Hej,

Jag ska bygga hus och har förstått att dränering runt huet är viktigt. Är det någon som har en länk alt. skulle kunna dra lite bra fakta att veta rörande dränering.

T.ex. är det bara vatten från stuprören som ska bort eller är det vatten längs hela hus sidorna el. tom hela tomten?

Jag såg något rör med hål i som läggs ut. Hur funkar det?

Vem brukar sköta dräneringsjobbet? Grundkillarna eler tar man in spec folk för sånt?

Jag vill gärna ha lite klämm på vad det handlar om innan jag gör något. Tomten våran är jämn där huset ska byggas (i söder) för att sedan slutta neråt mot norr skarpare och skarpare, speciellt mot nordväst.

Alla tips är välkomna.

Du ska nog ta in någon som är kunnig inom området för att undersöka just din tomt och dina förutsättningar.

Hur mycket dränering som behövs och var avgörs av hur vattengenomsläpplig mark ni har samt lutning på tomten mm.

Vi tex har anslutit takavvattningen på en gavel av huset samt dränerat tomten i norr där marken sluttar mot vår tomt och vi kan riskera att vatten blir stående vid tex snösmältning. Vår tomt har mycket hög genomsläpplighet för vatten då den endast består av sand.

Jag som har kompakt blålera i botten. Har uteslutit stenkista och det är för långt till närmaste dagvattenbrunn. Kanske är en dålig idé att leda ut vattnet på marknivå med tanke på blåleran. Mitt hus är byggt -40 och då anslöt man dagvattnet till avloppet och det har ju tydligen fungerat, men nu ska även dräneringsvattnet dit(fanns ingen dränering innan), så jag tvekar om hur jag ska göra. Finns ingen info på kommunens hemsida som säger att jag inte får ansluta till avloppet.
Någon här på forumet som har kopplat dagvattnet till avloppet som har dåliga erfarenheter av denna lösning.

Att koppla både takavvattning och dränering till spillvattennätet är inte att rekommendera. Det kan drabba dig elternativt närboende på det sättet att spillvattenledningarna blir överbelastade och klarar inte av att hålla undan vattenmassorna. Har man en källare (eller någon annan i närheten) så kan avloppen i källaren svämma över och man får avloppsvatten i källaren. Det är inte önskvärt som du säkert förstår. Har man tur händer aldrig det, det beror lite på förutsättningarna i spillvattennätet. Det man alltid gör är att man belastar reningsverken med onödiga vattenmängder som man måste rena. Har man otur så bräddar det över i reningsverket och man tvingas släppa ut orenat avloppsvatten i recipienten (havet, en sjö el dyl). Det medför dock alltid ökade kostnader för vattenbolaget/kommunen och det får som bekant alla anslutna kunder vara med att betala.

Det är de nackdelar som uppstår och det bästa är givetvis att ansluta till dagvattennätet. Om det är ogörligt får du höra med vattenbolaget/kommunen hur du ska hantera ditt problem. Det är som du säger ingen höjdare att låta dräneringen och takavvattningen gå ut på tomten om den består av blålera. Kanske det finns andra alternativ, stenkista ett dike som kan ledas till närliggande grönområde/skog el dyl?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.