Pratade med en mäklare nu om ett hus, bygg 1937. Han tror inte det är fuktfritt i källaren eftersom det är så gammalt. Han sa att man fixar det genom att bara sätta en avfukare för 5-6000 kr. Räcker det att göra så??

Är det fukt i källaren så skulle jag kosta på att dränera om huset. Dyrare men billigare i längden motför en avfuktare. Rådfråga med en besiktningsman, mäklare vill ju sälja huset så det e klart att han säger att det räcker med en avfuktare. ;)

lier skrev:
Är det fukt i källaren så skulle jag kosta på att dränera om huset. Dyrare men billigare i längden motför en avfuktare. Rådfråga med en besiktningsman, mäklare vill ju sälja huset så det e klart att han säger att det räcker med en avfuktare. ;)
inte så hemma på detta. Vad kostar det att dränera? tas all fukt bort el gör man annat också?

Ska jag vara riktigt ärlig så vet jag inte vad det kostar. När vi gjorde det på vårat hus så var gubben traktorförare. Det ända vi betalade var platonmattan och singel. Dräneringsrör och grävningen blev som gratis. Så jag vet faktiskt inte. Men det där kan dom som säljer platonmatta räkna på åt dig, sen nån som kan gräva upp runt huset om du inte kan det sj, eller känner någon som kan göra det billigt. Be att få offerter så du vet vilka pengar det rör sig om. Jag våga inte ens höfta om priset, kanske finns någon på forumet som har dränerat nyligt. Invänta fler svar.

Är det inte jätte mycket fukt så kan det räcka med en avfuktare. Men e det fukt rosor på väggar eller att du ser att det e fuktigt så skulle jag dränera om. Vet att det inte e billigt men jag kan inte svara på vad det kostar det e 10år sen vi gjorde det.

Beror ju på storlek på huset, hur det ser ut i jorden och hur mycket man gör själv.
Runt 20,000 kanske om man lejer bort de

boytan 140 kvm

då var det inte så dyrt då ändå.Tack för infon.
Tas all fukt bort så då är det ingen fara?

Har det varit fukt i källaren en tid kan ju trävirket vara skadat. Det är väl det stora problemet.
Det är inte säkert att det hjälper att dränera. Om det trycker på vatten underifrån är det svårt att bli av med problemet.
Anlita en besiktningsman om du är seriös spekulant på huset.

Platonsystemet för 42 löpmeter kostar just nu 20 000kr på de flesta ställena... Då får man allt man behöver - isolering.

Isolering kostar 4000-5000kr.

Grävning beror på hur du löser det hela... jag fick betala ca 15 000kr för att gräva svart.. då hade vi massor med sten osv som måste köras iväg med lastbil...

Låter du en firma göra allt så lär det väll gå på 50-60 000kr kanske

Ja det var runt den summan jag trodde att det skulle kosta men vågade inte säga nått. Från 40,000kr och uppåt har jag hört, men visst går det att få billigare om man har vänner som kan gäva mm. Ja det e inte billigt :(

Vi lejde firma som dränerade kring vårt hus förra året (10 x 8 m stort hus, källaren går c:a 1,5 m under marken) och satte isodränplattor. Det tog en vecka, dom var två till tre personer plus en grävmaskin. Kostnad för rubbet (arbete + material) men inte återställning av trädgården (dom la tillbaka jorden som dom grävde upp, men inte mer än så) blev lite över 90000 kr inklusive moms.

Ring några firmor och be om offertar, det kan variera väldigt mycket i pris beroende på hur det ser ut kring huset. Vi har t.ex. en balkong som dom fick krypa in under och gräva för hand, vilket tog nästan lika lång tid som att gräva resten med grävmaskin.

Tack så mycket för era svar.

Vad är det för typ av inredning i källaren? Är det inklädda väggar eller är det målade betongväggar? Betong tar ingen skada av att vara lite fuktig och då kan du kanske klara dig med luftavfuktare och utan dränering länge.

Men mäklare är ibland ett släkte för sig, de säger aldrig mer än vad de absolut måste, och de underdriver alltid problemen, så säger mäklaren att det inte är fuktfritt så dryper det förmodligen av fukt och då kanske du bör dränera oavsett inredning...

Tomtebo skrev:
Vad är det för typ av inredning i källaren? Är det inklädda väggar eller är det målade betongväggar? Betong tar ingen skada av att vara lite fuktig och då kan du kanske klara dig med luftavfuktare och utan dränering länge.

Men mäklare är ibland ett släkte för sig, de säger aldrig mer än vad de absolut måste, och de underdriver alltid problemen, så säger mäklaren att det inte är fuktfritt så dryper det förmodligen av fukt och då kanske du bör dränera oavsett inredning...
Hej nu har jag tittat på huset. Halva el nästan hela huset har källare, under tillbyggnaden krypgrund. den verkar helt torr.
I en vägg i ett rum i källaren har dem klätt in hela väggarna med trä. Ser ut sem dem klyvt träd i remsor och satt upp. Mäklaren sa att det varit en besiktningsman och där bak den väggen var det fukt.
Är det bara för det är iklätt. Han sa man ska ta ner allt träet. Om man gör det räcker det med en avfukare så länge då`? Så slipper man dränera precis nu.

I Badrummet i källaren vittrar det sönder på väggen lite, är det fukt då? Gör det något?

kan en besiktningsman säga hur mycket fukt det är? Om det räcker med avfuktare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.