På väg till jobbet passerar jag ett gammalt 3-vånings hyreshus från 40-talet, där något företag har anlitats för att dränera om källargrunden. Jag ser nu att dom har lagt ut en riktigt klen liten dräneringsslag, lagt 100mm isodrän mot väggen, och direkt på denna en textilfiberduk (fiberduken sitter instoppad under täcklisten). Utanpå detta har dom återfyllt med något som kan sägas vara en blandning av sand och matjord - ingen singel eller mackadam här inte.

Min fråga är: vad fyller fiberduken för funktion i detta fall? Det är väl inte precis som att jord och sand kommer tränga in i själva isodrän skivan utan detta? Min begränsade kunskap säger mig att det hade varit lika effektivt att lägga fiberduken i en stor tunna och elda upp den (alternativt att inte köpa in den och spara en hel del pengar!). Det hade ju varit en annan sak om det mellan isodränskivan och fiberduken funnits singel/mackadam, men det gör det alltså inte.

Är dom som utför detta arbete helt enkelt klåpare, eller är det något riktigt fundamentalt som jag inte fattar?

mmm...

Klippt från Isodäns hemsida..

"ISODRÄN®-skivan och dräneringsrör skyddas av filterduk som hindrar jordpartiklar att tränga in och orsaka igensättning. Någon spolning eller dylikt blir således ej nödvändig. Återfyllning med befintliga jordmassor som lera, sand, morän, mosand blir också möjlig tack vare filtret. Sten skall dock ej fyllas mot duken."

Källa: http://www.isodran.com/kallarvagg.html

8-)

Fast jag hade nog lagt ut 1500:- - 2000:- på singel jag i stället för att återfylla med jord. Men det är jag det.. Dom har ju i allfall gjort enligt Isodräns rekomendationer..

De har utfört arbetet hel enligt konstens alla regler. Att återfylla med singel eller makadam behövs endast om man använder platonmatta på källargrunden. Finnesen med isodrän/platonskivor är just det att man slipper singel eftersom funktionen som singeln ger fås genom isodränskivans konstruktion. Skulle man göra som så att man fyller med singel blir det tårta på tårta och man ger sig själv extra jobb genom att man då blir tvungen att köra bort en massa jord samt måste köpa singel i onödan.

Du skrev "Min fråga är: vad fyller fiberduken för funktion i detta fall? Det är väl inte precis som att jord och sand kommer tränga in i själva isodrän skivan utan detta?". Jag gissar att du aldrig har sett en isodränskiva? Jord och sand kommer med tiden säkerligen att tränga in i isodränskivan som ju består av sammanlimmade polystyrenkulor.

Däremot bör de ha singel runt dräneringsöret och fiberduken skall då naturligtvis även täcka detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.