestämma detta? Hörde då med mina släktingar som är byggnadssnickare i Finland, om vad de tyckte. Svaret blev att i Finland kräver försäkringsbolagen att en byggnadsingengör kommer och undersöker tomten och bedömer vilken grund som är lämpligast och hur den skall
gogu: [citat] Pratade just me brorsan har inte gjort det sen vi gjöt. Han har slipat gjorde det bara nån dag efter på inrådan av maskinythyraren. Det vart skapligt. Men tack ändå för tipsen:) Nu har man lärt sig nå nytt igen.....
WeeBe: Att koppla både takavvattning och dränering till spillvattennätet är inte att rekommendera. Det kan drabba dig elternativt närboende på det sättet att spillvattenledningarna blir överbelastade och klarar inte av att hålla undan vattenmassorna. Har man en källare (eller någon annan i närheten) så kan avloppen i källaren svämma över och man får avloppsvatten i källaren. Det är
WeeBe: Ska du bara köpa själva plattan på mark av en grundfirma så bör de ligga någonstans 1000-1500 kr/m2. Ska du däremot ha med schakt och fyll, dränering, anslutning av vatten och avlopp så blir det andra pengar och det är omöjligt att säga vad de ligger på utan att titta på tomten och gräva lite. Är det berg så kan du behöva spränga in avlopp mm och det kosta mycket.
dejmon: Ja det är för dyrt, ingår transport utläggning och paddning? ..//N
Anonymiserad 23608: Det borde gå bra. Blå Platon används under golv och den svarta utvändigt.
Mats: Ett 1,20 X 30 element kan du få för mellan 350-300 kr. Kom då ihåg att det isokerar 60 cm in. Så du behöver ett antal lecablock, plsu markisolering för att ersätta det plus arbetstiden
twang: Hur gör man lämpligast ett hål 2 dm in på betongplattan, för intag av PEM slang ?
Nallis: [citat] en vägg i pannrummet var ganska nyputsad. såg inga ränder el saltutfällningar. I badrummet i källaren, vittrade det sönder lite på väggen?? Dem är nog anslutna till dagvettnet.
Joukko: Jag har grävt ca 50cm så det borde räcka då. :) Jag har ju lite grus som ligger på uppfarten som jag måste bli av med. Jocke
dfred: Jag håller på att rita huset vi planerar att bygga. Det är ett hus med källare och ett tillhörande garage. Det jag lurar på är hur man bäst gör grunden för garaget då plattan inte ligger i samma höjd som källar plattan? Måste man ner till frostfritt? Hade tänkt mura källarväggarna med Lecablock, men kan ändra detta om det passar garaget bättre ... det blir ju garaget som får
peo: Hej! Kommentera gärna efter varje stycke... :) Jag håller på att fixa till putsen på grunden på garaget, och har därför grävt litegrann på den sida som var i sämst skick för att kunna smeta på cementen så långt ner det bara går.. Överst av det jag grävt ut var det sten (20-40mm), nästa lager mer eller mindre tjockt med matjord, under det ett tjockare lager (15-20cm) med en
Hemmakatten: Vi har gjutit en mur 20 cm tjock. Höjdskillnad mellan marknivåer på ut- och insidan är ca80 cm. Muren ligger ca 80-100 cm under lägsta marknivå, sulan är 110 cm bred. Marken innanför muren (den med högsta marknivå) beräknas klara ca 800 kg. En bil kräver 1500 kg per kvm för att det inte skall bli sättningar. Fundera på om det inte är värt nån tusenlapp till en konstruktör så