F
Falo: Hej! Jag har också noterat att Isodrän inte har något tätskikt nere vid sulan. De säger att man ska ha byggplast mellan första och andra skivan nere på sulan. Dock har ALLA andra någon form av produkt för skydd längst nere på källarväggen. Även de som säljer system som bygger på det som isodrän säljer. Klistermembran, flytmembran finns att köpa på alla byyvaruhus om du kommer
2 svar · 2,4k läst
M
MartinT: [citat] Källarväggen blir förstås murad, men själva golvet i källaren blir som vilken annan platta på mark som helst, dvs stor fet grop, geotextilduk, 100mm mackadam, 300mm isolering, armering, sedan betong. Ovanpå plattan murar jag upp källarytterväggar, slammar utvändigt, lite isodrän, sedan återfylla. Är inte detta ungefär standard om man bygger nytt hus med källare? Eller
4 svar · 10,6k läst
B
bpcitro: Vi har ett trettitalshus som från början hade källare under halva ytan men som av tidigare ägaren grävts ur till källare under hela huset. Den nya källaren har således stenfot son inte är dubbel och som slutar någon meter ner från källartaket. Nya innerväggar har murats av hålsten och källargolv gjutits. Men-naturligtvis läcker väggarna in vatten vid snösmältningen och jag
0 svar · 4,3k läst
Fein
Fein: Hej Precis som du så hittade jag ingte mycket läsning om plint grund. Sök på forumet samt på Google så hittar du en del. Inte så himla komplicerat egentligen. Är det nåt specifikt du behöver veta eller vill du ha hela racet?
1 svar · 3,5k läst
M
M@ZE: Gjorde faktiskt en liten koll och ringde runt, fick pris på betong och utkört med bil med ränna 2160:- ink moms .. Det är helt klart bästa alternativet, köpa blandare och betong i säck eller storsäck blir dyrare och nu slipper man hålla på och blanda. Tack för tipset perobe :)
8 svar · 30,5k läst
S
SirIan: Vi dränerade vårt hus nyss och tilläggsisolerade källarytterväggarna med pordrän. Vi hade ungefär samma förutsättningar och vi anlitade en som grävde åt oss, och tur var väl det eftersom det fanns en del stenbumlingar som man förmodligen gått bet på med en mindre grävare... Under verandan och källartrappen var det bara att ta fram spaden och gräva för hand... Kan ju säga att
4 svar · 3,3k läst
P
Per-Erik: visst kan det bli så.. väggarna fungerar som en svamp.. Och suger åt sig fukten.. Men om väggarna inte blir allt för torra så borde det inte bli några större probelm.. :) Jag har luftavfuktare i min källare, och det blev en välldig skillnad.. från källar lukt och vatten sammlingar på golv.. till en varmare källare (syns inte på tempen men det känns varmare) & torrare källare
1 svar · 3,6k läst
M
Magnus_Nordmark: Slangen skall ligga under sulans underkant egentligen. Går inte det pga berg så får du se om du får till ett fall ändå utmed den väggen. Det är givetvis inte bra om du får bakfall på slangen, så om det inträffar så gjut upp en yta som du lägger slangen på. Den ytan ska luta från huset. Lägg dräneringen med ca 1% fall till brunnen, och brunnen bör ha ca 40-50cm sanfång.
3 svar · 5,5k läst
Severus
Severus: Har fått fakturan. Den landade på 72.000:- plus moms. Etableringsavgiften var 3.000:- plus moms. Det blev 291,9 m påle......
4 svar · 3,9k läst
M
Mats: Ja men isodrän isolerar ju så du bör få tillbaka det i mindre värmebehov plus varmara golv
13 svar · 7,3k läst
M
Mats: 8-16 är rätt vanligt likaså 16-32
2 svar · 3,8k läst
V
_Valle_: oooh, tackar för informationen. Där fick man sig ju en liten tankeställare.. skiljer sig en hel del faktiskt... :-/ Jo, jag hoppas också jag slipper påla så djupt... men det ser mörkt ut. /V
3 svar · 5,9k läst
J
jope: Jag håller på att renovera ett 20-tals hus med en utbyggnad från 77. Har öppnat upp trossbotten och håller på att städa upp och gräva ur grunden (försöker få ett minsta djup på 45-50 cm). Jag kommer att sätta trossbottenskivor och täta skarvarna och fylla detta med 150mm Ekofiber (tidigare sågspån). Men jag har svår att bestämma mig för hur jag skall göra med plast på marken.
0 svar · 3,2k läst
W
WeeBe: Vårat vidbyggda garage (kallgarage) har egna kantbalkar. Man kan då säga att de gjuts var för sig. Det finns givetvis andra lösningar där man gjuter ihop garaget med huset, men då bör garaget vara varmbonat.
1 svar · 3,2k läst
gadeberg
gadeberg: Hejsan! Ska lägga golvvärmre i några rum i källaren men inte i pannrummet. Kommer detta orsaka några problem med fuktvandring? Innebär detta att det kommer att pressas upp en massa fukt inne i pannrummet. Spelar detta någon roll när jag ine bor i källaren?
0 svar · 2,5k läst
A
alneskog: Hej! Om du vet att du har hög radonhalt så kan du ju även gjuta ner "radonslang" för att kunna ventilera ut detta. Det finns trådar kring detta. Denna läggs då ner i grusbädden. Vad jag har förstått så fungerar en vanlig dräneringsslag 58mm. Hur mycket isolering man har beror väl på hur välisolerat man vill ha (och hur mycket man orkar/kan gräva ur) och om man tex ska ha
2 svar · 6,0k läst
U
Ubbe: Asfalt klassas som miljöfarligt avfall även idag... Fast å andra sidan beror det lite på vem man frågar. Finns väl ingen normalt funtat människa som lämnar asfalt på soptippen som miljöfarligt avfall och betalar vad det kostar. Det skulle inte behövas speciellt många lass till tippen innan årskvoten av miljöfarligt avfall vore uppfyllt.. För inte så många år sedan frågade jag
8 svar · 17,6k läst
N
NUB: Det kommunen gör att att ordnar ett intyg till försäkringsbolaget och så får du själv ta en självrisk på 10 000 kr och en höjd premie... I sommar har kommunens brunn svämmat över vid två tillfällen. KÄnns drygt att man inte kan påverka. Övriga tre väggar har vi lagt nya utvändig isolering och dränerat om, men vad är det värt när källaren i alla fall dränks i vatten?
5 svar · 5,3k läst
G
gaia: det var kanske någon före dej som ville kolla vad som finns under golvet och återställde inte dom ingrepp som blev gjorda. Det är inte säkert att det var säljarna som gjorde det eller ens viste om det. Dom har i alla fall berättat att det fanns jordlukt där så dom hade inte tänkt att lura dej på något sätt. Nu har du hittat orsaken till lukten och det är bara att fixa hålet och
3 svar · 3,4k läst
yonna
yonna: Nej, jag håller med de tidigare inläggen - det dräneras alldeles för mycket nu för tiden ;D. Källare byggdes förr i tiden som förråd och många hus idag har faktiskt blivit förstörda genom att man utökat boyta med att inreda källaren. Är källarmurarna i hyfsat skick kan man punktrenovera ev dåliga partier och måla med genomsläpplig färg. Att lägga klinker direkt på
2 svar · 16,6k läst
G
Gustaw: Jag har nu i sommar kört hela specialprogrammet i dränering av hus på berg...  8-) En mycket lyckad del har varit att skära rännor i berget som vattnet kan rinna ned i och bort från huset.  Jag har använt 40cm diamantklinga. Rännorna har blivit typ 15cm djupa och 20cm breda. Det har visat sig att utan rännor är det är svårt att fånga upp och skära av vatten. Mer info kommer senare
9 svar · 15,5k läst
·
B
bummse: En dum fråga men måste man ha en dränering på grunden ?? Vad händer om man inte har det
0 svar · 4,3k läst
S
Sylvester: Ok, jag uttryckte mig klumpigt. Det jag menade är att om man har ett välpackat lager kross så behövs det ingen ytterliggare tätning i form av en duk innan man lägger dräneringsgruset under plattan. Självklart ska man gräva bort material som kan ruttna under plattan.
3 svar · 10,8k läst
G
Gut: [citat] Huset är byggt 1979. Jag har nu sett att det inte är vid genomföringen det läcker, utan det det är är i en spricka 5cm ifrån. Jag är bekymmrad för att bara delvis täta sprickan så att fukten kan fortsätta in i grunden närmast marken. Gut
2 svar · 3,0k läst
gadeberg
gadeberg: Skulle det funka att sätta Isodrän direkt mot en jordvägg?
4 svar · 2,0k läst
gadeberg
gadeberg: Hade det varit till någon nytta eller hade det gått att lägga Isodrän mot minakällarväggar som är av blålera
0 svar · 2,2k läst
N
Newman: Tack för hjälpen. Blir väl att fixa dränering och typ isodrän då. De här fuktmätarna man kan köpa på tex CA hur tillförlitliga är dom?Att de inte är lika exakta som proffsmätare är väl självklart, men om de inte alls ger utslag kan man lita på det då?
5 svar · 11,7k läst
gadeberg
gadeberg: En grop fylld med makadam. Är som att ha en tunna under stupröret fast denna är under jord och tömmer sig själv. Ska du koppla på med dräneringsrör. Måste du nog lägga ner en ganska lång sträcka och stor dike. Blöir nog mindre arbete och billigare med en stenkista eller allra helt bort i bäcken med det. Gör du så ska du ha täta rör. Tror inte det finns böjbara.
12 svar · 42,6k läst
J
Jokken: [citat] Då är vi 2. Jag har också försökt att läsa på ordentligt inför inköp. Lycka till !!!
13 svar · 11,5k läst
gadeberg
gadeberg: Gör det någon nytta eller skulle det bara vara onödigt att lägga en dräneringsslang i källargolvet innan jag gjuter igen? Ha en ungefär på mitten i varje rum
0 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.